اللهم صل علی محمد و آل محمد
تتمه بحثی که راجع به سلیمان علیه السلام بود فکر کردم دیگه لازم نیست اما یه اشاره ای عرض میکنم بعد راجب تعداد صلوات خمسه یومیه که در قرآن شریف ذکر شده است و اوقات ابتدا و انتهای این صلوات صحبت کنیم انشالله.
ملاحظه بفرمایید اگر خدانکرده من ظلم کنم این حرام است و اگر هم به من ظلم بشه و دفاع نکنم اینم حرامه حالا ایا من و من ها مهمتریم یا سلیمان و سلیمانها اگر که به من ظلم شود حتی کوچکترین و پرمسامحه ترین ظلم بشود من حق ندارم ساکت باشم اما راجع به سلیمان پیمبر بزگوار ظلم شده است به زبان تفسیر به زبان فقه به زبان بعض خطابه به زبانهایی که زبانهای شرعی و اسلامی دانسته میشود به سلیمان بزرگوار ظلم شود و ما بتوانیم و بدانیم که ظلم ها را از ایشون برطرف کنیم به نص قرآن اگر بمیریم بهتر است تقیه از که بکنیم آیا تقیه کدام را حفظ کنم که برخلاف مشهور حرف نزنم
خب مشهور ما رو بکشند مطلبی نیست ما با کمال ادب صحبت میکنیم اما یک سلیمان پیغمبر خاک کفشش به اندازه تمام علمای ادیان است منهی پیغمبر بزرگوار و معصومین علیهم السلام اگر سلیمان ما را به اندازه خاک کفشش حساب کند افتخار میکنیم پس چطور به سلیمان در تورات اهانت شده و در انجیل اهانت شده خدا در قرآن رفع اهانت میکند اما ما به با استناد به آیاتی اهانت کنیم به سلیمان نه تنها سلیمان را بلکه از عدالت هم تتمه بحثی که در این آیات بود من اشاره میکنم بعد به بحث بعدی منتقل میشیم.
ملاحظه بفرمایید اینجا حق سبحانه و تعالی راجع به عظمت هبه سلیمانیه به داوود علیه السلام عنوان هاو مصادیقی رو ذکر فرموده مقادیرشو عرض کردیم و وهبنا لسلیمان ووهبنا لداوود سلیمان نعم العبد انه ابواب کی نعم العبده کی انه ابواب عه وقتیکه نماز عصرو نخوند اعراض کرد از یاد خدا و نماز که بزرگترین یاد خداست نخوند اونم کی نخوند اذ عرض علیه بالعشی الصافنات الجیاد اگر شما یک کاری دارید و اون کار مادون صلاه است میشود شما نمازت رو داره غروب میکنه افتاب نخوانی و برید اونکارو انجام بدید و اون کار برای شما انقدر جاذبه داشته باشد که اعراض کنید از نماز نه فقط نماز نخونی اعراض کنید از نماز یک چنین ادمی اصلا اسلامش لکه داره تا چه رسد عدالتش و تا چه رسد عصمتش تمام لشگر های محبت و عنایت و فضیلت نسبت به این جریانی که برای سلیمان ذکر شده است مقام بالا و بالای نعم العبد عند الله را ذکر میکند انه ابواب عند الله رو ذکر میکند چطور ما بیایم برای خاطر چار پنجتا روایت چنتا حمال جهود یا مسیحی یا مشرک جعل کردن خودشون لغتم بلد نبودن یا هرچه و ما اینارو قبول کنیم برخلاف نص قران.
ملاحظه بفرمایید اذ عرض بالعشی الصافنات الجیاد سلیمان نبی که سلطنتش عظمتش مالش قصرش موقعیتش ریاست کل قوایش او را از نبوت دور نکرد بلکه نزدیکتر کرد و قویتر کرد که با داشتن وسایل انحراف و انجراف و نسیان ذکر رب در او قویتر شد این سلیمان اذ عرض اذ عرض علیه بالعشی الصافنات الجیاد و نماز عصرو نخونده کی؟ عشی ما بحث بعدیمون اینه اخر وقت نماز عصر قبل الغروبه قبل الغروب کیه؟ عشیه قبل قبل الغروبها و قبل الغروب در دو ایه قرآن شریف ما داریم و سبح بحمده ربک قبل طلوع الشمس و قبل الغروب یک ایه قبل طلوع الشمس و قبل غروبها ایه دیگر قبل الغروب و قبل الغروبها این عشی است عصر است عصر است که مماسه با غروب است این عصری که مماس با غروب است و اخر وقت نماز عصر است جناب سلیمان علیه السلام با مقام فوق العداله که عصمت است این نماز عصرو نخونه و برد سراغ اذ عرض علیه بالعشی الصافنات الجیاد اونم چجوری اونم عرض میشود که با اعراض از ذکر حق سبحانه وتعالی که روز دوشنبه عرض کردیم اذ عرض علیه بالعشی الصافنات الجیاد فقال انی احببت حب الخیر عن ذکر ربی سان دیدن این اسبها جوری مرا گرفتار خود و مجذوب خود کرده بود که نماز عصرو نخوندم کجا نمازه اینجا اصلا صحبت نماز نیست اذ عرض علیه بالعشی الصافنات الجیاد فقال انی احببت حب الخیر عن ذکر ربی حتی توارت بالحجاب نه خورشید دراینجاست نه نماز در اینجا
