بسم الله الرحمن الرحیم
و صلی الله علی محمد و علی آله الطاهرین
ما در مباحث حج در بحث دوم هستیم که حج اول عمره رو بحث کردیم و بعد بحث دوم هست که حج از احرامش تا بقیه مناسکش آیاتی که آقایون ملاحظه می فرمایید جلد سوم الفرقان که جز دوم نوشتیم صفحه 174 به بعد که راجع به عرفات و مشعر هست و مقداری هم مُنا و در تفسرالفقها هم که بحث مختصر فقهی ماست صفحه 309 به بعد هست که حالا بحث میکنیم و چون نزدیک ایام حج هستیم اگر ما خودمون فکر کنیم که رفتیم مکه مکرمه و در حال انجام شعاعر حج هستیم وضع بهتری خواهد داشت هر شب خواب حج می بینم ظاهراً بلا استثنا خب مثال دیگریست فعلا بحث در افعال حجه افعال حج از افعال عمره بسیار بیشتر ، البته مشترکاتی دارند ، احرام هست واجبات است محلش ، وضعش ، طوافش ، نماز طوافش ، سعیش منتهی راجع به سعی حج تفسیر عرض می شود که اما حج دارای مناسک بسیار زیادی ست که ما می توانیم با سرعت بیشتری سیر کنیم چون مبانی و سوالی هست توجه بفرمایید همونطور که کتاب مناسک حج مفصله و هم مانند اون تفسیر که عرض کردم و هم فعلاً مختصر مقداری از عبارات برادران ،عبارت علامه حلی در باب احرام حج الباب الثامن فی الباب الحج و فیه (02:27) الفصل الاول احرام الحج اذا فرغت من العمره (02:38) کدام عمره ، قطعاً عمره تمتع یا اگر عمره افراط باشد یا یا عمره افراط باشد در حج احرام یا عمره افراط باشد در حج قران لزوم نداره عمره مقدم بر حج باشه مقدم باشه بهتره عمره بعد از حج باشد قبل از حج باشد میشه بر (03:05) باشد پس شر به بعد میشه بعد از اشر حج باشه اما افضلش این هست که عمره قبل از حج هر عمره ای ، عمره ای که با حج واجب است اون عمره تنها واجب که هیچ جایی که حج بر انسان واجب نیست که هیچ اونجایی که حج و عمره بر انسان واجب است در هر سه جورش که حج تمتع معلومه عمره قبلش بره حج (03:38) که حج افراط که در اینجا عمره ش سه بعدیه ،قبل از حج ، بعد حج و قبل حج دو جوره یا قبل حج اشهر اون باشد بهتره یا قبلا حج قبل از (03:54) ولی روی هم رفته ولو اون عمره تمتع بشی عمره حج قران باشی یا حج بهتر غریب به وقعش این است که قبل از حج باشد و بعد اشفر حروم باشه (04:14) احرام عمره از خارج احرام حج از درونه چون احرام عمره مانند رکوع صلاه بود و احرام حج مانند سجود صلاه است رکوع صلاه خضوع اولیست برای خضوع آخری و سجود خضوع آخریست که مرحله اخیره و کمال خضوع است از نظر باطن حج نساء شما وقتی برای عمره می خواستید محرم بشوید عرض می شود یا از اول حل محرم می شدید که خارج از مکه است یا از (05:02) پنجگانه احرام برای عمره تمتع محرم می شدید که زا بیرون فعلاً انسان می خواد بیاد و طواف بیت کند ولکن حج که اصل است و عمره فرع است ولذا کسی که عمره انجام داد و فقط عمره برش واجب بود به این حاجی میگن عمره ام حجه ولکن اصغر و حج اکبر عبارت است از اونی که ما داریم بحث می کنیم و مناسک بسیار زیاد دارد که آفات و مشعر و منا و این حرفا رو داره خب الان که ما از عمره خلاص شدیم چه عمره تمتع باشد که همه محرمات احرام بر ما حلال شد مگر اون محرماتی که همیشه محرم بود در اینجا ما از خود مکه محرم میشیم و افضل مکان احرام مسجد الحرامه چرا از مکه اگر تو به خانه آمد ، طواف کردی ، سعی کردی از خود خانه بیرون میکنه ما رو به خود خانه رسیدیم ولی هنوز صاحب خانه رو نشناختیم از