جلسه چهارصد و هشتاد و یکم درس خارج فقه

روزه

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صل علی محمد و علی آله الطاهرین

و یجب الامساک عن الکذب علی الله التعالی و علی رسوله و علی الائمه علیه السلام

راجع به غیر اون سه چیزی که قرآن شریف تصریح دارد بر مبطلیتش که

فالآن باشروهن و ابتغوا ما کتب الله لکم و کولوا و اشربوا حتی یتبن لکم

الی آخر

     معلوم می شود که اونی که مبطل صوم  است و از طلوع فجر صادق ممنوع است انسان اون را انجام دهد فقط همین سه چیزه ما به طور نص یا به طور ظاهر  مستقر می توانیم استدلال کنیم به این آیه مبارکه

فالآن باشروهن

بعد

 کولوا

بعد

 واشربوا حتی یتبین لکم الخیط الابیض من الخیط الاسود من الفجر  ثم اتم الصیام الی اللیل

 اتمام زمانی اتمام اینکه  مفترات رو انسان انجام نده اتمام در انجام ندادن مفطرات این است که این سه چیزی که  در لیالی صیام   جایزه شده است در نهار صیام این ها مبطله  نه حرامه مبطله اینها مبطل صومه اما سایر مبطلااتی که احیانا  شمرده‌اند که فعلا بحثمون در کذب علی الله و علی رسوله و علی ائمه علیه السلام است یا قی  یا تنقیه به جامد  یا تنقیه به مایع و  یا ارتماس و یا هر چیزی که آقایون ذکر فرمودند بین سه تا الی شش تا و هفت تا این مبطل نیست از آیه میتوانیم استفاده کنیم که اینها ولو حرام  باشد مبطل نیست   حرام باشد از آیه درنمیاد از روایات اینها مبطل نیست خب حالا روایات  ما در  این جریان چند جوره  بعضی از روایات  حذف می کند مفطریت صوم را   و همین سه چیز

لا یفطر الصائم

 الا همین سه چیزی که قرآن ذکر فرموده که عمل جنسی باشد و اکل باشد و  شرب باشد از این حصر همان حصری که از آیه استفاده می کنیم استفاده می شود که بقیه چیزها مفطر نیست و از اینکه که در بعضی از روایات سه شده چهار بعضی ها شده پنج بعضی ها شده شش  باز مطلبی دیگر استفاده می کنیم اونی که کتابا و سنتا قطعاً ثابت است که صوم را ابطال می کند همین سه چیزه اما اگر روایتی هم ارتماس را هم اضافه کرد روایاتی کذب علی  الله و رسوله  را اضافه کرد روایاتی هم غی را اضافه کرد روایاتی هم  اغنیه بالمایع او الجامد را اضافه کرد نمی خواهیم  بگیم مبطله ولی ممنوعه صائم این کار رو نکنه این اعم است که مبطل باشد و یا حرام باشد و مبطل نباشد حتی اگر

 اذا الفطر

را داشته باشیم بعد از این سه چیز که  کتابا و سنت ان مبطل صوم است اگر روایتی هم داریم که داریم که ارتماس هم یفطر قی هم یفطر تنقیه به جامد  و مایع هم یفطر ما میگیم یفتر چند بعد دارد یک مفتری  که از بیخ صوم  را باطل میکند مخاطبی که باطل می کند اون سه تا یک یفطری باطل نمیکنه صوم را ناقص میکنه ارتماس بنابر این که حرام باشد ارتماس شخص صائم بنابر اینکه حرام باشد اگر روایت می گوید یفطر اینو باید معنا کنیم یفطر نه اینکه  اصل صوم را از بین می برد بلکه ناقص می کند صوم را درست است صوم کتک ندارد تارک الصوم نیست قضا و کفاره ندارد اما این ناقص می کند صوم را یا در بعضی از مراحل یفتر  اگر هم ناقص نکند کمالی از برای شخص صائم ایجاد نمی کند مثل

