پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله‌العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی

جلسات درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

مجموعه دروس تفسیر موضوعی قرآن کریم آیت الله العظمی دکتر محمد صادقی تهرانی  شامل ۵۰۰ جلسه صوتی است که همراه با چکیده و متن پیاده سازی شده قابل دسترسی می‌باشد.

جلسه نخست درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

چگونگی برخورد با قرآن برای به‌دست‌آوردن معارف بی‌نظیرش

جلسه دوم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

چگونگی برخورد با قرآن برای به‌دست‌آوردن معارف بی‌نظیرش

بیان معانی تلاوت و قرائت و ترتیل و تذکر و تفکر و تدبر در لغت همراه با توضیح

جلسه سوم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

چگونگی برخورد با قرآن برای به‌دست‌آوردن معارف بی‌نظیرش

بیان اینکه انسان دارای ۱۲ حس است و چگونه باید از این حواس برای برخورد با قران باید استفاده کند . ۵ تا از این حواس ، حواس ظاهری است که عبارتنذد از : ۱-شنوایی ۲-بویایی ۳-بینایی ۴-لامسه ۵-چشایی و ۷ تای ان حواس باطنی است که عبارتند از : ۱-فطرة ۲-عقل ۳-تفکر و تدبر وشعور ۴-لبّ ۵-صدر ۶-قلب ۷-فؤاد

جلسه چهارم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

چگونگی برخورد با قرآن برای به‌دست‌آوردن معارف بی‌نظیرش

توضیحی مختصر درباره ی ۷ حس باطنی (۱-فطرة ۲-عقل ۳-تفکر و تدبر وشعور ۴-لبّ ۵-صدر ۶-قلب ۷-فؤاد) مخصوصا فطرة داده می شود و در آخر نیز اشاره و اثباتی به این مطلب است که قران مقام جمع الجمع دارد به این معنا که از یک لفظ می تواند چند معنا اراده کند با استدلال به ایاتی مثل ( فلینظر الانسان الی طعامه ) و ( ثلاثة قروء ) و ...

جلسه پنجم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

فطرت

اثبات اینکه این سخن که قران ظنی الدلالة است ،قطعی الحماقة است و کسانی که قائل به ظنی الدلالة بودن قران شدن افرادی احمق و ظالم هستند.

جلسه ششم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

فطرت

حوزویان معتقدند که اهل بیت مبین نصوص و ظواهر قرآنند و برای اثبات ادعایشان به ایات ۶۴ و ۴۴ سوره ی نحل نظرشان را تحمیل می کنند این سخنرانی در بیان پاسخ به این شبهه می باشد.

جلسه هشتم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

قرآن قطعی الدّلالة است

۱-اثبات اینکه خلافت در ایه ی «انی جاعل فی الارض خلیفة» به معنای خلافت انسان از انسان های منقرض شده است و به معنای خلافت انسان از خدا ، ملائکه و جن نیست . ۲- بحثی مفصل پیرامون ایه ی «و علم ادم الاسماء کلها»

جلسه هفتم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

آیا اهل بیت مبیّن قرآنند؟

۱-بحثی پیرامون عصمت آدم ۲-پاسخ به سوالاتی که توسط شاگردان درباره ی خلافت ادم و انسان های زمینی و اسمانی وسجده بر ادم و ...می شود

جلسه نهم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

خلافت آدم (از انسان‌های پیشین)

توضیح مفصل در رابطه با ۴ مکتب موجود در برخورد با قران که عبارتند از :۱-مکتب اتصال ۲- مکتب انفصال ۳- مکتب تفکیک ۴- مکتب تحمیل

جلسه دهم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

عصمت و خلافت آدم

۱-بررسی لفظ الله از حیث لغت ۲-تفسیر سوره توحید که شامل :اسامی سوره توحید ، شان نزول ، منظور از دو لفظ« قل و هو »در ایه ی اول سوره