گَرد راه رسیدیم ،مُحرم شدیم ، طواف کردیم ، نماز خوندیم ، سعی کردیم چه کردیم چه کردیم و با تقسیر و مسعا بعد از کنار سعی ما خارج شدیم از عمره و احرام اما این مانند رکوع و صلاه است که هنوز با صاحب خانه آشنایی که پیدا نکردیم (06:45) برید عرفات ، برید مشعر برید منا بیرون کنید این احرام از میقات غلطه میقات احرام حج عبارت است از خود موقفه طواف که مکه مکرمه باشد و افضلش خود مسجد الحرام است خب اذا فرقت من عمره (07:07) روز هشتم ، روز نهم عرفه است چرا یوم التربیه برای اینکه انسان مستحب است وقتی محرم شد در مکه اول نره عرفات اول بره منا، مشعر بعد بره عرفات اینجا که می خواد اول ( 07:34) با آگاهی و با آشنایی باشه ( 07:42) خب بعد ایشون می فرماید که (08:01) ما اینجا عرض داریم با علامه بزرگوار و با دیگران از علما (08:12) باید کرد احرام ما نیت نداریم ولی احرام مانند تکبیره الاحرامه همونطور که میخواید نماز بخونید و نماز اجزای درونی و برونی و عمل دارد برای کل اجزا شما نیت می کنید نه اینکه من تکبیره الاحرام می گویم برای نماز صبح قرب اله الله این غلط است در هر (08:36) ابعاد گاه تکراره گاه بیخوده احیاناً بخود ان شما برای تکبیره الاحرام نیت کنید برای بقیه نماز چی نه یا نه شما کل نماز را نیت کنید برای تکبیره الاحرام نیت دوم پس یه مرتبه برای بقیه نماز اصلاً نیست در جایی که نیت فقط برای تکبیره الاحرامه یه مرتبه نه شما نیت برای کل نماز می کنید تکبیره الاحرام که بعضی از نمازه درش میاد جدا میکنید اون غلطه تکرار نیت اصلاً معنا ندارد تکراری معنا ندارد (09:18) بنا براین نیت احرام غلط است بلکه همونطوری که در عمره که (09:27 ) لبیک الله لبیک در نماز، نماز صبح می خواید بخونید نیت این است که من نماز صبح میخوانم قربه اله الله ، الله اکبر ، نباید الله اکبر شما بیاد تو باید همه نیت کنی یکجا بله برای (09:45) اما برای کل بطور اجمال پس این عبارت مرحوم علامه بزرگوار که الا (09:56) این درست نیست ما عرض می کنیم بل (10:01) دو جوره نیته یه نیت اجمالی شما در نماز نیت نماز صبح کردید باید در طول (10:08) نیت کنید اجمالی بله یه تفسیری ، تفسیری لازمه شما برای کل نماز که میدونید چی چیه اینجا (10:28) رکوع می کنم برای نماز صبح تفسیر ، اجمال که موجوده این باید بدانید کاری که می کنید چیه اگر از تو سوال کردند مثلاً شما در رمضان که روزه اید در هر آنی توجه می شودی که روزه اید اگر شما سوال کنند یا نه میگید بله این مربوطه به نیت ، ما یه موقعی این قبلاً عرض کردیم در حج مکه زیاد به ما بد گفتن بعد آقای خمینی گفتن بد گفتن بر طرف شد مثل قرآن که محور روز باشه قبلاً (11:02) لا اله اله الله ،لا الهش مرکب میشه لا اله یعنی تمام علوم بره کنار این لا اله اگه بجاش علوم قرآن بیاد باز بهتره این علوم بره کنار ، مزاحمه برای عقلمون برای فهم و برای دین بره کنار اله اللهش اومد چه بهتر خلاص شدیم از اله اگر انسان هیچی نپرسته بهتره یا خلق؟؟؟ بپرسته هیچی نپرسته نه خدا نه بنگاش نه گاو نه شتر نه سگ نه خر اون که بهتره که خب اینجا لا اله بره کنار مزاحم است وقت تلف کن این لا اله ما در قدم اویم قدم اول که طی شد قدم دوم ان شا الله خب حالا این بعد مطلب دیگری که ایشون دارن ما در تلبیه یه جوره تلبیه یک حج واجب دارد و یک حج مستحب دارد و لبیک هایی که برای احرام عمره گفتیم واجبه و مستحبه که ادامه بدهیم تا اعلا و مکه داشت وقتی اعلا و مکه پیدا شد که ( 12:15) کسی شما دعوت کرد بیای خونه ما ، بله وقتی شما رسیدی اعلا و مکه دیگه تلبیه اینجا (13:33) اما در تلبیه احرام حج تا کی (12:48) وقتی که ظهر روز نهم ذی الحجه شد شما هر جا هستی داخل که هیچ اگر خارجم هستی چون (13:05) شما دیگه تلبیه را قطع می کنی ، چرا ؟ برای اینکه به مقصد برسی وانگهی مقصد دوتاست دوتا مقصد مقدماتی در بعد اول دوتا مقصد مقدماتی در بعد دوم مقصد مقدماتی در بعد اول که عمره بود به مکه که رسید بله مقصد دوم که ما را از خانه بیرون کردند مکه بیرون کردند و به عرفات رسیدیم دیگه ظهر عرفه که وقت عرفات است دیگه تلبیه چیه چون به این مقصده مقصد مقدماتیه اینجا مقصد مقدماتیش تلبیه می خواد قبلاً نه خود موخراتیش تلبیه می خواست قبلاَ به مکه رسیدید کاری جز طواف نیست دیگه تلبیه یعنی چی خود موخر است ولکن در حج احرام حج شما به مقصد اول مقدماتی که عرفات رسیدید تلبیه چون ابتدا مشاعره در اونجا ابتدا شعاعر عمره طوافه در اینجا ابتدا شعاعر عبارت است از وصول به عرفات ، سلام عرفات و خود عرفات تلبیه در اینجا معنا ندارد ، خب حالا اشاره ای کرده ایم ولیکن این گفته می شود اینجا مناسبه حج چون تمام (14:29) فردی و اجتماعی رو شامل است ولذا تمام رنگ ها رو داره خب عبادات چند جوره بعضی عبادات لفظ دارد عمل ندارد بعضی عبادات عمل دارد لفظ ندارد بعضی هم لفظ دارد و هم عمل دارد بعضی نه عمل دارد نه لفظ دارد همه در حج است حج عمره نه ،در حج بعضی هم لفظ دارد هم عمل نماز طواف ، نماز طواف هم لفظ دارد و هم عمل دارد حالا معلوم است در اون عمل نیست در اون نیته در اون اعتقاده، اعتقاد است و تسلیم ما در عبادات برونی داریم بحث می کنیم در عبدات برونی که عمل برونی که عمل لفظی یا عملی ست مقابل لفظ این (15:29) که نماز طوافه هم لفظ دارد و هم عمل دارد بعضیم لفظ دارد عمل ندارد تلویه احرام ، احرام (15:40) شما که در میقات هستی موندن در میقات عمله مقدماته باید (15:47) لباس احرام می پوشی این باز مقدمات باز نیت میکنی خب نیت درونیست پس اونی که تحقق می دهد رکن میدهد به احرام شما لفظ است عمله ، عمل برونی هب درونی هست لفظ هست عمل نیست بعضی وقتها عرض می شود که عمل هست و لفظ نیست رمی جمرات ، ذبح در مُنا ، بیتوته در مُنا ،طواف ، سعی عمل هست لفظ نیست یا حالت خود احرام ، خود محرم بودن نه محرم شدن خود احرام این عملیست عمل سلبیست ترک کردن چیزهایی مثلاً خب این یه قسم ، یه قسم هست که حالا جدیده برای ما نه عمل داره نه لفظ عرفات ، در عرفات نه لفظ دارد نه عمل ، تو عرفات کاری داره کار مناسکی (17:06) کار مناسکی آیا شما در وقوف عرفات که حالا (17:16) در اینجا واجب است که باشی که واجبه واجب رکنیه واجب کلی واجب است در عرفات بین (17:26) باشی این خواب هم باشی مطلبی نیست مگر یه لحظه ای که رکن است باید بیدار باشی اینکه عملی واجب نیست خوابیدن عمل بگیری خوابیدن که عمل مناسکی نیستش که اینجا عمله لفظه (17:43) عرفات سه بعد عمل مشعر (17:50) منا ، بیتوته عمل درونی پس ببینید بین کل آنچه که خارج از درون است در برون است چه لفظ باشد چه عمل این هر چهار ضلع ملاحظه می کنید در حج هست اعمالی که اجتماعیست حالا اینجا ایشون می فرماید باید تلبیه یوم العرفه غیر الصلاه ما به