دیویست و هفتاد و چند مرتبه لفظ ذکر با صیغه های مختلفه در قرآن شریف ذکر شده اما یک جا من باب نمونه معنی ذکر صلاته بله صلاه من الذکره و اقم الصلاه لذکری اما لفظ ذکرو در قرآن استعمال شده ذکرا یدعوا علیکم ایات در تورات استعمال شده در پیغمبر و پیغمبران لفظ ذکر آمده است و صلاه عن من الذکره اما یکجا از دیویست و هفتاد و چندجا لفظ ذکر را از برای صلاه نیاورده است خب
ایا مقتضای فصاحت و بلاغت قرآن چیه اینجا یه چن مرتبه عرض کردم بازم باید عرض کنم اگر من شمارو دعوت کنم خانه ام امروز ظهر میگید خانتون کجاست میگم تو قمه این اهانت است به شما خب توقمه بله تو قمه اما کجای قمه ذکر لفظ عام کردن و اراده خاص کردن بدون دلیل بدون قرینه غلطه حتی اگر من بگم خانه من در قم است خیابان فلان آخه در قم است این چرته من گفتم خب معلومه قم هستم شما که میدونید ذکر لفظ عام کردن و اراده خاص کردن حتی با قرینه خلاف فصاحت و بلاغته تا چه رسد بدون قرینه انی احببت حب الخیر عن ذکر ربی ذکر رب صلاته یک جا من باب قرآن شریف لفظ ذکر راجع به خصوص صلاه استعمال نشده است و در اون آیه مبارکه سوره طه هم و اقم الصلاه لذکری ذکر اعم است از صلاه منتهی قله ذکر و رسیده ذکر غایت است ازبرای صلاه اما خود صلاه رو بعنوان ذکر استعمال کنن اون هم بدون قرینه چنانکه اینجا این عرض میشود که غلط است
انی احببت حب الخیر عن ذکر ربی حتی طوارت چی قبلا چی بود خدا عرض میشود که ضمیرو میگه مرجعشو نمیگه ضمیرو گفته مرجع اینجا نیست سوره دیگس سوره شمسه مثلا سوره شمس در مکه اذا الشمس کورت بقول ایشون گفت خورشید کور شود بله عرض میشود فقال انی احببت حب الخیر عن ذکر ربی حتی توارت بالحجاب خب ردوها ما غلط اول غلط دوم غلط سوم غلط چندم فرض کن قبول کردی خب ردوها علی یعنی خورشیدو برگردونی مگه خورشید برگرده وقت برمیگرده وقت که همون وقته اونم ردوها علی امر میکند به نوکراش مثل اینکه خداهایی هستن که نوکراهای ایشونه مثلا ردوها علی خب حالا که ردوها علیه خورشیده برگرده که چی من نماز عصروبخونم نه تازه خورشید برگشت فطفق مسحا بالسوق و الاعناق بالسوق و الاعناق خورشید به پاها ساقهای پاها و یال و کوپالهای خورشید ردوها علی فطفق مسحا بالسوق و الاعناق ولقد فتنا سلیمان بحث دوم
ببینید راجب صلاه آیات مترتبه و متدرجه ای نسبت به بیان خصوصیات صلوات داریم یعنی یاد خدا سلیمان را وادار کرد که سان که ببینه این سان رو هم برای خدا ببینه برای شهوت و برای اسب این حرفا اون روز دوشنبه عرض کردم تشریف داشتید یا نه که محور کارهای انبیا و معصومین یاد خداست بعد عدول بعد پایینتر مسلمین محور این آیه بعدی این کمکه چطور اگر سلیمان نماز عصرو نخونده و گناه کرده چون گناه کردم خدا پادشاهی بده که به هیچکس نشده این خیلی جالبه من چون چک زدم تو گوش فلانی فلانی منو ناز کنه حالا سلیمان چون نماز عصرو عمدا نخونده از عدالتم سقوط کرده بعدنم میخواد نماز بخونه باز خورشید که برگشت نماز نخوند اگرم نماز میخوند خدا خورشیدو برگردونده وقتیم که خدا خورشیدم برگردونده و نماز میخونه این نماز نماز گذشته نیست با این غلط کاریهای تشریعی و تکوینی میگه حالا که اینطور شد رب هب لی ملکا لا ینبغی لاحد من بعدی انک انت الوهاب
خب حالا بله خب اون ایه بعدی بحث نمیکنیم که وفقنا له خب اون مطلب دیگریه آخه شما از کجای قرآن میاید کجای قرآن ما اینجا هستیم فعلا مطلب بعدی
