جلسه صد و هشتاد و هشتم درس خارج فقه

غسل

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صل الله علی محمد و علی آله الطاهرین

راجبه اینکه منی به نفس ذاته موجبه جنابتست این بحث ما داشتیم ، و یه تتمه ای دارد که بلکه چند تتمه دارد که باید عرض کنیم چون از ضوابطه فقهیه ی استنباطست در بابه جنابت ، اولن اگر ما در قرآن شریف نصی یا ظاهری بر اینکه خروج منی موجبه جنابتست نداشته باشیم باید بعنوان و اطیعو رسول به سنته ثابته رجوع کنیم سنته ثابتم دارای چند لحنه که مشترکون فیهه بینه این چند لحن اینست که اون آبی که از انسان خارج میشود انسان صحیحول مزاج اگر عن شهوتن و دفقن و فتورن باشد و رنگش چنین باشد و غلطت داشته باشید و بو داشته باشید که اون ستای اول اهمیته اصلیه دارند در این صورت موجبه جنابته

خب ما در این میان فرض کنید شک کنیم یه مرتبست یقین میکنیم که اونچه صدقه منی برش بکند موجبه جنابتست شرطم نداره چنین یقینی که میتواند بکند دلیل چیه ؟‌یه مرتبه نه محور ما محور روایتست و روایاته ما نوعن حتا در بعضی از روایات لفظ منی رو میاره که اگر منی خارج شد یا از صحیح خارج شده یا از مریض خارج شده اگر منی از صحیح خارج شد در صورتیکه ان شهوتن و دفقن و فتورن باشد که این سه تا اهمیت داره در این صورت منی است به معنای اینکه موضوعست برای حکمه نجاست و حکمه جنابت و وجوب غسل

یکی دوتا روایت داشتیم که اگر چنانچه آبی خارج شد چنین ،‌لفظ منی نداشت حالا فرق نمیکنه چه اگر آبی خارج شد با این خصوصیات این حکم رو دارد یا اگر منی خارج شد با این خصوصیات در شخصه صحیح این حکم رو دارد پس ما حتا قدره متییقنم نباشد بگیم

حالا میگیم ،‌اون منی قطعن برحسبه دلالت قطعیه سنت که بینه کله روایات بابه منی این دلالت دلالته مشترکون فیهاست اونی که از صحیح دارای این خصوصیات باشه اگر از شخصه صحیح آبی بیرون آمد که ندانسته منیست بلکه منی بیرون آمد که دارای این خصوصیات و لاسیما شهوت نبود آیا همون حکم منی رو دارد در نجاستو جنابت از کجا میخواید ثابت کنید آقایون خب نداریم

ایا این جا باید ثابت کنیم که اگر صدق منی کرد اون خصوصیات رو باید القا کرد ، طریقیت دارد اینو باید ثابت کنیم ما نباید ثابت کنیم که یکی از برادران سوال فرمودن عرض کردم دوتاش جواب داره ببینید اگر فرض کنید که یک غذایی در خانه شماست خب حلالست بخورید باید ثابت کنید که این مهمانی که اینجا بوده از جیبش نمونده اینجا این خانه شماست و ظاهر و ید و خانه و اینها دلالت میکند که این ماله شماست

حالا اگر بخواد یک مایعی خروج یک مایعی از اورت انسان ملحق بشود به لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ  خب این دلیل میخواد بر اصلش دلیل میخاد بر خصوصیاتش دلیل میخواد مگه نمیخواد در اصل که منی باشد ما دلیل نداریم صرف اینکه از انسان منی خارج شود بدونه توجه به هیچ شرطی دلیل که نداریم بلکه دلیل بر عدم داریم

دلیل به عدم که این پله بالاتره ما که نباید دلیل بیاریم بر اینکه صرف این کافیست ،‌نه ، کسی باید دلیل بیارد که قیودی را شرط نمیداند ،‌برای رفضه قیود این قید باشد فتور باشد کسی که مریضه این قیود قیدیت ندارد و ما القاعه خصوصیت  میکنیم طریقیت دارد رسم میکنیم او باید دلیل بیاره اون برخلاف حرف میزنه اگه حرف بزنه ژ

حتا در بعضی از روایات میفرمایند اگر منی خارج شد اگر صحیحست باید این قیود این شروط باشه و اگر نه ‌،خب اگر صرفه منی موضوعست دیگه اگر میخواد چیکار کنه وقتی که ثابت شد این رطوبتی که خارج شده است منیست دیگه اگر صحیح بود و اگر مریض بود اینارو میخواد چیکار کنه