لا صلاه لجار

 چندتا اشکال داره این یکی این که تضاد داره یکی تضاده درش ملاحظه بفرمایید تناقض روایت دارد ارتماس مبطله   به روایت میگه مبطل نیست   قی همچنین قی و  تنقیه جامه و تنبیه مایع و چه همه اینا مزاحم دارد نسبت به خودشون و هم اگر مزاحم نداشتن  ما اینها را معنا می کنیم بر محور دلیل کتاب و سنت سنت متواتره  که تواتر معنایی تواتر معنوی  در سنت است شیعتا و سنتا که مبطل همین سه تاست بالاترش دلیل میخواد تواتر معنوی  در بین روایات شیعه و سنی که مبطل این سه تاست  چنان که قرآن میگه این سه تاست  مازادش دلیل میخواد  حتی اگر از برای مازاد دلیل آورد علیل ست به چند جهت یک جهت  بین انها تناقضه بعضی  روایات سه بعضی چهار بعضی پنج بعضی شیش این که میگه سه یعنی اون رو قبول نداره اونی که میگه بیشتر از سه میخواد بگه درسته یا تعارض می کنند و تصاعد در این بعد اون یکی سه تا که تصاعد نیست یا اگر تصاعد و تعارضی ما اینجا نگیم میگیم اونی که گفته یفطر به تعبیر یفطر یفطر ابطال نیستن اگر ابطال باشد دلیل کتاب را دلیل سنت متواتر در تواتر معنوی که این سه مبطل است  این رو میذارد کنار پس یک دلیلی که به طور روشن و  نطقاً برای ما اثبات کند که غیره تین  سه تا مبطل است  ما در کار نداریم به روایت مراجعه کنید منتها مهم مطلب در کذب علی الله و رسوله ای است اونو چیکارش کنیم حالا ما در بقیه صحبت میکنیم حالا در کذب علی الله و رسوله ای روایت زیاد داریم یا یکی از چیزهایی که مفطر است کذب علی الله و رسوله  اینجا چند تا بحث  داره یک چرا در قرآن شریف که کذب علی  الله و رسوله  از جماع بدتر است معلومه دیگه چون کذب  همیشه حرامه اون  جوابی  که  آقایون  نفرمودند به عنوان آقایان داریم صحبت  می کنیم  میگیم کذب علی الله و رسوله که از جماع ما بدتر است حتی از زنا هم بدتر است جماع در حال غیر صیام که حرام  نیست کذب علی الله و رسوله که از زنا بدتر است   از آدم کشی بدتر است از چه بدتر از چه بدتر است این رو قرآن شریف به عنوان مفطر ذکر نکرده در روایات هم اون تواتر اجمالی که هست این است که این سه تا فقط این نیومده کتاب فقط این نیومده فقط در قسمتی از روایات دارد که الجماع والاکل وتشر و الکذب علی الله العلی رسوله  او علی الائمه این چرا اومد اینجا  این باید جواب  داده بشود نمیشود که گفتش که خداوند به مذاق بعضی از سنیا عمل کرده   مفضول بر فاضل اونیکه اهم است در مفطریت که کذب علی الله و رسوله است ذکر نشده و  اونی که پایین تر است که جماع است اکل است و شرب است  در اینجا ذکر شده جوابش همون که اشاره فرمود و ما اینو عرض میکنیم ندیدم آقایون بفرمایند کذب علی الله و رسوله درش افراط و تفریط شده است کذب علی الله  این آدم می داند که این جریان واجب نیست در حکم اسلام میگد

 قال الله تعالی انه واجب

 این چیه که و الا اگر چنانچه کسی نمی داند که این حکم حکم خدایی است یا نه نمیدونه میگه خدایی ست این نمیگن که چون شاید خدایی باشه یا در ظاهر فکر می کند که این حکم حکم خدایی صد در صد نیست در ظاهر فکرميکند این حکم حکم خدایی ست اما صددرصد نیست اینم کذبه آخه ما یه صدق داریم یه کذب داریم یه هیچکدوم

