مسئله ۱۲۶

مسئله ۱۲۶

غسل در اصطلاح كتاب و سنت شستن تمامى بدن به‌‌اضافه تمامى موها است، و غسل‌‌هاى واجب عبارتند از: غسل جنابت، حيض، نفاس، استحاضه‌‌ى متوسطه و كثيره، مس ميت، خود ميت، مگر مسلمانى كه در معركه‌‌ى قتال يا جهاد شرعى كشته شود كه «لايُغَسَّل و لا يُكَفَّن بل يُصَلّى عليه و يدفن بثيابه» شامل اوست. و غسل جمعه و نيز غسلى كه به‌‌واسطه‌‌ى نذر، عهد و قسم بر انسان واجب مى‌‌شود. به‌‌استثناى غسل استحاضه كه خواهد آمد، بقيه‌‌ى اين غسل‌‌ها از وضو كفايت كنند چنان‌‌كه تمامى غسل‌‌هاى بيست و هشت‌‌گانه‌‌ى مستحب هم از وضو كافى است* و اگر در صورت عذرى غسل جمعه را در روز پنج شنبه يا شنبه انجام دهى هم‌‌چنان از وضو كافى است تا چه رسد كه در وقت اصليش كه نخست از اذان صبح تا ظهر و سپس تا غروب جمعه است به‌‌ترتيب انجام گيرد. با اين تفاوت كه غسل جمعه در روز پنج شنبه در صورتى كافى است كه احتمال عقلانى امكانش در جمعه نباشد، و اگر هم با اين وصف در پنج‌‌شنبه غسل جمعه كرد، در صورت امكانش در جمعه واجب است، غسلش را تكرار نمايد چون غسل قبلى را باحتمال عدم امكان انجام داده بود و اكنون كه فهميد احتمالش درست نبوده واجب است غسلش را در وقت معينش كه همان روز جمعه است انجام دهد و امّا چنان‌‌چه در روز جمعه به‌‌عللى نتوانست غسل جمعه را انجام دهد و يا اصولاً فراموش كرد و يا به‌‌هر دليل ديگر غسلش را انجام نداد واجب است روز شنبه آن را انجام دهد و در هر صورت از وضو كافى است گرچه بدون عذر آن را به‌‌تأخير اندازد.