صحبت است که آیا قرآن شریف پنج نماز رو ذکر فرموده است یا نه بله ذکر کرده اضافه بر پنج صلاه یومیه اون نماز هاییم که مهم تر است در یک بعد یا دوبعد از صلاه یومیه ذکر کرده اولا به وجه عام خداوند من شمردم ایات رو در نود و نه ایه صلاه رو ذکر فرموده و امر به صلاه کرده این وجه عامش بعدا در وجه خاصه بین کل صلوات اقم الصلاه لدلوک الشمس الی غسق اللیل و قرآن الفجر ان قرآن الفجر کان مشهودا این قران الفجر که صلاته صبحه ذکر کرده قبل از اون یادم نره صلاه وسطا حافظوا سوره بقره حافظوا علی الصلوات والصلاه الوسطی و قوموا للله قانتین که چند بحث کردیم در میان کل صلواتی که خداوند برما ها فرض فرموده است و در نود و نه ایه امر فرموده است و یاد فرموده است مارو حالا جهت خصوصی در پله اول حافظوا علی الصلوات والصلاه الوسطی و قوموا للله قانتین که صلاه وسطی دارای مصادیقی بود مصداق اولش نماز طواف بود مصداق دوم نماز جمعه بود بعد نماز صبح بود بعد نماز ظهر بود اینها صلاه وسطی و جنس صلاه وسطی بودن این مرحله عرض میشود که دوم
بعد از این آیه بعدیست اون ولقد سلیمان و الغینا علی کرسی این مثلا معنا مطلب دیگریه اصلا کاری به عشیه و صافنات الجیاد نداریم حالا ببینید این مرحله دوم که الصلاه الوسطی درست اونوقت این الصلاه وسطی رم خداوند در ایاتی به طور نص ذکر کرده اینحا بطور عموم حافظوا علی الصلوات والصلاه الوسطی و قوموا للله قانتین اینجا صلاه وسطی در بین صلوات ثنویه و اسبوعیه و یومیه صلاه وسطی در میانه اینها انتخاب است که عرض کردیم مصادیق داره مرحله بعدی
مرحله سوم این صلاه وسطی را با ترتیب درجات و اهمیتها که دارد ذکر کرده اولش کدوم بود؟ اولیش صلاته طوافه بود دیگه ببینید هیچ نمازی را قرآن شریف با آنکه این سنویا نیست عمریه است یک مرتبه واجب است در عمر انسان حج برود حج تمتع یا حج جور دیگر بحساب قضایات مختلف و اماکن مختلفه اما این نماز طواف رو خداوند خصوصا در یک آیه با اون خصوصیاتی که اشاره خواهیم کرد ذکر فرموده واتخذوا ممقام ابراهیم مصلی و اهدنا الی ابراهیم و اسماعیل ان بیتی لتائفین و العاکفین علیک السلام و الرکعوا السجود ببینید واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی مقام ابراهیم در مسجد الحرام مسجدالحرام از همه مساجد مهمتره مقام ابراهیم بالاترین جای مسجدالحرام عه و بهترین عبادت در مسجدالحرام عبارت است از صلاه واتخذوا من مقام ابراهیم مصلی این دو رکعت نماز در این اینکه دورکعت است در مقام ابراهیم بعد از طواف واجب باید خونده بشود بطور مسلم هر طواف واجبه چه به نظم به اصل چه به هرچه این دو رکعت نمازو کسی عمدا نخونه خب این در احرام میمانه اگر شد به هرجوری که تفسیرش در جای خودشه اونوقت است که زن از شوهر براش حلال میشه شوهر از زن براش حلال میشه مرد از زن گرفتن براش حلال میشه زن از شوهر کردن براش و الا قبل از اون حرام ما هیچ نماز اینجوری نداریم نماز جمعه اینطور نیست نماز صبح اینطور نیست بله درست است کل مناسک حج اونجوره ولی امسک مناسک و امسک مناسک حج و مهمترین مناسک حج در این بعد عبارتست از رکعته طواف درست از الطواف به بیت الصلاه الطواف به بیت الصلاه درسته این صلاه عملی فقط لفظ ندارد قبله خاص ندارد از طرف چپ کعبه مکرمه انسان باید که طواف کنه اما دورکعت نمازی که و اتخذوا من مقام ابراهیم مصلی این اهمیت دارای هم در قلب القلوبه مسجدالمساجد عالم وجود است و هم بعد از طواف است که مهمترین منسک از مناسک حج است و هم در مقام ابراهیم یا موازات یا پشت مقام ابراهیم است این خصوصیات و هم اگر که انسان نماز طواف را نخواند عمدا که معلوم سهونم اگر جبران نکند این ازدواج برش حرامه دائم الاحرامه نه فقط ازدواج حرامه دائم الاحرامه یعنی محرمات احرام بر این آدم حرامه مگر اینکه در یک جریان خاصی که فقط زن برش حرام بشه و مرد و مرد برش حرام میشه زن این مال این.