 صدق این است که میداند و قبول دارد حکم خداست خب میگه حالا اگه قصورا مخالف واقع میشود مطلبی نیست و یک کذب مطلق داریم هم در واقع نیست هم خودش قبول نداره میگه این کذب مطلقه یه وقتایی   بینابین یه  مطلب این است که نمی داند حکم خداست یا نه این مطلبی که نمیداند این مطلبی که نمیداند  حکم خداست یا نه میگد خدا گفت این کذب علی الله کذب علی الله  باید بدانند که دروغه باید بداند که خدا اینو میگه چون احتمال می دهد که این حکم حکم الهی ست میگ اینجور قال الله اینجور قال صادق علیه السلام اینجور و الا  ما خیلی کاذب علی  الله باید داشته‌ باشیم کسانی  که روایات را به سند اطمینان می کنند حالا کاری هم به کتاب ندارند میگن که بله حکم اینه پس میگیم کاذب علی علیه السلام اینو که نمی شود گفت که پس  کذب  علی الله و رسوله یعنی باید بداند که خداوند حکمش این نیست الوهیتا  بداند که پیغمبر چنین نفرموده است  رسالتا بداند ائمه چنین نفرموده اند امامتا  و لذا به این بداند ها  ما چهارم اضافه میکنیم اگر  نسبت به موسی علیه السلام حکمی را بدهند قطعاً موسی نفرموده کذب علی موسی  هست یا نه کذب نسبت به رسول کذب مرسل ست یا نه کذب نسبت به مرسل  همش به نقطه اولا برمیگرده یعنی اگر انسان دروغی را به معصوم نه به غیر معصوم ممکن است به غیر معصوم اون دروغ حالا به کسی که  هرچه می‌گوید و هرچه می کند الهی است اگر بدانم که این که من دارم به او نسبت میدم اینو نگفته یا چیز را بدانم  که گفته خلاف رو بگم بدانم واجب میدونه موسی بگم نه موسی  واجب نمی دونه  یعنی خدا دروغ میگه کذب علی الله  این است که خداوند دروغ می گوید یا پایین  ترش خداوند نگفته است اما من معاذ الله نسبت به خدا میدم در آیاتی که کذب علی  الله و تکذیب  الله عرض می  شود که

تقوموا بالسنتکم و از این حرف ها اینها کفره دیگه اگر مسلمان است این مسلمان می داند که بابا نماز در اسلام در قرآن واجب است میگه نه اصلا خداوند نماز را واجب نمی داند  باز مسلمانه این  پس کذب علی  الله و علی  رسوله و علی ائمه و علی  ای رسول هر رسولی از رسل باشد  این کذب سر از کفر در میاره یا ارتداد فطری است یا ارتباط ملی ست کفره اما آقایان از اون ور تشریف بردن این که اگر انسان نداند واقعاً این روایت از امام صادق علیه السلام است وارد شده یا نه منبریون علی ما روی بله در این بعد قبول داریم