ایشون عرض میکنیم چرا (18:22) تا یک بعد از ظهر ما حق داریم که به عرفه وارد شیم اگر ما یک (18:31) ما در خارج عرفاتیم اول ظهر اگه خارج عرفات بودیم آیا تلبیه قطع کنیم نه قطع تلبیه انه الوصول عرفاته وصول به صحرای عرفات دو جوره یک وصول اول ظهره که از اول ظهر تا غروب یک قسمتش بطور نامعین رکن حساب می شود بقیه اما این مطلب هست که شما اگه یکساعت بعد از ظهر عرفات (19:05) هم رکن انجام دادید هم واجب رو پس ساعت اول واجب نیست این ساعت اول که واجب نیست مع ذلک اگر شما ساعت اول وارد عرفات نشی به حساب واجب خواهد آمد(19:20) اما قبل از عرض می شود که یکساعت از صبح گذشته این واجبه اما اگر شما یکساعت قبل خارج بشید آیا اتلاف کردید در عرفات ، نخیر و دلیلم روایاتیست که رسول الله (ص) که در مسجد (19:40) در مسجد نمره که خارج عرفات است به مسجد الهی معروفه در اینجا پیغمبر بزرگوار صلاه ظهر می خوندن صلاه می کردن بعد می رفتن عرفات یعنی اگه نماز ظهر خونده بشه اونم پیغمبری البته نمی خوام طول بدم نماز ظهر خونده بشه در خارج عرفات و صحبتم بشه حدود یکساعت میشه در بعضی روایات یکساعت هم هست (20:10) این برای حج واجب محرم بشود از مکه ولی محرم نشد لباس احرام اگر محرم نشد در مکه رسید به عرفات دو حالته یا رسید به عرفات میتوند برگردد محرم بشه وقتی هست باید برگرده محرم نیست اگر نتواند برگردد همونجا محرم میشه همونجا محرم شه اما مطلب سوم ما قبول داریم مطلب سوم می فرماید اگر چنانچه یادش رفت تا آخر از عرفات گذشت به مشعر رفت وقوف اختیاری اضطراری عرفات تمام شد موقوفات مختلفی دارد چند موقوف دارد اضطراری ، اختیاری هم مشعر هم عرفات حالا اگر گذشت از عرفات بدونه احرام یادش رفته عرض می شود که به مشعر رسید جوری که وقوف اضطراری عرفاتم نیست چون موقوف اختیاری عرفات بین ظهر و یک ساعت به ظهر مونده وقوف اضطراری شب تا اذان صبح ، شب تا اذان صبح یکی از وقوفات اضطراری عرفات تا رسید به جایی که وقوف اضطراری ندارد در اینجا هنوز محرم نشده ایشون می فرماید که اشکال ندارد قبلاً ام از این مطلب بود احرام عمره فقهای ما کلاً یا نوعاً که اگر انسان محرم بشه تا من مناسک انجام داد صحیحه عرض کردیم باطله چون احرام انسان وارد کند (22:15) انسان وارد می کند بر حج عمره خب اگر انسان فرائض انجام نداد ، محرم نشد عمداً (22:25) صدتا نمازم بخونه فایده نداره بدون ترک احرام نماز بخونه باطل شد رکنیست که باطل می شود سهواً ، عمداً ، جهلناً هر چی در اینجا بعضی روایاتی که درس است ما نمی تونیم اعتماد کنیم طبق نص قرآن و مسلم این مطلب که احرام ورود به اعمال حج است و اگر نصیان شد این بطور کلی حج باطل خواهد بود ایشون می فرمایند که (23:02) سر ظهر رسید به عرفات محرم نشد یه ساعت وقت داره تا حتی اگرچه یه ساعت دو ساعت بعد از ظهرش به عرفات فرض کنیم یا نه همون سر ظهر رسیده ولی اگر برود مکه محرم شود برگرده با طول مسافت با وضعی که مشکله این به وقت واجب عرفات یک ساعت بعد از ظهر تا غروب نمی تونه (23:40) اما اگر عندالغروب متوجه شد دیگه نمی تواند وقوف اختیاری عرفات ترک کند برود جهت باطل ، بله عرض می شود که (23:53) میگیم لم یکن شیر یعنی کفاره مفاره ندارد اما حج من قابل دارد حج باطله عرض کنیم بل فیهما کما تقدم هم در حج و هم در عمره علیه حج من قابل (24:16) فرق نمیکنه حج واجب باشه مستحب