بعدها قمه و قله مصادیق صلاه وسطی عبارتست از رکعت طواف دوم چیه دوم نماز جمعس برای نماز جمعه یک سوره خداوند در قرآن شریف نازل کرده کما اینکه برای حج یک سوره بنام حج ما داریم آیات حج در صور دیگر در بقره در آل عمران در جای دیگر هست اما یک سوره بنام حج است بر اهمیت حج در عبادت سنویه و یک سوره است ازبرای نماز جمعس که ابتدائش این تقدمه است و آماده دادن امادگیست و آماده باش است برای اوامر نماز جمعه بعد نماز جمعه
شما انشالله راجب خصوص صلواتی که بحث خواهیم داشت یکی صلاه جمعه خواهد بود که در دوازده سال پیش اینجا در مسجد امام ما بحث کردیم امام حسن عسکری و همچنین در مکه مکرمه و همچنین در بیروت در نجف اشرف و همچنین درمشهد در اصفهان در تهران جای دیگر اما هرچه ما روی نماز جمعه بحث کنیم این جا دارد.
حساب داره حساب داره فقط اسم نام نداره حساب فقط برای اینکه اذا نودی للصلاه من یوم الجمعه فقط اسم نیست و الا سوره بقره بقره مهمه بقره از آدم مهمتره زید در قران میشود که امر در قران نیست ولکن نه فقط اسم نیست اسمی که در خود سوره جمعه آیات متعدداتی در اواخر سوره جمعه برای سوره جمعه است یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلاه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر الله وذروا البیع ذلکم خیرا لکم ان کنتم تعلمون فاذا قضیت الصلاه سه آیس فاذا قضیت الصلاه فانتشروا فی الارض فابتغوا من فضل الله واذکرو الله کثیرا لعلکم تفلحون و اذا راوا تجاره او لهوا انفضوا الیها و ترکوک قائما قل ما عندالله خیر من اللهو و من التجاره والله خیر الرازقین اولشم یسبح لله بهترین تسبیح یسبح لله ما فی السماوات و ما فی الارض که در بحث انشالله خواهیم آمد
یکیم صلاه مسافره صلاه جمعس که خیلی باید مورد بحث باشد و رمز عمیق سیاست دولت اسلامیه از جمله مربوط است به نماز جمعه ای که با توپ و تانک باید انجام داد نه فقط با فرض کنید یه عصا که ثابت نیست و این حرفا
نماز جمعه مرحله دوم است از صلوات وسطی بعد نماز صبح است بعد نماز ظهر است بعد به ترتیبی که از آیات استفاده میکنیم بعد نماز صبح است از صلاه یومیه بعد نماز ظهر است که هردو صلاه وسطان بعد نمازهای دیگر صلوات وسطی نیستن ولکن از ازنظر درجات اهمیت بر صلاه عشا است صلاه عصر است صلاه مغرب است ترتیل رو من رو حساب عرض میکنم آیات رو میخونیم الان
حالا سوال راجب صلاه جمعه که بحث خواهد شد بعدا و صلاه ایات هم که در باب حج است در اینجام بحث خواهد شد اون اختصاصاتی که داره انشالله بطور مختصر اما راجب صلاه صبح صلاه صبح که در قرآن شریف بنام صلاه الفجر است یا بنام قبل الطلوع الشمس است یا بنام قدات است یا بنام بکرعه است نامهای مختلف داره.
نماز صبح در قرآن شریف هم اولش ذکر شده هم آخرش ذکر شده هم مطلقش ذکر شده اولش ذکر شده بنام صلاه الفجر یا اینکه قران الفجر صلاه الفجر در سوره نوره قران الفجر عرض میشود که در سوره قرآن الفجر در سوره قران الفجر قرآن الفجر و قرآن الفجر هم ذکر شد هم قرآن الفجر عه هم صلاه الفجره مال ابتدای نماز صبح هم قبل طلوع الشمسه مال انتهای نماز صبح هم بکرع است قدات است ازبرای جمع اوقات نماز صبح این مربوط به آیاتی که مربوط به نماز صبحه که بحث خواهیم کرد مطلبی
بعد از نماز صبح نماز ظهر است نماز ظهر در قرآن شریف به لفظ ظهیره در سوره نور ذکر شده یا ایها الذین آمنوا حالا بحث خواهیم کرد که بنام الظهیره یعنی الصلاه الظهیره صلاتی که مال ظهر است خب و همچنین اقم الصلاه لدلوک الشمس الی غسق اللیل و قرآن الفجر لدلوک الشمس آغاز تمایل خورشید مگر ظهر نیست؟ پس اولین نمازی که از ظهر به بعد واجب میشد همون ظهیره است که در آیه سوره نور ظهیره است و در این ایه لدلوک الشمس درست لست لدلوک الشمس بر حسب آنچه را خواهیم عرض کرد و در تفسیر نوشتیم این فقط ظهر نیست لدلوک الشمس ظهرو میگیرد تا قبل غروب الشمس و ابتدای مغربو میگیرد تا الی غسق اللیل.
عرض میشود که اقم الصلاه لدلوک الشمس الی غسق اللیل و قرآن الفجر در این لدلوک الشمس الی غسق اللیل فقط یک ده پونزده دیقه است که هیچ نمازی نمیشه خوند نه صبح نه ظهر نه عصر نه مغرب و نه عشا اونکه بین غروب قرص شمس است از جمله ادله اش قبل الغروب قبل غروبها و سبح بحمد ربک قبل طلوع الشمس و قبل غروبها اینجا ما با سنی ها دعوا داریم در بعضی از مطالب در باب صم و در باب صراط هم خواهیم عرض کرد خب این مربوط به نماز ظهر.
