پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله‌العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی

این سلسله دروس شامل مجموعه جلسات درس خارج فقه مقارن می‌باشد که از سال ۱۳۶۸ شروع و در سال ۱۳۷۷ به اتمام رسیده است.
جلسه

۱

۱: شرح آیه‌ی «سَنُريهِمْ‏ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ…»
۲: آیات و احادیثی که بیانگر مسبّح بودن و شعور داشتن کل کائنات با اختلاف درجاتشان می باشد.
۳: شرح عبارت قرآنی « يُسَبِّحُونَ‏ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ » با اشاره به عدم کفایت تسبیح تنها و حمد تنها و کفایت تسبیح همراه حمد.
۴: توضیحاتی حول دو آیه‌ی صریح بر وجود انسان‌های آسمانی.
۵: اثبات مردود بودن فتوای معروف سن بلوغ دختر و پسر.

۱: سن بلوغ از مسائلی است که در آن نیاز به بیان شریعت نیست.
۲: بیاناتی حول دو نوع بلوغ فعلی (خود شخص استعداد به دست آوردن احکام را دارد) و بلوغ شأنی (اگر به شخص احکام فهمانده شود قدرت تشخیص صحت و سقمش را دارد)
۳: منظور از شهادت الله در آیه ی «قُلْ أَيُّ شَيْ‏ءٍ أَكْبَرُ شَهادَةً قُلِ اللَّهُ شَهيدٌ بَيْني‏ وَ بَيْنَكُمْ وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ‏ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ…»
۴: آیا استعمال لفظ در اکثر از یک معنا ممکن است؟
۵: پاسخ دو سوال زیر حول آیه ی محوری در مبحث بلوغ :
• کلمه ی (مَنْ بَلَغَ) در آیه ی بلوغ « أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ‏ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ » عطف به فاعل است یا مفعول؟
• فعل (بَلَغَ) لازم است یا متعدی و فاعل و مفعولش چه چیزهایی هستند؟

بلوغ و تکلیف

۱: شرح آیه‌ی «سَنُريهِمْ‏ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ…»
۲: آیات و احادیثی که بیانگر مسبّح بودن و شعور داشتن کل کائنات با اختلاف درجاتشان می باشد.
۳: شرح عبارت قرآنی « يُسَبِّحُونَ‏ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ » با اشاره به عدم کفایت تسبیح تنها و حمد تنها و کفایت تسبیح همراه حمد.
۴: توضیحاتی حول دو آیه‌ی صریح بر وجود انسان‌های آسمانی.
۵: اثبات مردود بودن فتوای معروف سن بلوغ دختر و پسر.

بلوغ و تکلیف

۱: سن بلوغ از مسائلی است که در آن نیاز به بیان شریعت نیست.
۲: بیاناتی حول دو نوع بلوغ فعلی (خود شخص استعداد به دست آوردن احکام را دارد) و بلوغ شأنی (اگر به شخص احکام فهمانده شود قدرت تشخیص صحت و سقمش را دارد)
۳: منظور از شهادت الله در آیه‌ی «قُلْ أَيُّ شَيْ‏ءٍ أَكْبَرُ شَهادَةً قُلِ اللَّهُ شَهيدٌ بَيْني‏ وَ بَيْنَكُمْ وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ‏ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ …»
۴: آیا استعمال لفظ در اکثر از یک معنا ممکن است؟
۵: پاسخ دو سؤال زیر حول آیه‌ی محوری در مبحث بلوغ:
• کلمه‌ی (مَنْ بَلَغَ) در آیه‌ی بلوغ «أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ‏ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ» عطف به فاعل است یا مفعول؟
• فعل (بَلَغَ) لازم است یا متعدی و فاعل و مفعولش چه چیزهایی هستند؟

بلوغ و تکلیف

۱: منابع احکام تنها قرآن و سنت است و فردی که تنها در فروع احکام مجتهد بوده و در اصول دین مجتهد نیست حق اجتهاد در فروع احکام را هم ندارد.
۲: اشتباه صاحب جواهر که اطلاع معصومین (ع) از موضوعات احکام را لازم ندانسته و اشتباه کردنشان در موضوعات احکامی را امری ممکن و واقع دانسته است.
۳: خدا و معصومین (ع) دارای مقام جمع‌الجمع بوده و به‌کاربردن یک لفظ در اکثر از یک معنا برایشان امکان و واقعیت دارد.
۴: بیان مطالب زیر حول آیه‌ی بلوغ « أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ‏ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ »:
• همه‌ی وحی‌های غیر قرآن در برابر قرآن وحی فرعی محسوب می‌شوند.
• اگر لفظ (الْقُرْآنُ) عَلَم برای این قرآن است پس چرا (هذَا الْقُرْآنُ) آمده است؟
• بحث نحوی و ادبی حول احتمالات موجود در این آیه

No more posts to show