برای شما میزان قرآنی باید داشته باشید ندارید و لکن روایتی که شما صد در صد نمی دانید امام صادق فرموده بگید که قال صادق  چطور در غیره  رمضان کذب نیست در رمضان کذبه  نفهمیدیم چطور جنابعالی منبر که تشریف میبرید منبر درس در غیر رمضان میگید قال صادق قال باقر ولی در رمضان روز رمضان میگید علی ما روی  چطور اونجا کذب نیست اینجا کذبه  مگه کذب علی الله  میشه  اگر احتمال دروغ بدید کذب علی الله احتمال کذبه آنچه را که روایت متضاد میگد کذب الله مبطله نه احتمالش کذب علی الله  یعنی اینکه بداند که خدا نگفته این کذب آخه چند جوره میداند خدا نگفته ولی گفته نمیداند خدا گفته یا نگفته این کذب علی الله نیست حکم کرده به چیزی که نمیدونم چیزی که نمیدونه اگر بگوید که من نمیدانم خدا گفته است یا نگفته ولی من از خدا دارم نقل می کنم شما واقعا  میدونی خدا گفته نه حالا دارم نقل میکنم  دیگه یه دفعه میگه   خدا گفته یعنی قطع دارم خدا گفته اگر قطع داری خدا گفته با  نمیدونم جور در نمیاد که آخه اینو حلش کنید شما پس قطع دارم خدا گفته آخه این  کذب علی الله یعنی بدانم که خداوند این را نگفته است و می گویم گفته بدانم گفته ولی بگویم نگفته این با احتمال جور در نمیاد احتمال مطلب پایین تره من نمی دانم که این حکم نسبت به خدا بدم این حرام قبوله حرامه  شکی نیست ولی مبطل صوم ما داریم پیدا میکنیم مبطل صوم  در روایات متداخل ما کذب علی  الله هست کذب علی الله

ان تقولون علی الله ما لا تعلمون

 این دوجوره یکی نمیدونم خدا گفته یا نه میگم حرامه بله میدونم خدا نگفته میگم این حرامه ولی یکی از این دو حرام  روایت میگه مبطله  و اون چیه

کذب علی الله و علی رسوله و علی ائمه علیهم السلام

و لذا آقایون بزرگوار فقیه که  گیر دارن که  چندتا گیر دارن میگن  حالا  کذب علی الله و رسوله و ائمه رو هم شامل میشه یکی میگه نه یکی میگه بله اونی که میگه بله اونی که میگه نه میگه چون در روایت داریم که  علی الله و علی رسوله و علی ائمه میگد که فقط همین فاطمه   اونایی که میگن فاطمه سلام الله علیها ملحقه میگن  فاطمه سلام الله علیه  میگن چون ایشون هم معصوم است همینطوری ها چون ایشون هم معصوم است بنابراین همانطوری که کذب علی الائمه مبطل صوم است بنابراین کذب علی فاطمه زهرا بعد بالاترش رو دیگه  دست نمی زند سوال می کنیم آیا در غیر این چهارده معصوم اسلام اگر کسی نسبت دروغ دروغ ببندد مبطل است یا نه پل دیانا میگم خوب ما دلیل نداریم ما راجع به فاطمه سلام الله علیها چون ایشون هم ردیفند در بعد عصمت الائمه علیه السلام ما ایشون رو الحاق کردیم ما جواب میدم از شما دو تا   مطلب  اشتباه شما دارید یک  این کذب علی الله و علی رسوله  چه تمام برگشت به کذب علی الله میشه یعنی خدا چیزی رو میداند و گفته است که  مبطل صومه وقتی اینجا شما به جرجیس نبی به دروغ نسبت می دهیم همینطوره چه فرقی میکنه به یونس  نبی نسبت بدهید همینطوره چه فرقی میکنه میدونی که یونس نبی نگفته  میگیید گفته شما که میدونی به گفته یعنی خدا گفته چون یونس  پیغمبره  برگشت می کند به کذب علی الله کذب علی الله هم مبطل ایمانه مبطل صوم   نیست پس چرا در قرآن شریف به عنوان مبطل صوم نیومده چون   مبطل صوم نیست مبطل سوم مبطل ایمان است این  شخص مومن هست اما در حال ایمان و اسلام صومش باطله نخیر کذب علی الله و علی رسوله و علی الائمه این مبطل ایمانه وقتی مبطل ایمانه  دیگه جزو مبطل صوم نباید بیاد  چیزی که نماز انسان مسلمان را باطل میکنه آیا میشود گفت که نماز انسان را باطل میکند اگر حدثی صادر  شد اگر کافر شد خوب اینرو نمیگن اگر  کافر شد رو  جزو مبطلات صلاه مسلمان نمیگن که چون شخص مسلمان کافر نیستش که توجه نکردید من این  مثال آخر رو برای شما زدم اگه میگم فلان چیز فلان چیز نماز را باطل میکند یعنی شما مسلمانی و نماز خون و این کار نماز را باطل می کنم اما یه ادم بت پرستی ست و داره نماز میخونه نماز کیو نماز مال مسلمان اینجام

