جلسه پانصدم درس خارج فقه

عقود (شرکت)

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطاهرین
اللهم صلی علی محمد و آل محمد

{ 00:18}تا دقیقه { 03:43} همش ایات عربی بود.

این چند قِسم هست دیگه. خدمتون عرض کنم که من پول میدم شما کارکنید یک مرتبه هست که من هم پول میدهم و هم کار میکنم و شما هم، هم پول میدهی و هم کار میکنی این اقسام رو در نظر بگیرید. گاهی اوقات ما چند نفر هستیم میخواهیم شرکت کنیم در یک امر اقتصادی این چند نفر که در این کار میخواهیم شرکت کنیم که نتیجه ای این شرکت گرفتن یک مالی است گاهی اوقات من فکر میکنم شما کار میکنید و یکی دیگر مال میدهد، گاهی اوقات من هم فکر میکنم هم کار میکنم و هم مال میدهم و شما هم و شما هم، گاهی اوقات من مال میدهم شما کار میکنید، گاهی اوقات من و شما هر دو کار میکنیم، گاهی اوقات من هم کار میکنم هم مال هم میدهم و شما هم، هم کار میکنی و هم کار میکنی، در تمام این مراحل شرکت میکنیم { 04:53تا  { 05:20}ایه بود. همونطوری که اگر من مالی دارم و شما عملی، من مال و عمل دارم شما هم مال و عمل شرکتش درسته، شرکت در عمل هم درسته { 05:34}تا { 06:10}ایه بود. این حرفی است که اقایون میزنند { 06:12} رو بعدا عرض میکنیم. چرا شرکت در عمل باطل است؟ چه نثری از قران داریم چه روایتی داریم که اگر داشته باشیم بر خلاف  06:25}بله عمل چون معلوم نیست که من چقدر کار میکنم و شما چقدر کار میکنی جهالت در کاره و در این بُعد شرکت در عمل غلط است  06:39}. در بیع هم همینطوریه در بیع در اجاره در نکاح  06:58}بنابراین چه اشکالی دارد که بنده با شما هر دو عملگی کنیم هر دو بنایی کنیم و مزد رو تقسیم کنیم تقسیم به میزان مقدار عمل  07:18}پس چرا اقایون استثنا میکنن کلا کل فقهای اسلام شیعه وسنی که میگن اگر شرکت در عمل باشد باطل است کمانیکه در بیع کالی به کالی میگفن باطل است که این باطله  07:55}ما وقتی که نبض اصلی مطلب دستون است دیگه فروع یعنی چه؟ اون نبض اصلی گاهی اوقات نبض اصلی قابل استثنا است که اسثتنا در قران باشد یا سنت قطعیه که قابل استثنا است رو قبول میکنیم اما اگر  08:40}باطل باشه قابل استثنا نیست ….. باشه قابل اسثتنا نیست حرم الربا باشد قابل استثنا نیست  08:51}قابل استثنا نیست. 08:59}بله ما یک نوع شرکت داریم که مضاربه است  09:30}بابش جداست بعدا بحث میکنیم حرفی نداریم ما در لفظش مشکلی نداریم  09:44}خب در این صورت بنابراین در کل موارد شرکت که اگر عقدی است که عقلائی است و مجهولیت، غرر کلاهبرداری اینها نیست چه اشکالی دارد؟ و هیچی حدیثی نمیتواند جلوشو بگیره که نیست و اگر هم بود قابل قبول نبود حتی در  10:21}این حرف رو خواهیم زد. در مفاعظه که  10:30}اگر که ما هر دو در عمل شرکت میکردیم که مالی در کار نبود میگفتن 10:58} در عمل شرکت کنی مال بالفعل در کاره خب بهتر درسته، در عمل شرکت کنی مال بالفعل در کار نیست عنوان است که مفاح وجوه است 11:10}وجوه است؟ یعنی وجاهت من مقتضی است که اگر چیزی خریدم قبول کنم پولش رو بعدا بدم … 11:18}پس تقسیم رو فهمیدیم ما در این چند بند فکر مهندسه، مهندس خب ارزشش زیاده دیگه، مال، عمل این سه تا رو باهم در نظر گرفتیم گاه من هر سه رو دارم و با شما که هر سه رو داری شرکت میکنیم 12:01}بنده هندسه رو انجام میدم شما کار میکنه دیگری مال رو میدهد شرکت …. 12:28 این مرحله ی مقابله ای است 12:49}بنده فکر و مال شما فکر و عمل سومی عمل و فکر سه تایی شرکت میکنند هرچقدر پول بدی اش میخوری هر کس به اندازه ی کار خودش منتها باید معلوم باشد اگر معلوم نباشد که مقدار ارزش فکری این ادم و مقدار کار اون ادم، مثلا 13:17}پس برای زمان بحث نیست 13:28}در باب مضاربه هم همینطوره در باب مضاربه اگر مال من زیاد هستش اما کار اون ادم خیلی زیادتر از مال من هستش ارزش کار اون بیشتر و اون سهم و درصد بیشتری طبعا خواهد داشت.