وارد در این حج واجب یا مستحب نمی خواد انسان رو مگر (24:43) این عبارت بعدی مال خود هر چی مال الان بود عرض می کنم ذلک وهما احرام بل حج بعد احرام العمره و تمامه ها ولیس الا لتکبیره لطواف (25:02) در وقوف عرفات البته ما فقه اکبر داریم سعی در تفسیر مراجعه بفرمایید و همچنین در مناسک حج اینجا (25:35) عرض می کنیم و خلف بین فقه معرفت و فقه عمل حتماً باید باشه چون بعضی از نکات هست که اگر در فقه معرفت دقت نشه در فقه عمل ناقص لکن (25:50) این میخواد بگه همه حج اینه ارکان لما یُعرفنا بما حامه حام صلاه ثم انها عرفاتاً موقف ماکان عرفه یومه ، مکان عرفاته اما روز عرفه است روز یه روزه دو روز که نیست اما مکان چند بعد دارد و این چند بعد حد مختصرش سه بعد اولاً عرفه معرفت سریع و یه معرفت وسیع داریم در طول اون در طول عمر ما باید یه معرفت وسیع در ابعاد درونی و برونی نسبت به حق سبحان تعالی داشته باشیم اما وقت معین در این وقت معینه بین ظهر (27:15) بین ظهر تا غروب ما به سرعت باید آنچه را شناخته ایم حتماً به سرعت عبور و این و در اینجا تمرکز و قوت بدهیم به معرفتهای سه گانه من کیستم ، شیطان من کیست و خدای من کیست این شناختن خود ایجابی ست شناختن شیطان سلبی ست و شناختن حق ایجابی ست یک سلب است بین دو ایجاب ، ایجاب اول باید متصل به ایجاب ثانی بشه اگر سلب وسط نباشد کاری نمیشه کرد این عبد ناچیز باید متصل به اقیانوس معرفت رب گردد و این تا خود را نشناسد که ایجاب اول است و تا شیطان درونی و برونی را نشناسد که سلبش کند نمی تواند تنها با ایجاب اول به حق برسد کما اینکه سلب تنها کافی نیست ایجاب تنهام کافی نیست اول ایجاب از شناختن خود و بعد سلب از شناختن شیطان خود درونی و شیطان برونی و بعد ایجاب است که مرحله معرفت والاتر و بالاتر حداقل عرفات که جمع است سه معرفت (28:35) این جسم و روح با هم کمک اند حین سیر اله الله سیر جسمی برای روح سیر روحی برای روح بعضی وقتها حرکت جسم است و حرکت روح بعضی وقتها وقوف جسم است و تمام حرکت مال روحه در اینجا مرحله دومه (29:35) آیه 198 سوره بقره لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ این لیس علیکم نفی اون مطلبی که حالا هست (29:55) حج خب حج خوبم انجام میدن اون (29:58) جلسات دارن بحث دارن ، بعضی از خشکه مقدسهایی که (30:08) لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ دو فضل است که از (30:22) معنوی و عبودیتی ست و یک فضل جسمی ست که غذای بدن مکان بدن لباس بدن چی بدن چی بدن اینجور نیست که اگر شما ماموریت دارید در حج عمره جهات معنوی و روحی رو ترقی بدید منافات داشته باشد که حاجات جسمانی را حتماً دریافت کنه ، نخیر حق و فضل درست است ارتقاء فضل معنوی و روحی از رب محور است اما این محور و زیر بنا منافات ندارد که شما ارتقاء فضل جسمانی اشکال نداره ولی در نماز جمعه هم همینطوره (31:05) اصلاً جمعه برای خاطر اینکه شما نماز جمعه رو (31:16) کاراتون انجام بدید تعطیل در اسلام وجود ندارد حالا ما زیاده روی کردیم هر کسی مرد هر کی زنده شد هر کی زاییدن هر کی چی تعطیل میکنیم این حرفا نیست ، در هر صورت حالا هر چی ، از مهمترین ارادات اجتماعی ماست لیس علیکم جناحا نمیخواد بگه این مکروهه این مرجوعه نه اینکه در خیالا هست گناه داره موقع حج مثلاً بیاد اینکارا بکنه همین موقع زکات نداره زکات