یا ایها الذین آمنوا  قرآن داره بحث میکنه الذین آمنو کتب علیکم الصیام  الذین آمنوا با حفظ ایمان امکان این  رو دارد  که صوم  را ابطال کند مبطل این است آن است آن است  اما با حفظ ایمان میشود کذب علی الله از ایمان خارج شد اصلا مخاطب در اینجا نیست اصلا در ردیف تنها نخواهد آمد  بنابراین کذب علی الله و رسوله رو قبول داریم ولی جز مبطلات صوم نسبت به الذین آمنوا نیست بلکه جزو مبطلات ایمانه ایمان باطل شد اگر آدم بخواهد قضا هم بگیره بر این حال باشه قضاش هم باطله  کفاره ش هم باطله چون قضا و کفاره صوم باید  به حالت ایمان باشه از  شرایط صحت عبادت این است که انسان دارای حالت ایمان باشد اگر دارای حالت ایمان نباشد  این قضا و کفاره و تموم این حرفا از او باطل بعد که مومن شد عرض میشود که  انجام میده خوب  اینجا ما بعد از پرانتز نوشتیم که

و لکنه یبطل الایمان فضلا عن الصوم صفحه دویست و چهل پنج

فان لم مبطل الایمان فکیف اذا مبطل الصوم دو دلیل الاخر غیر بطلان الایمان

این مربوط به کذب علی  الله و رسوله این یک  

و فی الارتماس فی الما غولان

که اونروز ما عرض کردیم که ما اینجا سه بعدی بحث می کنیم  یک شما میگه التماس در ما مبطل سوم است یعنی حرام است و مبطل میگی ابطالش دلیل نیست حرامش هم دلیلش شله نیست وانگهی اون روایتی که میگد که شخص صائم ارتماس نکنه

لا یرتمس الصائم و لا محرم فی الما

 همانطور که احرام رو ارتماس باطل میکنه صوم را هم باطل نمیکنه هر  چقد هم طرف زور بزنه بلاخره توازن بین حرمت تو ابطال نیست چون تمام محرمات ای که قبل از صوم حرام بود در صوم  حرامتره و مبطل نیست و اون سه چیزی که حلال بوده هم عمل جنسی با زنش خوردن آشامیدن این سه چیز که حلال بوده و از مهمترین حلالات در حالت صوم حرام است  و مبطل اما قسمت زیادی از چیزهایی که غیر صوم در حالت صوم  حرمتش بالاتره تمام  شما  هر حرام روحساب کنید که حرام بوده است قبل از صوم در صوم حرامتره و لکن  هر کاری که قبل از صوم بوده عمل جنسی و عرض می شود که اکل  و شرب که  قبل از صوم حلال بودن در حالت صوم حرامه پس  چه ترازویی است بین اینکه اگر حرام بود پس مبطل نخیر اینها حلال بوده اند حالا مبطل اند اونهایی که حرام بوده اند حالا حرمت بیشتری و مبطل نیست  آخرش داریم که