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

اگر نباشه ما داریم بحث میکنیم اکر باطل هر جا باشه باطل هستش  14:20}ما میگیم بنده با شما هر دو میشیم مشغول نوشتن میشیم معلوم است که شما به اندازه ی من مینویسی منم به اندازه ی شما خط مون هم یک جوره ما شرکت در 14:31}چطوره؟

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

خب در شرکت های دیگه چطوریه احتیاطه. برای اینکه یک نفری بخوام کار کنم قبول نمیکنم، بنده بنده اگه بخوام یک نفری کار کنم کنم طرف قبول نمیکنه میگه من من دوبله میخوام خب ما دوبله مشغول میشیم، ما دوبله مشغول مشیم و بعد یک عقد شرکت هستش و بعد مزد رو نصف کنیم این کار چه اشکالی داره؟ ما به اینش کار نداریم ایا این عمل باطل است ؟ چرا باطل است؟ چون عوامل بطلان در این دو وجود نداره که بگیم باطله 15:06}عمل عمل، مال، مال عمل و مال عمل و مال  15:15}مال، مال بنده مال میدهم شما مال میدهی یک نفر دیگه کار میکنه، بنده عمل شما هم عمل مال در کار نیست بنده عمل و مال شما هم عمل و مال  15:31}این دو تا  15:35}تفکیر رو اینجا ذکر نکرده چون کلی ات داره، فکر چون بعضی موقع ها فکر بالاتر از مال و عمله چون فکر من جوریست که اگر این فکر عمل بشه مال کمتری، کار کمتری و استفاده بیشتری داره  16:28

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

میفهمم بلاخره شرکته خب صحیحه. اصل شرکت  و داریم بحث میکنیم. اصل این کار درسته یا نه؟ بله بعدشم درسته 17:00 قسمتیش صرف میشود در دعوت الی الله دعوت الی الرساله و دعوت الی المامه چقدر؟  17:28}

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

عزیزم شرکت هستش دیگه تقسیم بعد از شرکته. اصل عمل نیست عزیزم اصل شرکت رو داریم بحث میکنیم میخواد شرکت با عمل باشد یا نه خودش باشه 17:45}

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

در همه جا 17:55}احتیاج به اینم نیست ما به 18:12}توسل کنیم کافیه. 18:15}

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

گفتم اصل شرکت رو داریم بحث میکنیم. میگیم ما دو بحث داریم یکی اصل شرکت یکی هم شرایط. اصل شرکت در مال درست است یا نه؟ اینجا شرکت در ماله، شرکت در مال است که خداوند مقرر کرده است که فقرا و مساکین در این بخش از پول شریک باشند پس بودن شرکت مالی بین چند دسته درست است؟ 19:13} بعد بقیش ایا جعل کنیم شرکت رو چطوره؟ اینم درسته اصلش که درسته خب پس ما اکتفا میکنیم به سنت خداوند. 19:28}عقود ثابت حالا هر چی بوده 19:55}ابدان = عمل، افکار = فکر، اقلام = نوشتن، کلمات = گفتن، بنده با شما میخواهیم بریم درس بدیم من و شما هر دو مدرس هستیم میریم شرکت میکنیم و مزد هم به ما میدن به اندازه ای که درس دادیم، یعنی مقدار زمانی درس دادن ارزش زمانی درس دادن همه رو در نظر میگیریم و مشخص است که اقا چقدر درس میده و چقدر اثر داره و این اقای دیگه چقدر

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

ما در جهت اقتصادی داریم بحث میکنیم دو تا معلم که در دبیرستان دارند درس میدن اقا ما دو تا استخدام شدیم که درس بدهیم و با هم درس میدهیم گاه من گاه او شما ماهی 50 هزارتومن بدی ما تقسیم میکنیم 50 هزارتومن رو شما عادلانه تقسیم کنید شما زمانش و ارزشش چقدره درصد گرفتن شما از 50 هزارتومن به حساب درصد ارزش درس شما و زمان است. ممکن است شما 1 ساعت درس بدی ولی به اندازه ی 10 ساعت باشه که این با هم فرق میکنه.

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

مگه در شرکت حتما باید سود و زیان باشه؟ نخیر یک وقت شد که بنده با ایشون درس دادم و پول رو به من ندادن یا کم دادن یا زیاد دادن. اولا اینکه زیان مطرح نیست اصلا ممکن است شرکتی باشد که همش سود 21:44}زیان که

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

ما که اونها رو نمیگیم که این غلطه. ما میگیم میزان ارزش کار

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

خب این شرکت دیگه. شرکت در اعمال، دو تا عمله با هم کار میکنند اقا این کار رو اگر کسی انجام بده من 50 هزارتومن میدم اینها توافق میکنند با دوتایی با هم کار میکنیم این 50 تومن رو به ما دوتا بده بعد تقسیم میکنند به مقدار ارزش کارشون این چه اشکالی داره؟ 22:41}این ….. به چه حسابی اومده؟ 22:59}اگه حکم خداست …..