دادن که کار بشری ست کار الهی ست (31:58) لیس علیکم جناحا ان تتقو صدرا من ربکم البته شکی نیست که شک معرفتی نیست (32:11) اصلاً خود حج و مناسک حج همش برای فضل معرفتی ست عبودیته پس اون فضل جسمانی داره میگه اگه روح شما تربیت بشه منافات نداره جسم شما از فضل حق تعالی ابتلا کنه ، اونم یکی باشه ولی کسی جناه نمیده آخه اشکال کار اینه که ، نخیر طواف مستحبی رو کسی خیال نمی کرد جناهه آخه اگه کسی طواف واجب کرد طواف مستحبی انجام داد هیچکس نه به اون شکل نه به غیر اون شکل احتمال نمیده جناه باشه لیس علیکم جناه ان تتقو فضلا و ربکم وجه و اذا فستم من عرفات ، در این ارتباط حالا ورود به خانه نداریم ورود عرفات مطلبی ست خروج عرفات مطلبی ست ورود بعضیا اول ظهر میرن بعضیا قبل از ظهر میرن بعضی یک ساعت بعد از ظهرمیرن بعضیا اضطراری بعضیا فلان ورود نداریم ولی خروج حالت جمعی دارد (33:21) یعنی باید که به سرعت با هم دسته جمعی پراکنده بشن که یک شعاعر الهی ،راه پیمایی چیه این یه شعاعر الهی ست که همه با هم پراکنده شوند پراکنده شوند و پرت کنند طرفات رو به سوی تنگه مشعر الحرام که لفظ افاده مطلب عرض می شود که و اذا (33:43) ببینید همش تذکرالله ،تذکرو ، اذکر الله اذکرو این تذکر الله اذکروهو خب یه مرحله قبل و بعد حج دارد که خب در صلاه است و غیر صلاه ولی مرحله خاصی دارد در موقعیت حج و عمره مخصوصاً در عرفات و در مسجد الحرام و در منا تذکروالله می تونیم بفهمیم آقایون که مستحب است واجب است، تذکروالله نماز است فقط مگه لازم است که انسان نماز مغرب و عشا رو در مشعر بخواند ،نخیر بلکه مستحب است در عرفات نماز مغرب و عشا رو بخونه بعد بره مشعر بعد مشعر نماز مگر اینکه بعد از طلوع فجر صادق لیل ، پس این لیلی که شما در مشعر الحرام هستید ذکر واجب صلاه وجود ندارد مگر برای کسانی که نماز می خوانند تفسیر باید بکنیم که مفصله بحث اشاره می کنیم در اینجا پس این تذکر الله فقط ذکرالله و صلاه نیست به چند جهت یکی اینکه مفصل همیشه سلو ، و با لفظ اذکرو سلو نمی فهمیم دیگر اینکه صلاه در مشعر الحرام لزوم نداره که اشاعه ای در مشعر باشه بلکه شما میتونید در عرفات بطور راجح هست در عرفات نماز مغرب و عشا بخونید بعد برید به مشعر الحرام پس اذکرو واجبه (35:22) ممکن یکیش این باشه ولکن خب همونقدر که استحباب دارد که شما نماز مغرب و عشا در عرفات بخونید قبل از اینکه کوچ کنید مغرب شد نماز بخونید بعد برید این برای اینه که اذکروالله وجوب دیگه حمد این مقصود نماز نیست ما از این چی میفهمیم ، می فهمیم که اینجا از محورهای بسیار بسیار عمیق و عظیمه (36:00) اون قلب است متذکر حق میشه زبان کمکه ،قلب است که بیشتر متذکر حق میشه چه با زبان چه با اعمالتون با قالاتتون با اعمالتون با کارهای درونی که انسان انجام می دهد غرض این است که قلب انسان متذکر حق تعالی بشه پس از اینجا استفاده وجوب ذکر الله می کنیم که غفلت نباید در عرفات داشته باشم با عرفات تمام سرعت معرفتها باید پیش برد هی دقت کرد بحث کرد چه کرد فردی عرض می شود جمعی در هر صورت انسان باید در این صحرائی که نه ساختمانی هست نه منظره ای هست نه قبری هست نه مبری هست نه بیتی هست نه هیچ اینا نیست یک صحرائی که همیشه هم صحراست اگر در منا (36:54) در عرفه اینکار نکرد در اینجاست فقط انسان باید که پرونده فکری خودش رو پیش خودش (37:02) اینم دلیل سوم برای اینکه ، چون نماز وجوب لفظی داره اما یاد خدا بودن اگه در قلب باشه وجوب لفظی که نداره تذکروالله انه مشعر الحرام وذکروهو انا هداکم و ان (37:28) من ما محرم شدیم حالا ببخشید عرفات ما محرم شدیم به حج شخص محرم که ذال نیستش که این موحد است بلکه موحد متوضع است که دعوت حق را لبیک گفته است و محرم شده است (37:55) ما دو قبل داریم یک قبل القبل داریم یک قبل فعلی داریم قبل القبل قبل از رسالت اسلامه قبل از رسالت اسلام این است (38:08) میرفتن طواف بیت (38:11) یا در عرفات یا در کجا ذکر الله نبود (38:17) یک زمان اینکه هدایت قویتر وقتی در مقابل هدایت ضعیفتر قرار بگیره هدایت ضعیفتر نسبی هست یا نه کم اینکه (38:31) قبل از نزول قرآن ؟؟ از قرآن داشت ولی بالاترین هدایتم داشت پس در اینجا و ان کنتم شما مسلمونها من قبلهی یکی قبل از اسلام هست که قبل القبل است مشرک بودن که ؟؟؟؟ (38:47) یکی قبل البعد است بعد از اسلام است و بعد از عمره است و بعد از احرام است در اینجا زمان نیست ولیکن کال این شناخت شما و این زیارت شما کال بود الان باید ذکر قویتر بشه عرض می شود که اینجا عرفات (39:13) چند مرحله در عرفات هست (39:20) بلکه در هر بعدی از ابعاد (39:46) پس در این مراحل سه گانه معرفت ها راه ایمانی اونجا استشمام میشه ولا تبلو سوم عرفات اعتراف به قصور یا تقصیر اعتراف به تقصیر اعتراف یه زمه اما اعتراف به قصور اعتراف به زم که نیست اینجا جواب از اونجا که سوال میشه که رسول الله (ع) که استغفار می کردن و اعتراف می کردن استغفار از چه میکردن اعتراف به چی می کردن اعتراف به قصور نه اعتراف به تقصیر مقام عصمت مقام تقصیر که نیست اعتراف به تقصیربشه قصوره هیچ هیچه خجالت می کشیم که ما با تو سخن بگوییم که ما هیچ هیچ هستیم ما خجالت می کشیم از محضر مقدس تو که به ما اجازه دادی با تو صحبت کنیم به ما لیاقت دادی تو رو عبادت کنیم قصور قصور قصور قصور تقصیر عرض می شود که نیست و اگر استغفار هم هست استغفار طلب الغفره طلب پوششه ، پوشش از چه گناهانی که به ما حمله می کند (41:06) گناهانی که نقصان هایی که قبلاً به ما خواستن توجه بدن و پوشیدید قبر فقط در انحصاریست که ما گناه کردیم گناه ببخشی آخه دفع است یا رفع است و استغفارات معصوم عبارت است از طلب غفر دفع ما رو نگهدار عرض می شود که (41:30) ادامه عبارت است از عصمت کما اینکه یوسف (41:42) اینجا عصمت بشری کند میشه عصمت ربانی (41:50) اگر برهان رب که عصمت ربانی نبود تا اینجا عصمت بشری اقلاً ؟؟؟ بود کاری انجام نمی داد چون عصمت بشری محدود پس در اینجا اعتراف به صنوف که مال مسلمینه و یک معنای زم همون که در سوره (42:17) دفعه یا اگرم رفعه زم دنیویست اونی که مناسب است با مقامات مقدسه عصمت (42:26) دو جور ظلمه یک ظلم تقصیره یک ظلم قصوره ، قصوره تقصیر نیست نقص نقص قصری ست تقصیری نیست (43:17) خوف از چه خوف دو بعده خوف از تقصیر و خوف از قصوره خوف از تقصیر که به امان خدا میریم خدا تقصیر ببخشه اما خوف از قصور خدا اونقد ناچیزم اونقدر ناچیزم که اگه لطف امان تو نباشد طلب نداریم از خداوند (43:38) عرض می شود که (44:09) این جمله رو برسیم بخوانیم خوبه که احرامش ما حالا خیال میکند که پیغمبر که در عرفاته (45:04) آقای بزرگوار آقای حاج آقا اونجا موقوف فرمودن من ما جعل الناس و جخلونه اخفاتنا (45:54)