گزیده سخن

خرداد ۱۳, ۱۳۹۷

قلب محمّدی (ص) لیله القدر است

لیله قدر دارای مراتبی است. یک لیله قدر شب در مقابل روز است، یک لیله قدر لیلۀ قلب محمّدی، اوّلین منزل قرآن در بُعد نخستینِ نزولش قلب رسول الله (ص) است که این قلب ظرف است و خدا فرستنده است و واسطه که نداشت، بدون واسطه که وحی بی‌حجاب و وحی بدون هیچ حجابی، فقط خدا بر قلب پیغمبر نازل کرد، بدون هیچ حجابی مگر یک حجاب، آن حجاب چیست؟ حجاب ذات، حجاب ذات حقّ.
خرداد ۱۲, ۱۳۹۷

قرآن «هو» مطلق است

قرآن «هو» مطلق است و سایر وحی ها «هو» مطلق نیستند. سایر وحی ها محدودند، محدود به زمانها، انسانها و مکلّفین خاصّ اند، در زمان خاصّ، ولیکن «هو» قرآن «هو» مطلق ربّانی است در بُعد امکان نزول که بُعد از آن امکان ندارد نازل بشود.
خرداد ۸, ۱۳۹۷

و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا

وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللَّـهِ، روی این مبنا اعتصام به حبل الله یعنی خود را و دیگران را نگه‌داشتن از جهل‌ها، خطاها، نادانی‌ها، ناروایی‌ها، خلافِ وحیِ معصومانه‌ها. یعنی افکاری، علومی، نظراتی، افعالی، نفی و اثباتی که ما داریم، چون مخلوط است از صحیح و ناصحیح، باید بر مبنای اعتصامِ به حبل الله، صحیح را صحیح‌تر کنیم و ناصحیح را بگذاریم کنار.
خرداد ۴, ۱۳۹۷

ورتل القرآن ترتیلاً

قرآن برای قالب‌ها نیست، برای گوش نیست، برای زبان نیست، برای نوشتن نیست. این نوشتن برای دیدن است. این خواندن برای گوش کردن است. خواندن و گوش کردن برای فهمیدن است. فهمیدن برای تفکر کردن و تعقل کردن است. و بعداً به مرحله صدر، صدر انسان و سینه روح را منشرح کردن است. و بعداً در قلب وارد شدن است. و مرحله عالی‌تر این است که قلب ما فؤاد گردد.
اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۷

معصومیت و برتری قرآن

قرآن معصوم است، شکی نیست. در بُعد لغات، در بُعد صَرف، نحو، بلاغت، فصاحت، جمله‌بندی، پرورش دادن مفاهیم تاریخی که قرآن به الفاظ وحیانی آورده، در کلّ ابعاد: ظاهرش، باطنش، ترتیبش، منطقش، فلسفه‌اش، عرفانش، ادب لفظی‌اش، ادب معنایی‌اش، در تمام، فوقِ کلّ مراحل اعجاز است.
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۷

دقت و تدبر در قرآن کریم

قرآن را باید مطالعه کرد، دقت کرد، تدبر کرد، با ابزارهای معصومانه برونی و درونی با پیوند ابزارهای مطلقه معصومه درونی مانند فطرت پاک، عقل کلی و نظر و دقت کامل و همچنین ابزارهای برونیِ درون قرآنی باید به گونه ای معصومانه در آیات قرآن تدبر کرد.
اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۷

من محض الإیمان محضا

حبلُ الله چیست؟ حبلُ الله قرآن است. آیه حبلَیِ الله نیست، حِبال الله نیست. درست است که فقهای شیعه می‌گویند که ما چهار دلیل داریم، فقهای سنی می‌گویند که ما هفت دلیل داریم، ولی از آن هفت دلیل و از این چهار دلیل، یک دلیلِ آن محور است، بقیه می‌روند در حاشیه. دلیل اول و آخر، و متنِ مقدّمِ صد در صدِ صحیحِ مطلق و معصوم؛ قرآن است.
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۷

حبل الله چیست؟

حبلُ الله چیست؟ حبلُ الله قرآن است. آیه حبلَیِ الله نیست، حِبال الله نیست. درست است که فقهای شیعه می‌گویند که ما چهار دلیل داریم، فقهای سنی می‌گویند که ما هفت دلیل داریم، ولی از آن هفت دلیل و از این چهار دلیل، یک دلیلِ آن محور است، بقیه می‌روند در حاشیه. دلیل اول و آخر، و متنِ مقدّمِ صد در صدِ صحیحِ مطلق و معصوم؛ قرآن است.
اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۷

دولت پس از ظهور

فرماندهی کل قوای روحانی و زمانی در فَتره‌ای به دست ولیّ امر (عج) خواهد بود، تنظیم می‌فرمایند و در فَتره بعدی که رسول‌الله و امامان رجعت می‌فرمایند به دست رسول‌الله (ص) است که اگر هنوز امام زمان تشریف دارند در پرتوی دولت محمدی (ص) صاحبِ منصب بعدی خواهند بود. و اگر حضرت وفات کرده‌اند طبعاً دولت واحده اسلامیه به رهبری فرد خاص که رسول‌الله (ص) است تشکیل خواهد شد، این یک رجعت است.
اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۷

مقابله با امام زمان (عج)

دل امام زمان خون است و دل‌های آباد برای امام زمان خون است، چقدر مصیبت در غیبت و چقدر در حضور ببیند. با پیغمبر بزرگوار قبل از رسالت کاری نداشتند، چون داعیه نبود، با امام زمان همه در غیبت کار دارند، چون برخلاف سنّت او، بر خلاف وضع او کار می‌کنند. پیغمبر زمانی که تشریف آوردند بُت‌پرست‌ها، لات‌پرست‌ها، عزی‌پرست‌ها، منات ثالثة الأخری‌پرست‌ها، مثلثین، مثنین و غیره، آن‌ها بیشتر می‌توانستند قبول کنند.
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۷

قبل از ظهور ولی امر (عج) در راه او قدم برداریم

آن حضرت می‌‌آیند و چه می‌کنند، چه می‌آورند و چه مبنایی دارند، این برای اکثر ما مسلمان‌ها و شیعیان انذار است، خوف است. اگر از گریه بمیریم حق داریم و اگر خون گریه کنیم حق داریم، اما گریه کردن و منقلب شدن کافی نیست. چاره‌ای جز یکی از دو راه نیست، یکی قبل از ظهور آن حضرت در راه او قدم برداریم
اردیبهشت ۷, ۱۳۹۷

انتظار یا احتضار؟

کسانی که می‌خواهند ابزار مهدی باشند باید در راه مهدی باشند، راه مهدی غیر از راه ما است. اگر پیغمبر بزرگوار بیایند حوزه‌های ما را قبول دارند؟ امام زمان حوزه‌های ما، مسجدهای ما و حسینیه‌های ما را قبول دارند؟ حجةالاسلام‌های ما، آیت‌الله‌های ما، آیت‌الله‌العظمی‌های ما را قبول دارند؟ پس همه این حرف‌‌ها دروغ است.