و نماز عشا عرض میشود که من بعد صلاه العشا در سوره نور داریم لفظ عشا داریم من بعد صلاه العشا در سوره نور داریم که لفظ عشا هم ذکر شده اما نماز عصر و نماز مغرب بخصوصهما ذکر نشدن بله نماز مغرب بعنوان وظلفا من اللیل که ظلف جمع حداقلش سه تاس یکی واجبش مغرب است دومی عشا است سومی رو اگر صبح رو از لیل حساب کنیم که نباید حساب کنیم و الا نماز شب رو که ظلفه ثالثه از ظلف من اللیله پس نماز مغرب بعنوان ظلف من اللیل ذکر شده و نماز عصر بعنوان قبل غروبها ذکر شده اما نماز ظهر بعنوان لدلوک الشمس است در آیه ای بعنوان ظهیره است در ایه دیگر و نماز صبح در پنج تصریح در قرآن نماز صبح در پنج تصریح در قرآن شریف ذکر شده است حالا.
سوال ایا این نماز نمازای یومیه رو داریم بحث میکنیم این نماز صبح که مصداق اول صلاه وسطای صلوات یومیه است این نماز صبح و بعدا نماز عرض میشود که ظهر جمعه مال اسبویس اول نماز صبح بعدا نماز ظهر بعدا نماز عشا بعدا نماز عصر بعدا نماز مغرب برحسب ترتیب ذکر آیات اینها آیا اواتشم در قرآن شریف ذکر شده است اولش کیه اخرش کیه مجموعش کیه اگر اولش کیه ایا صلاه الفجر که یعنی طلوع فجر اینجا واجب است تاخیرش حرام است یا اگر تاخیر شد تا قبل طلوع شمس قضا است یا ادا است اما واجبتا این واجبیست که خداوند غفران شاملش کرده که اگر شما نماز فجر رو در اول فجر نخواندید تاخیر انداختید عمدا این تاخیر واجب کردید یا تاخیر راجح کردید
همانطور در نماز ظهر در نماز ظهر که یک اسمش ظهیره است که نص است و در لدلوک الشمس هم که ابتداشه مخصوصا در لفظ ظهیره که نص است اگر شما نماز ظهیره رو پنج ساعت بعد ازظهر خوندید شما صلاه ظهر خوندید اگر من به شما عرض کردم ظهر تشریف بیارید منزل ما خب سر ظهر یه ساعت بعد دو ساعت بعده اما پنج ساعت بعد تشریف بیارید ظهر است اگر گفتم قبل الغروب نماز بخوانید بنده نماز عصر را که تا قبل الغروب وقت داره من نماز عصرو بعد از نماز ظهر بلافاصله در اول وقت بخوانم اول وقت که ساعت دوازده و ده دقیقه است من پنج دیقه نماز ظهرو بخونم پنج دیقه نماز عصرو هنوز یک نشده نماز عصرو خوندم این قبل الغروب است
اگر شما از من سوال کردید خونت کجاست بگم قبل از بلوار امین است یعنی اونجایی که منزل ماست یا وسطشم نیست قبل از آخر است یعنی مماس با آخر است اینها سوالاتیست که ما راجب اوقات صلوات داریم و بین شیعه و سنی اختلافاتیست که باید بحث کنیم. در بین شیعه و سنی اختلاف هست که آیا در ظهرین وعشائین فصل واجب است یا فصل واجب نیست؟
برادران سنی ما میگویند وعمل هم میکنن که فصل الا در حال ضرورت جداکردن بین وقت نماز ظهر و عصر واجب و بین نماز مغرب و عشا هم واجب ادله ای میارن بله از خودشون نمیگن ماهم از خودمون نمیگیم ما هم میگیم که اگر نماز ظهر و عصرو با هم بخوانیم چه در اول وقت چه در عملا جمع میکنیم بین ظهرین و عملا جمع میکنیم بین عشائین اما بعد این سوالو کرد که نه اون نه این سنی اگر شما در سفر هم نماز عصرو با ظهر بخوانید بهتون اعتراض میکنه میگه وقتش نشده
اما برحسب نصوص از رسول الله صلوات الله علیه میشود در بعضی از موارد یا عذرا حتی احیانا لغیرعذرا نماز عصرو با ظهر خوند در اول وقت نماز عشارو با مغرب خوند در اول وقت ولکن اصل اولی که ما از کتاب و سنت استفاده میکنیم چیه اون اصل اولی و ضابطه اولیه ای که ما از کتاب اصلا و سنت حالا ذوالکتاب استفاده میکنیم اینست که ما نماز ظهرو هروقت خواستیم بخونیم بین الوقتین و نماز عصرم بعدازظهر بین الوقتین هروقت خواستیم بخونیم یا نه
ما استفاده میکنیم از آیاتی از قرآن شریف که نماز ظهرو اول ظهر باید خوند ظهیرس نماز عصرو قبل از غروب باید خوند نماز صبح را عندالفجر باید خوند عندالضروره یا عند هرچه قبل طلوع شمس که تا قرص خورشید درنیومده این آقایون اختلافه که نورش هست یا نه قبل از اونکه طلوع شمس بشود قبل طلوع شمس و قبل غروب یا قبل غروبها اونوقت عرض میشود که باید خوند یا نماز عصرو نماز عصرو ما میتوانیم که وقتی که شمس جرمش غروب کرد هنوز نور داره قرص خورشید غروب کرده اما هنوز نور داره ده دوازده دیقه طول میکشه که نور بره و اسمشو بزاریم مغرب یعنی ابتدای تاریکی شبه ایا ما میتوانیم که قبل غروبها رو اینطور معنی کنیم قبل مغربها قبل مغربها معنی کنیم و بگیم ما میتوانیم قبل از مغرب که ده دوازده دیقه فاصله دارد از غروب قرص ما نماز عصروبتوانیم بخوانیم میشه اینکارو کرد؟
