Search results for: "رمضان"

مسئله ۴۰۰

ميزان در ديدن هلال همان افقى است كه شما در آن هستيد، و نفى يا اثبات افقهاى ديگر براى شما كافى نيست و چون افق مكه دست بالا يك روز جلوتر از ايران است و دقت در رويت ماه در مكه معظّمه از همه جا مسلم‌‌تر است بنابراين اول ماه و آخرش در ايران نوعا […]

مشاهده مطلب

مسئله ۳۹۹

ديدن هلال، و يا اطمينان به‌‌قول كسانى كه ادعاى ديدن آن را كرده‌‌اند، و يا حكم حاكم عادل شرع، و يا گذشتن سى روز از شعبان، اين‌‌ها همه گواه بر اول ماه است، و ديدن هلال در انحصار چشم عادى نيست، كه چشم مسلح يا محاسبات نجومى نيز همين حكم را دارد زيرا «شهر رمضان» […]

مشاهده مطلب

مسئله ۱۶۱

اين سه روز يا بيشتر بايستى در ضمن ده روز باشد كه اگر در بيشتر از ده روز بود محكوم به‌‌حيض نيست، و طبعا خون ديگرى است و اين‌‌جا هم احتياط شديد است كه از روز يازدهم تا هجدهم ميان احكام حايض و مستحاضه جمع كند، البته در صورتى كه اين خون زياده از ده […]

مشاهده مطلب

مسئله ۴۹۵

اگر بتواند با قرضى كه مى‌‌تواند بدون عسر و حرج به‌‌تدريج بپردازد و خلاف شأن و احترامش نباشد، به‌‌حج يا عمره‌‌ى واجب برود، در اين صورت نيز به‌‌حساب استطاعت ـ كه به‌‌جز توانايى نيست ـ واجب‌‌الحج يا واجب‌‌العمره است.

مشاهده مطلب

مسئله ۴۸۶

آن‌‌چه موجب پرداختن فطريه‌‌ى ديگران است اين است كه آن‌‌ها معمولاً از نظر مخارجشان زير پوشش شما باشند و بنابه‌‌روايت «من تعول»: كسى كه عائله‌‌ى شما بحساب آيد، كه ميهمانان بى‌‌نياز را هرگز شامل نيست*، و اين‌‌جا اصل زكات فطره خود شما و كسانى كه از عيالات و زير پوشش شما هستند بر شما واجب […]

مشاهده مطلب

مسئله ۴۳۳

اگر در افقى كه روزه‌‌دار است مغرب شد و افطار كرد و سپس با هواپيما سفرى كرد و پيش از مغرب به‌‌مقصدى ديگر كه هنوز مغرب نشده رسيد، آيا اكنون هم بايستى هم‌‌چنان در حالت روزه بماند؟ ظاهرا اين‌‌جا هم بايد تا مغرب آن افق امساك كند كه خود ملحق به‌‌روزه است، و اين نيز […]

مشاهده مطلب

مسئله ۱۴۵

خون استحاضه ـ برخلاف خون حيض و نفاس زرد رنگ و سرد و بى‌‌فشار و بى‌‌سوزش است بنابراين تمامى خون‌‌هايى كه از مجراى تناسلى زن بدون حيض و نفاس و يا زخم بيرون مى‌‌آيد خون استحاضه است.

مشاهده مطلب

مسئله ۴۳۲

اگر شخص معذور پيش از تمام شدن رمضان بميرد بر ورثه او واجب نيست روزه‌‌هاى فوت‌‌شده‌‌ى او را قضا كنند، زيرا از عهده‌‌ى او هم ساقط بوده است. و در صورتى هم كه قضاى نماز يا روزه برعهده‌‌ى او بوده و بدون عذر ترك كرده پس از مرگش برعهده‌‌ى كسى نيست. زيرا اين خود دينى […]

مشاهده مطلب

مسئله ۴۳۰

در تمامى موارد عذر ـ به‌‌جز در صورتى كه روزه همواره طاقت‌‌فرسا بوده و آن‌‌را نگرفته و هم چنان طاقت‌‌فرسائيش ادامه دارد ـ بايد قضاى روزه‌‌هايش را بگيرد، و اين‌‌جا نظر به‌‌طاقت‌‌فرسايى اصلى است، و نه احيانى كه در اثر شير دادن به‌‌بچه و يا نقاهت بيمارى گذشته و مانند اين‌‌ها بوجود مى‌‌آيد، كه در […]

مشاهده مطلب