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

بنده به اندازه سعی ام شما هم به اندازه سعی ای که کردی بنده 5 ساعت درس دادم شما 2 ساعت.

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

هر دومون فکر کنیم 23:35}اینجا نوشته است که 23:42}علامه وجوه فاضله رو ….. کرده اما شرکت در اعمال رو …. نکرده و لذا اینجا  24:20}

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

الان بحث میکنیم 24:38}وجوه چیه؟ 24:43}این وجوه است من با شما پول نداریم هیچی ولیکن عنوان داریم و اعتبار من میخرم به ضمنه شما میخری به ضمنه با هم شرکت میکنیم در این عمل و این چون عمل صرف نیست بلکه به حساب اعتبار مالی است این هم اشکالی نداره این وجوه است 25:26}روی اَکسر یک الف میزاریم 25:35}اینم درسته. دو نفر با هم شرکت میکنند در تمام استفاده ها بنده عمل و مال شما عمل و مال با هم شرکت میکنیم هر چقدر استفاده کردیم تقسیم میکنیم و هر چه ضرر کردیم تقسیم میکنیم به استثنا مخارج ضروری زندگی که هر کسی به اندازه ی خودش داره. اگر روی غرر و جهالت نباشه 26:17}جهالت 26:23}حکم واجبشه 26:48}این یک جنسی است که بین من و شما شرکت است ارث رسیده یک خانه ای که ارث رسیده ما شریک هستیم دیگه گاه شرکت در اصل است و گاه نه شریک میشویم بنده یک مقداری گندم دارم شما هم یک مقداری گندم داری قاطی میکنیم و شریک میشویم 27:16}

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

اینجا مال هست فقط اینجا فقط صحبت مال هستش 27:32}این عین الواحده یعنی اینکه به دو تایی مون یکی فروخته یک خونه ای رو یک شرکتی رو یا یک ارثی رسیده این اتوماتیکی است  شرکت اتوماتیکیه 27:46}گندم 27:49} اگر میخوایم بفروشیم یک جا بفروشیم 28:00}وقتی این گندم قاطی شد دیگه نمیتونیم جدا کنیم اصلا نمیشناسیم جدا کنیم 28:09}اگر عمل بود و  مال هر دو اگر مال تنها بود مال 28:17}این رو باید بحث کنیم …. من با شما به این 50 درصد نفع برای من و 50 درصد برای شما ….. من 100 هزار تومن …. شما 50 هزار تومن ایشون میگوید که جاز چرا جاز؟ درست نیست 28:43}بنده 100 هزارتومن 29:17}عمل میکنم بعد بگیم هر چه در امد نصف چرا نصف؟ این نصف غلط است 29:25 به عکس نمیتونیم بگیم

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

این چیزه دیگه شد درمورد شرکت داریم بحث میکنیم. اصلا از اول هم میتونیم بگیم هر چی در اومد برای تو اما 29:52 است ما شرکت رو داریم بحث میکنیم. عقد شرکت

کسی سوال میپرسد و صدا ضعیف است

عزیزم اون …. است عقد شرکت داریم بحث میکنیم. دارم عرض میکنم ما در مورد عقد شرکت داریم بحث میکنیم. من میفروشم و پول نمیگیرم هبه میکنم ما در اصل شرکت باالجاره داریم بحث میکنیم. 30:14}مال مساوی است 30:28}ما میگیم 30:40}این بحثی است که اگر من و شما شرکت داریم در یک مغازه ای در یک رزق من تصرف کنم و شما اجازه ندی شما تصرف کنی من نه مراحلی داره اینجا احیانا شریک مون اینقدر ادم جوهوری است که میگه هر چی در اوردیم اصلا نباید تصرف باشه باید قایم بشه این غلط است این شرکت درست نیست اصلا 31:23}گاه تصرف، تصرف استفاده ی خرج هستش گاه تصرف تصریف هستش من با شما شرکت کردم این مال رو من  32:20}تصریف یعنی جور با جور …. جنس بخریم این اشکال نداریم پس در تصریف بحث نیست  32:30}مقداری که صلاحیت داره استفاده کنند 33:25}شما مال خودتو میخوای تصرف کنی خب به مال من چیکار داری میگه شرکت خب باشه خب معنی شرکت به این است که هم من باید مال بدم هم شما همین که من باید استفاده کنم هم شما، شما جلوی استفاده ی من رو داری حق نداری  33:46}اگه زیر بار نرفت فسخه 33:50}

وسلام علیکم