آیا لیله القدر استدامه دارد؟

آیا لیله القدر استدامه دارد؟

.

 

 

آیا این «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ» با «انزلنا» فرق دارد؟ فرق دارد. برای اینکه «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ» یک نزول است، بر یک فرد است. «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْر» «انزلنا» ماضی است دیگر. پس در ماضی در لیله قدر بر پیغمبر نازل شد، چه؟ قرآن. «تنزّل» با «انزلنا» فرق دارد. آیا لیله القدر استدامه دارد؟ استدامه دارد. استدامه لیله القدر «تنزّل»، بر چه کسانی؟ بر معصومین. معصومین بُعد اوّل رسول الله است که بر پیغمبر اکرم تنزّل ملائکه است «مِّن کُلِّ أَمْرٍ»، کلّ امر چیست؟ کلّ امر نسبت به پیغمبر هم قرآن است، هم کلّ امر.  از کلّ امر مهم‌ترین کلّ امر قرآن است دیگر. بنابراین قرآن بر این مبنا بر پیغمبر ۲۳ مرتبه نزول دفعی دارد، نزول دفعی مختصر ۲۳ مرتبه، مرتبه اوّل که لیله قدر اوّل است که کلّ امر هم قرآن و هم کلّ امر است و مراتب دیگر هم کلّ امر…

بنابراین هم قرآن, هم کلّ امور ۲۳ مرتبه بر پیغمبر نازل شده وحیاً، ولکن «تنزّل» در آینده است. این تنزّل آینده نسبت به معصومین محمدی (ع) تنزّل قرآن نیست. چون به آنها وحی نمیشود. بلکه تعلیم قرآن به وسیله پیامبر است. تنزّل «مِّن کُلِّ أَمْرٍ» غیر قرآن است به الهام و نه وحی. مثلاً الآن بر ولیّ امر (عج) قرآن نازل نمیشود، هیچ وقت هم نازل نمیشد، بر ائمه نازل نمیشد. ولکن «من کلّ امر» اموری که در طول سنه حاصل میشود «مِن»، نه «کلّ»، استغراق ندارد، یعنی کلّ اموری که در طول سال حاصل میشود، تنزّل نمیشود، بلکه «مِن». بعضی از امور مهمّۀ موضوعی نه احکامی، چون احکامی در قرآن نازل شده دیگر