نخیر فرق هست بین نماز و بین روزه بین نماز و روزه از نظر بعد غروب شمس فرق داره بعد غروب الشمس که قرص شمس است نماز عصر دیگه نیست به دو دسته قرآن شریف قبل الطلوع شمس و قبل غروبها قبل الطلوع الشمس و قبل الغروب غروب شمس چیه غروب غروب خوده یک شمس ما داریم یک ظهر داریم وقتی قرآن میفرماید قبل غروبها یا قبل الغروب یعنی غروب قرص قرص شمس که در افق شما رفت پایین نورش هنو تشعشع داره اما نماز عصر وقتش گذشت چون غروب شمس شده قبل غروب الشمس یا اینکه قبل الغروب اما راجب روزه اینطور نیست روزه فرق داره ما راجب روزه با برادران سنی حرف داریم
پس چی میخواد بگه مام آخرین مهلت داریم میگیم اخرین مهلت نماز عصر قبل الغروبه مام همینو داریم میگیم شمام دارید تایید میفرمایید اما راجب صم اینطور نیست ببینید در ما با برادران سنی این بحثو داریم اینها میگن وقتی که خورشید قرصش غروب کرد ما میتوانیم افطار کنیم ما عرض میکنیم نه اگر ما بگیم قال الصادق اونا میگن قال عمر ما نمیگیم ما میگیم قال الله من یادم است در جامع کبیره عمری در بیروت که ما وقتی که در محیط شیعه نماز ظهرین رو میخوندیم بعدا میرفتیم در جامع کبیر عمری که در قلب بیروت بود و در سنی ها بود اما شیعه هام زیاد میومدن در رمضان ما اونجا صحبت میکردیم هم من صحبت میکردیم هم دکتر محمد علی ظهری که از امامهای جماعتهای اونجاست و ادم منصفیست و متتابعا بحث میکردیم خب هم شیعه اومد پای صحبت ما و هم سنی بعد از نماز ظهر
یکی از سوالاتی که از ما کردن یکی از سنی ها که خب مرسل هم بودو حساب داشت که شیعه ها خیلی صحبت یعنی چه سنی و شیعه بشینن و گمراه بشن سنی ها سوال کرد که رای شما چیست به زبان خودتون رای شما چیست که نظر شما چیست که چون بحث بطور منبری عادی نبود بلکه بطور بحثی بود که اگر کسی سوال کنه جواب داشته باشه گفت نظر شما چیست که اذا ضربت النصفیه هل اولی توپو زدن ما ارسال کنیم یا نه گفتم و ضربوا لا فی الکتاب و لا فی الصموم چی گفت نه اذا غربت الشمس غرب قرصها گفتم این هم برخلاف نصه اینکه هیچ اینجا سنی زیاد بودن شاید در هزار نفر هفتصد نفر سنی بودن و خب معمم غیر معمم هرچی و موقعیت موقعیت بسیار مهم عالمی بود درحقیقت بیروت اینجوره در لبنان ما تمام مذاهب عالم کره ارض و تمام احزاب وجود داشت حالام داره
حالا گفت چطور شما میفرمایید که غروب شمس عرض میشود که شد باید صبر کرد گفتم قرآن تصریح دارد در سوره مبارکه بقره راجب صم ثم اتموا الصیام الی اللیل لیل کیه لیل تاریکیست وقتی که قرص غروب رفت پایین قرص خورشید رفت پایین هنوز ظهرش هست هنوز روشنایی هست لیل نیست هیچکس نمیگه لیله هیچ انسانی و هیچ حیوانی نمیگه لیل لیل نیست اینجا قرآن میگه ثم اتموا الصیام الی اللیل به روزه
اما راجب صلاه عرض میشود که فسبح بحمده ربک قبل طلوع الشمس و قبل غروبها قبل غروبها قبل اللیل قبل غروبها قبل غروبها راجب نماز تاکید کرده که دومین نماز واجب روز که نماز عصره قبل از غروب قرصه اما راجب صم اینطور نیست در صم باید که ثم اتموا الصیام الی اللیل تا لیل نشده اگر شما افطار کنید روزتون باطله کجا در قلب بیروت و در قلب سنی ها البته قلب قلب مکه مکرمه بود که مطلب دیگریست گفت پس این شیوخ چه میگویند پس این روایات ما شیوخ ما ائمه ما چه میگویند گفتم در این مسئله مثل بسیاری از مسائل بین خدا و عده ای از بنده هاش اختلافه خدا میگد عرض میشود که ثم اتموا الصیام الی اللیل بین خدا و بین این عده ای از بندگانش حالا برگردیم ملاحظه بفرمایید
ما وقتی که استناد به نصوص قرآن شریف میکنیم دیگه نه روایت شیعه میتونه بازی دراره نه روایت سنی نه روایت شیعه رو میتونیم قبول کنیم بر خلاف کتاب نه سنی اگر روایت سنی باشد و موافق قرآن رو چشم میذاریم چون قرآنه اگر روایت شیعه باشد و مخالف قرآن زیر پا میذاریم چون خلاف قرانه مال سنی را اگر قبول کردیم موافقه قرانه چون معلوم شد پیغمبر فرمود چون انا الا رسول و مال شیعه رو اگر چنانچه مخالف قرآن است میدونیم قطعا جعل شده ظلم کرده ان به رسول الله وائمه معصومین علیهم السلام که روایاتی که برخلاف نصوص قرآن است نسبت دادن به اون بزرگواران محور اصلی ما و اونیکه باید عرض کرد برش و سنجید به او تمتم مطالبش کتاب الله عه.