و کذلک الامساک عن کل محرم سوا ما ذکرنا و یتاکد  الصوم

قبول داریم

از لعلکم تتقون این مطلب روخوب استفاده می کنیم

چون صوم برای چیست برای  حالت آماده باش است  در انسان آماده باش ایجاد کند که این آدم بیشتر پرهیز کند از محرمات پس اگر دروغ قبل از  رمضان حرام است  حالا حرام تر که بعد از رمضان از دروغ بیشتر پرهیز کنم اگر اکل و  شرب با عمل جنسی حلال قبل از رمضان حلال بوده حالا حرام که بعد از عمل جنسی اکل و شرب و انسان پرهیز کنیم یعنی این قوت پرهیز رو به انسان میده بچه که شنا و لیز مراقب شستن میدادند جواب گود هم هست ممکن است خفه بشه ولی میندازندش می‌گیرندش  چرا براینکه نکن اینکه خفه نشدن برای اینکه خفه نشه بعدا اگر کسی نیست این  یاد بگیره اپس از اسلام دارای چند بعده یک بعد محرمات رو باید ترک کرد و خود واجب را باید انجام داد و لکن اگر کاری انسان را به ترک واجب وادارت حرام است اگر تو را شل  کند نسبت به  واجب حرام است اگر کاری انسان را به فعل محرم وا دارد  حرامه اگر شل کند در ترک محرم حرام سوم انسان کلا باید ماه رمضان روزه بگیرد در فعل واجب قوی تر ترک محرم قوی تر یعنی یک دوازدهم سال رو انسان حالتی در گود زورخانه و ورزش و تقوا  قرار بگیره و این تقوا که در  خود حالت صوم اغواست خود صوم  که برای لعلکم تتقون است  اینجاست اغواست که انسان واجبات رو انجام بده و محرمات را ترک کنم یا  قبل از صوم قبل از صوم که واجب بود معمول واجبات  محرم بود محرمات اما در حالی که حالت حالت گود زورخانه ورزش عکس از نظر ایجاد جلوگیری قوی تر نسبت به ترک واجبات و فعل محرمات خوب ایا در خود این حالت سوم انجام بده محرم رو این حرام تر و لذا در روایات داریم که ببینید و اگر صوم را به طور مطلق   بگیریم یعنی ما باید  خودداری کنیم از آنچه که ما را قوی  می کند در ترک محرمات و قوی میکند پس صوم در کل منصب باید بگیریم  اگه  اونه پس فقط علی میتونه روزه بگیره محمد ،بله اون رجحاناتشه، یعنی در حال صوم انسان باید پرهیز کند از آنچه از خود انسان از خدا غافل می کند کلاً در فکرش روحش در عقلش  در قلبش علمش در نیتش  در اخلاقش در عملش از نفیش در اثباتش خوابش  بیداریش خوردنش تمام وجود انسان باید صوم باشد معنی واجب کردن اگر این واجب کرده بودم که ما در صائم در میان چند هزار نفر یک نفر هم مشکل میشه پیدا کنیم  این قدم اول برای محکم کردن این قدم ارشد عبارت است از

من وقی غبغبه و لقلقه و ذبذبه فقد بغی لشر کله

اون روسه قوا و نیروهایی که انسان رو مبتلای به حرام میکند و مبتلای ترک واجب می کند اون رووس را شکم را عورترا  زبان را شکم از دو چیز صورت از دو چیز یک عمل جنسی یکی و لقلقه زبان را از چی کذب  الله و رسوله زبان کذب علی الله و رسول است که مبطل ایمان جز مبطلات صوم نیست اما آن دو تای دیگر مبطلات صوم  که عرض  میشود که ذبذبه که عورت انسان اینکه نر باشد یا ماده همچین عرض میشود که شکمش رو حفظ

 کنه پس ما نمیتونیم که اون بالاترین مرحله سوم رو بگیریم اوحدی من الناس داره اون پله اول حد اول در روایت داریم که اگر کسی غیبت کند صومش باطله دروغ بگه صومش باطله حرام بخوره صوم باطله این باطله معنی می کند آیات و روایات رو اون باطل است ارزشی که صوم باید داشته باشد ندارد این لعل

 اینجا کشته میشه

لعلکم تتقون در اینجا کشته میشه

به در  خود صوم  انسان باید تقوا داشته باشه تا با تقوا که در صوم انسان حاصل میکنه اغوا باشه در ترک محرمات و فعل واجبات یه مطلب هم  روز چهارشنبه عرض کردم