جلسه یازدهم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

مکاتب مختلف در برخورد با قرآن

۱- ادامه تفسیر سوره توحید (پیرامون لفظ هو و احد) ۲- اثبات اینکه هو در ایه ی «قل هو الله احد» ضمیر صاحب مرجع است نه ضمیر شأن. ۳- پاسخ به این سوال که آیا خدا صاحب صفات است یا صاحب اسماء؟ ۴- بیان فرق میان لفظ «احد» و «واحد»

جلسه دوازدهم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

الله در ادیان مختلفه (تفسیر سوره توحید)

۱-ادامه تفسیر سوره توحید (پیرامون لفظ احد و الصمد) ۲-بیان اینکه کلمه اَلِهَ در لغت به معنای تَحَیَّرَ و عَجَزَ و سَکَنَ و اَولَهَ و فَزِعَ می باشد و چه ارتباطی با لفظ الله دارند. ۳-بیان اینکه احدیت صاحب ۷ مرحله است و توضیح این ۷ مرحله ، که عبارتند از : ۱-احدی الذات ۲- احدی الشخص ۳- احدیت صفات ذات با یکدیگر ۴- احدیت صفات ذات با ذات ۵- احدی فی السرمدیة ۶-احدی فی الخالقیة ۷- احدی فی المعبودیة

جلسه سیزدهم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

الله در ادیان مختلفه (تفسیر سوره توحید)

۱-ادامه تفسیر سوره توحید (پیرامون آیه لم یلد ولم یولد) ۲- سلب والد بودن خدا از ۷ جهت و سلب مولود بودن خدا از ۸ جهت . اما ۷ جهتی که والد بودن خدا را سلب می کند عبارتند از : ۱-والد مجرد بودن ۲- والد نیروی جاذبه بودن ۳- والد روح بودن ۴- والد ماده بودن ۵-والد مادی بودن ۶-والد فرزندی که خود بزاید ۷- والد فرزندی که همسرش بزاید. و مولود بودن خداوند را از همین ۷ جهت به اضافه ی مولود خیال بودن خدا را سلب می کند. ۳-بحثی پیرامون یک مسأله فلسفی به عنوان وحدت در کثرت ، کثرت در وحدت ۴-بحثی پیرامون قرائت حمد وسوره در نماز(بیان اینکه الفاظش را چگونه قرائت کنیم و خواندن چند آیه از سوره در نماز کفایت کننده است)

جلسه چهاردهم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

الله در ادیان مختلفه

۱-بیان اینکه غیبت خدا غیبت هویت مطلقه ی بی زمان بی مکان بی بعد هندسی و فیزیکیست. ۲-پاسخ به شبهه ی حلول خدا در اشیاء (توسط افرادی که به آیه ۱۴۳ اعراف «تجلی ربه للجبل» و ایه ۳۰ قصص « فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ مِنْ شَاطِئِ الْوَادِ الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يَا مُوسَى إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ » استدلال می کنند) ۳-پاسخ به این سوال که چرا موسی (ع) خطاب به خدا فرمود : «... رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ... »(اعراف :۱۴۳)

جلسه پانزدهم درس تفسیر موضوعی قرآن کریم

الله در ادیان مختلفه

۱-شرح عقیده ی دو پرستان زردتشتی و یهودی و مسیحی و ردّ استدلالاتشان (دو پرستان زردتشتی شیطان را خدای بدی ها و الله را خدای نیکی ها می دانند –دو پرستان یهودی الله را خدا و عزیر را پسر خدا می دانند – دوپرستان مسیحی دو دسته اند عده ی مریم را خدای مادر و عیسی را خدای پسر می دانند و عده ای دیگر الله را خدا و عیسی را پسر خدا می دانند). ۲- تفسیر سوره کافرون ۳- شروع بحث پیرامون آیه ی ۴۹ ذاریات « وَمِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» برای اثبات وجود و وحدت خدا