حالا آیاتی که آقایون مطالعه بفرمایید در سوره مبارکه نور این دو مطلب رو برای ما بیان میکند یک مطلب اینکه نماز ظهر ظهر است و نماز عشا عشاست این یک دوم اینکه باید حالا باید در چه بعدی از ابعاد بحث داریم باید بین عشائین و ظهرین فاصله بشه چطور ملاحظه بفرمایید.
یا ایها الذین آمنوا از آیه پنجاه و هشت به بعد کسانی که در خدمت قرآن هستن باز بله نور من چی گفتم نوره دیگه سوره نور من سوره نور باز کردم
یا ایها الذین آمنوا لیستاذنکم الذین ملکت ایمانکم والذین لم یبلغوا الحلم لم یبلغوا الحلم منکم ثلاث مرات شما با عیالتون در یه جایی که هستید دراتاقی هستید بعضی وقتا باید کسانی که وارد بشن اذن بگیرن بعضی وقتا اذن نمیخواد کسانی که باید اذن بگیرن خب بچه ای که مادون تکلیفه که تکلیف ندارد که چرا خدا میفرماید لیستاذنکم چرا خطاب به پدر و مادر میکند بچه نمیکند بچه ها که نمیتونن مخاطب باشند بچه ها که مکلف نیستن که در جایی که کسانی مکلف نیستن به مکلف خداوند امر و نهی نمیکنه به مکلفین به غیر مکلف به مکلفین امر و نهی میکند که اینها رو وادار کنن مثلا و ابتلوا الیتامی خب یتیم مادون سنه حکم به اولیا یتامی یا اینکه ولا توتوا السفهاء اموالکم التی جعل الله لکم قیاما خب سفیهه سفیه چه توجهی دارد به حکم خدا بالاتر از این کسانی که مادون تکلیف هستن بچه چارساله پنج ساله شیش ساله بالاترم اینارم میفهمیم
خب این ایا همونطور هروقت خواست بیاد پدر و مادر یه وقت خواب خوابن یا مثلا بیدارن هرچه نخیر اینجا دستور میده به مکلفین یا ایها الذین آمنوا لیستاذنکم الذین ملکت ایمانکم مامور کیه ما چیکار کنیم خونه رو باید اینطور مرتب کنیم بابا وقتی ما خوابیم سراغ ما نیاید یوقت جور بدیه که شمام یاد میگیرید میرید کاردیگه ای میکنید مثلا لیستاذنکم الذین ملکت ایمانکم نوکر و کلفتو میگه البته حالا نوکر و کلفتهای زرخری که ملکت ایمانکم عه والذین لم یبلغ الحلم منکم دخترها و پسرهایی که چه فرزندان شما باشن چه بالاتر غیر فرزندان شما بحد تکلیف نرسیدن کی ثلاث مرات سه مرتبه ببینید نفرموده که خوابیدی خواسته خوابم تنظیم کنه تو یه جمله میشد بفرماید که وقتی که شما با عیالتون خوابین نگذارید کسی بیاد خب صبح باشه نصف شب باشه بعدازظهر باشه قبل از ظهر باشه که باشه اینو نفرمود که اینجا دومطلب میخواد بیان کنه
یه مطلب میخواد تنظیم کنه خلوت ما را خلوت های ما کی هاست؟ تنظیم اسلامی و تنظیم به اداب اسلامی کند خلوت ما کی هاست و در اون خلوتهایی که تنظیم میکند خلوت جنس این است در اونکه سه مرتبه از قرآن ذکر کند باید اذن بگیرن تق تق در میزنن کیه میزنه نیا خب نمیاد بیای خب میای اگر صدا نیومد که نمیایم کمااینکه در باب ورود در خانه کسی لا تدخلوا بیوتا غیر بیوتکم الا ان تستانسوا و تسلموا علی اهلها ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون الی اخر حالا در اینجا ثلاث مرات
بله شما کنید یا ایها الذین آمنوا لیستاذنکم الذین ملکت ایمانکم والذین لم یبلغ الحلم منکم ثلاث مرات کی من قبل صلاه الفجر قبل از طلوع فجر ما که نوعا خوابیم دیگه وقتی که فجر شد وقت خواب نیست وقتی فجر شد وقت استراحت نیست وقت بلند شدن و وضو کردن یا غسل کردن است و وضو گرفتن و غسل کردن و نماز خوندن است