و المندب ترک صعوط

صعوط  مندوبه این انفیه هایی که به بینی میکشند بعضیها مبتلا به انفیه  هستند به بینی می کشند و یه مقداری حالت عادت ایجاد می کند

و الخل فیه ما صبر او مسکون

خلال کردن و انچه درش مسک است که بوی عطر خیلی شدید که مال نافع آهوس این مکروهه مرجوحه خب حالا اینها در حلق انسان میره در معده میره بله تلخه

واخراج دم و دخول حمام للضعفان

ایشون میگد که این بباید ترک بشه و اگرچنانچه انسان حجامت کنه یا داخل حمام بشه و آدم ضعیفیه این براش مرجوحه ما به علامه بزرگوار عرض میکنیم چجور مرجوحه اگر کسی بداند که اگر خون بگیرد در رمضان یا حمام برود جوری ضعیف می شود که حالت حرج یا حالت عسر دست میده و روزه نمیتونه بگیره   این چجور مرجوحه این حرامه بلکه اگرانسان یک کسالت مزاجی دارد یک گیر مزاجی دارد که مانع از صومه واجب است که اون مقداری که عسر و حرج نیست واجب است که این سلامت خود را بر گردون به دوعلت یک آیا واجب نیست که انسان که مریض است  سلامت را به خود برگردونه یک دو مگر شرط صحت صوم سلامت نیست صوم واجب است بر هر فردی  بله اگر در من کان منکم مریضا او علی السفر من کان منکم  یک جوری ست که مریضه دیگه و نشد این مرض از بین بره اما اگر انسان معاذ الله مریض کند که نتونه روزه بگیره یا فرض کنید خودشو ضعیف کنه که نتونه بگیره یه کاری کند که روزه برش حرام باشد  یا روزه گرفتن براش واجب نباشدآیا این واجب رو ایشون ترک نکرده با ترک مقدماتی که این مقدمات انسان را آماده کند برای فعل واجب ما به آیات من یشفع شفاعه حسنه و آیات دیگری که مقدمات واجب رو واجب می کنه ومقدمات حرام را حرام می کند استفاده می کنیم که برای روزه گرفتن انسان باید خود را آماده کند از نظر روحی معلوم از نظر جسمی همچنین نگذارد مریض شود اگر مریض بود خود را معالجه کند

این خود را معالجه کند دو بعد وجود دارد یکی اینکه خود را حفظ کردن از مرض و مرض را از بین بردن واجب است كه این ناموس جان است  و بار دوم برای انجام واجب مثل یه شخصی که می گفتش که امسال عمدا کم کار می کنم مستطیع نشم اگر درست کار کنم امسال مستطیع میشم اما کم کار میکنم مستطیع نشم من بهش گفتم که شما الان مستطیع هستی چون میتوانی کار کنید و لو بیشترهم چون میخوای کمتر کار کنید شما الان مستطیع هستید چون معنی استطاعت بودن مال نیست اصلا اشتباهاتی انسان میکنه در فرض کنید مثلا روزه گرفتن هم همچنین انسان میاد روزهای مستحبی همینطور رجب و شعبان مستحبه دیگه هی روزه هی روزه و رنگ و روش پریده بود سفید شده بود گفتم تو رمضان میتونی روزه بگیری گفت نمیدونم گفتم روزه بر شعبان حرام بود شما روزه مستحبی رجب و شعبان پشت سر هم شصت روز بعد روز اول رمضان همینطور می افتید تو بستر  پس اینکه علامه بزرگوار می فرماید للضعفان برای کسانی که ضعیف هستند و  نحیف هستند دخول حمام  و اخراج دم این منظورترک اینهاست یعنی مجروح است انسان این کار رو بکند نخیر حرام است حرام است حتی در بعد احتمال عقلاییش تا چه رسد بر بعد اینکه انسان یقین دارد محور بحث فردا راجع به مسافر مریض سه شخص استثناست دیگه مسافر مریض علی الذین یطیغونه و ملحقات داره این بحث فردا خواهد بود که بحث خواهیم کرد ان شاءالله برمیگردیم

