مسئله ۱۲۳

مسئله ۱۲۳

از جمله ى مبطلات وضو چيزهايى است كه غسل را باطل مى كند، و نيز بول و غائط گرچه از جاى ديگر بدن خارج گردد به هرحال موجب ابطال وضو است، و بادهايى كه از مخرج غائط بيرون مى آيد، و خوابى كه بر چشم و گوش غالب گردد كه «إذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعاسَ أمَنَةً مِنْهُ وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الْشَّيْطانِ» (سوره ى انفال، آيه ى ۱۱) «هنگامى كه چرت همه ى وجودتان را براى آرامشتان فراگيرد بر شما از آسمان آبى مى فرستد كه پاكتان كند …» و اگر «يُغَشِّكُمُ النُّعاسَ» از باطل كننده هاى وضو نبود «لِيُطَهَّرَكُمْ» هم در اين جا زمينه اى نداشت، و صرف «نُعاسْ» چرت زدن هم وضو را باطل نمى كند، بلكه «يُغَشِّكُمُ النُّعاسَ» كه فراگيرى چرت است همه حواس را، تنها همين خواب فراگير است كه وضو را باطل مى كند، كه احياناً چشم به خواب مى رود ولى گوش هنوز بيدار است، ولى اگر چشم و گوش هر دو به خواب رفتند طبعاً قلب و روح هم به كلى خوابند، و اين جا است كه «يُغَشِّكُمُ النُّعاسَ» است. و بالاخره هرگونه خواب، مستى و بى هوشى كه حواس قلبى انسان را به كلى تعطيل كند حدث است. و از جمله ى «لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ رِجْزَ الشَّيطانِ» جنابت است كه احياناً در خواب پيش مى آيد، كه خود دومين زمينه ى «لِيُطَهِّرَكُمْ» است كه با آب تطهير مى شود. چنان كه خيالاتى شيطانى در اثر نبود و يا كمبود آب در حال جنگ كه احياناً گمان شكست را در پى دارد، اين بارش باران تمامى اين ناپاكى هاى خيالى يا واقعى را از ميان مى برد. ولى مورد حتمى طهارت همان خواب فراگير است كه حدث اصغر است و هميشگى است و امّا جنابت و مانندش كه حدث اكبراست هميشگى نيست بلكه احيانى است.