مسئله ۵۰

مسئله ۵۰

مردار و به اصطلاح «ميته» ى حيوانى كه خون جهنده دارد تمامى اجزاى حيوانيش كه روح حيوانى دارند نجس است، و مثلًا استخوان كه حتى از گوشت هم روح حيوانى قوى تر و حساس ترى دارد، كه در صورت شكستگى و يا هر صدمه ى ديگر دردش از زخم و پارگى گوشت خيلى يشتر است، بدون شك نجس مى باشد، و جاى بسى شگفتى است كه استخوان آن چنانى در رساله هاى عمليه جزو اجزايى وانمود شده كه داراى روح حيوانى نيست! با آن كه اضافه بر دليل حسّ آياتى قرآنى مانند «قُلْ يحييها الذى أنشاها أول مرة …» (سوره ى ياسين، آيه ى ۷۹) است كه در پاسخ «كيست كه اين استخوان ها را پس از پوسيده شدن و خاك شدنشان زنده مى كند» مى فرمايد: «همان كس كه در مرحله ى آغازين اين استخوان ها را زنده كرد همان كس آن ها را دوباره زنده مى كند». كه خود نَصّى روشن بر حيات و ممات استخوان است. و همين گونه است بن دندان، و شاخ و قسمت هاى حساس از اين دو و غضروف كه هم چون استخوان هاى ديگر داراى روح حيوانى است، ولى مو و پشم و كرك و ناخن روح حيوانى ندارند و روح نباتى هم مورد نجاست نيست. بنابراين تخم مرغى كه در شكم مرغِ مرده است و هم چنين پنير مايه و مانند اين ها كه روح حيوانى ندارند- بدون هيچ شرطى- پاك اند گرچه به خاطر تماس با ميته ظاهر آن ها را بايد شست.