و شم النرگس و الریاحین و الحقنه بالجامد والما علی الازهر و بل لثوب علی الجسد الی آخر مطلبی که اونروز عرض مردم به مطلب فردا نمیرسیم این بود که خیلیها گیر داده بودن که در حال جوانی جهالتی کردند و یه کسی از من سوال می کرد میگفت من رفتم زیر آب رمضان هم بود جوان بودم رفتم زیر آب و احتمال نمیدادم که آب تو حلقم بره خب نرفت الحمدالله اومدم بیرون یه خیار سبز خیلی خوشگل اونجا بود جوان بودم ورداشتم گاز زدم خوردم حالا من  باید که شصت روز روزه بگیرم گفتم شما جهالت کردی یانه گفت بله گفتم تعمد کردی گفت تعمد مسلمان تعمد  نمیکند که  گفتم نخیر شما یه روز  فقط  روزه بگیر ما در روایات داریم تعمد مثلا عرض می شود که

من یقتل مومنا متعمدا

معنیش چیه آقایون

لایمانه ببینید من ضرب عالما اگه میگفت من ضرب رجلا چون وصفه متعمدا لعلمه تعمد دو بعد داره یک بعد شخص کشی در اینجا روایت است از امام باقر علیه السلام است که از حضرت سوال می کنند اگر کسی مومنی را بکشد واقعا در جهنم تا آخر خواهد بود فرمود نه لایمانه این استفاده بسیار لطیفی است از آیه من یقتل مومنا متعمدا  سه بعده فجزائه جهنم و غضب الله علیه و چه و چه این چیه این فقط صرف کشتن نیستش که این کشتن  توبه هم داره حتی اما کسی که من قتل مومنا متعمدا چون مومن است او را می کشد دو تعمد درحقیقت یک تعمد در برای اینکه اگرتعمد در قتل او لایمانه دارد تعمد اول که عرض می شود که داخله چون صد اومد نود هم پیش ماست مسی که می کشد مومنی را به حساب ایمانش پس حساب شده است حساب شده است تعمده منتها تعمد در دو بعده در اینجا که فجزائه جهنم و غضب الله علیه و لعنه و عدله سعید الی آخر این لایمانه حالا متعمد معنیش اینه اگر کسی عمدا روزه را افطار کرد مسلمان است یا نه مثل کذب ها اگر واقعا عمدا به این معنی است که من چون خدا گفته است روزه بگیر نخیر نمیگیرم اگه اینه که این کل کذب علی الله است که این مفطر ایمان است نه مفطر صومه اگر چنین تعمد باشه که صدق تعمد است بسم الله  اما نوعا این جوانهای مسلمان ما که خب روزه خورده اند برای تکلیفش بوده چه بوده این که خورده تعمد در کاره این جهالته و لذا آیه ش رو من اونروز عرض کردم چندتا آیه در قرآن داریم که کسی که عمل سو به جهالت کند نه به جهل جهالت با علم سازه میداند که این عمل حرام است اما ربنا غلبت علینا شقوتنا  اینطوری غلبت علینا شقوتنا  خدایا حالا اون راست میگه یا دروغ کاری نداریم در قیامت و لیکن اگه بگ شهوت بر من غالب شد چون من نخواستم برخلاف حکم خدا ولی شهوت بر من غالب شد و من در  ایستادگی کردم و این کار حرام رو کردم مقصر هست قبوله اما این تعمد در کار نیست پس نسبت به کسانی که صوم را اینها افطار کردند ورو جهالت بوده و تعمد نبوده اینها کفاره چرا داشته باشند فقط قضا دارند

اللهم اشرح صدورنا بالنور علم و الایمان و معارف قرآن العظیم و وفقنا لما تحب و ترضی و جنبنا عما لا تحب و لاترضی و سلام علیکم.