من قبل الصلاه الفجر سوال حالا من قبل صلاه فجر اگر چنانچه نخیر صلاه فجر که حالا ساعت میشه دو ساعت یا خورده ای کمتر به طلوع آفتاب داریم این اول صلاه فجر خوابه تا نیم ساعت خوابه خب این من قبل الفجر که گذشت من قبل الصلاه الفجرم وقته صلاه فجر کیه فجره دیگه اقا وقت صلاه فجر نزدیک طلوع آفتابه وقت صلاه ظهره عصره وقت صلاه عصر صبحه عرض میشود که ظهره وقت نماز عشا مغربه وقت نماز مغرب عشاعه خب اسم داره اینا بابا بابا کچلو که نمیشه گفت زلفلی که نماز فجر یعنی نمازی که در طلوع فجر باید خونده بشه صحبت شاید نیست بایدش اونقدر قویست دراینجا میفرمایید من قبل صلاه مراه من قبل صلاه الفجر چطور این مرحله اولی من قبل صلاه الفجر باید استعظا کنن اما بعد از صلاه فجر بعد از فجر بعد از وقت فجر استعظا نکنن چی میخواد بگی یعنی شما خوابید و مشغول یه کارایی هستید استعظا نکنن این داره ادب به ما یاد میده ادب وقت نماز و ادب وقت خواب این مرحله اولی.
درسته برای صلاه فجر سه نص دارد قرآن یکی صلاه الفجر یکی قبل طلوع شمس یکیم قدات بکرع قدات بکرع از اول وقت صبح را تا آخرش میگیره فجر اول رو میگیره قبل طلوع شمسم آخرشو میگیره ولکن اونیکه در قاعده اولیه خداوند مقرر کرده است وجوبا و حتی اسما من قبل صلاه الفجر یک وحین تضعون ثیابکم من الظهیره چیشد ظهیره چیه نماز ظهره نماز ظهر کیه خب ظهره نماز ظهر چند بعداز ظهر که نیست چند بعداز ظهر که ظهر نیست که نماز ظهر ظهره ببینم وقتی که شما نماز ظهرو خوندید بعد چیکار میکنید بعد ناهار میخورید بعد چی بعد یخورده میخوابید درسته پس این تضعون ثیابکم تضعون ثیابکم توجه کنید و حین تضعون ثیابکم من الظهیره کیه اقایون کی انسان میخوابه داره میگه نمازو که خوندید عند الظهیره وقتی که نماز ظهیره رویعنی صلاه ظهیره رو که نماز ظهر است خوندید اونوقت چیکار کنید تضعون ثیابکم رختارو میزارید کنار معموله قضیه وقتای بیداری و بیرون رفتن اصلا غیر وقتای خوابه وقتی که شما رختای بیداری گذاشتی کنار خواستید بخوابید اینجام لیستاذنکم یعنی چی نماز عصرو حالا نخوابید دیگه چون من الظهیره فرموده من العصیره نفرمود من الظهرین نفرمود من العصرین نفرمود من الظهیره و حین تضعون
مثل اینکه واقعا اینطوریست که ما از اول باید اسلامو مطالعه کنیم اصلا اصلا از اول باید اسلام رو بر محور قران مطالعه کنیم خیلی از اسلام بالا اسلامیات است و بعضی از اسلامیات ما اسلامیات است ما باید از اول قرآن شریف را که مبدا و محوراولی و اخری اسلام است مطالعه کنیم این آیات به نظر ما جدید میاد.
مگه شما نظر مبارکتون نیستش که در یک روایت در یه روایت مشهور بین شیعه و سنت که امام زمان که تشریف میارن عرض میشود که دومطلب در بین مطالب هست یکی اینکه یاتی به کتاب الجدید چی میخواد بیاد همون قرآنه که جدید نیستش که اگه جسمشه خودشه قرائتشه اگر غیر قرآنه که مرتد است معاذالله ولی امر صلوات الله علیه امام زمان از بهترین افراد امت اسلام است و آخرین امام دوازده دوازده امامه خب این کتاب جدید که میاره یعنی چی؟ یعنی این کتاب در محور ما و در اوساط علمی ما نبوده جسمش بوده نفسش قرائتش عین و غینش والضالینش بوده اما مطالبی که باید محور باشد از برای تمام فقهیات بزرگ و کوچیک ما نبوده.
اللهم اشرح صدورنا بالنور العلم و الایمان و معارف القرآن العظیم و وفقنا لما تحبوا و ترضا و جنبنا ان ما لا تحبوا و لا ترضا
السلام علیکم