تا چه رسد به اینکه یک رطوبت مشتبه ای از انسان خارج شود که مشتبهست بینه منی و سایر رطوبات لزجه طاهره کسی که استبراعه عنل جنابه به بول نکرده است که موضوعه بحث این بود جنب شده است با خروج منی بعد بول نکرده است بعد رطوبت مشتبه ای بینه منی و رطوبت طاهره لزجی از اون خارج شد برادران عزیز فقیه تا اونجا که من اطلاع دارد میفرمایند این هم محکوم به نجاستست و محکوم به جنابت است

اما شما اونه بالاترش رو نمیتونید ثابت کنید حتا اگر یک رطوبتی از انسان خارج شد قطعن منیست اما ان شهوتن جریان صحیح هم هست ان شهوتن نیست ان فتورن نیست دفقن نیست حالا چی، مخصوصن شهوت وقتیکه نیست میدونیم نیست ، اگر قطعم داشته باشید محکوم به حکمه منی نیست تا چه رسه در اینجا که شک دارید ما هنوز عرض می شود که خمه یک کوچه هستیم

حالا ببینید کسانیکه در خدمت قرآن هستند آیه یازدهمه سوره انفالو ملاحظه کنید ممکنست از آیه یازدهمه سوره انفال ما الحاق را استفاده کنیم که اضافه بر اونکه بر نصه آیه ماعده جنابت حاصل میشود به وسیله لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ  به وسیله ی خروجه منی هم ثابت میشود

البته با شروط این رو ما از آیه یازدهمه سوره انفال استفاده میکنیم البته استفاده هایی از این آیه داریم و در فتراتی ما این آیه رو استدلال کردیم اما اونکه میخوایم حالا استفاهد کنیم إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ در جریانه جنگست خداوند لطف خاصی فرموده است به لشکر اسلام که جایی بودن که خب آب نبوده استو هوا هم خشک بوده استو زمین هم شل بوده استو برای فرار کردن مشکل بوده استو برای استقامت مشکل بوده پاشون توی شن میرفته چه و چه و چه

میفرمایند إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ بله این اولش بله ، نعاس ، بله ،‌من چی گفتم ؟‌بله بله ، وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً اینجا مورده بحثه اولن أَمَنَةً مِنْهُ ، ببینید آدم که در جنگه حراس داره ترس داره زمنیش شله دشمن چنین خسته هم هست إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ این چرت حالته چرت بوده ها ولی حالته چرت بعضی وقتا تقشیه میکند بعضی وقتا نه

در صورتیکه انسان خسته است به طبیعتل حال حالا چرت میاد این حالت چرتو بعضی وقتا چرت پاره کن داریم که چرتم از بین میبره تا چه رسه خواب خوفه ترسه حالته جنگه دیگه میفرماید أَمَنَةً مِنْهُ به اراده پروردگار عالم این چرت شامله همه وجود شما شد که شمل نوم نومه کامل، حاصل شد

چرا ؟ أَمَنَةً مِنْهُ ، یک امانی از طرف حضرت حق صبحانهو و تعالا این در چند جهت ،‌یک جهت اینکه سرباز وقتی خیلی خسته است اگر چرتش اومد و خوابید این خستگی برطرف میشه و بهتر میتواند مبارزه کنند ، دیگر اینکه اگر در حاله چرت بماند و در حاله اضطراب بماند گذشته از اینکه نخوابیده است این اضطراب فوقه نخوابیدن این ناراحتیه فوقه ناراحتیست و این یکی از وساعله شکسته

اون وقت مطلب دیگه خب انسان در معرکه جنگ خوابش ببره خب دشمن میا پدرشو در میاره نخیر امنتن جوری بود که نخیر دشمنم نمیتونست بزنه ، حالا جهاته دیگر و ینزلو ازینجا ،‌وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً رحمت دوم ، بعد از تقشیه نعاس وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً خداوند از آسمان آب فرستاد که باران

که چیکار کنه ؟‌ستا کار ، وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ بخونید آیه رو

خب چی میخواد بگه ؟‌ببینید آیا این خاب در انسان حادثه ای ایجاد نکرده اگر این خواب در انسان حادثه ایجاد نکرده است که نیازمنده به طهارت باشد لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ نباشد پس حادثه ایجاد کرده ؟ حادثه چیه ؟ آیا همه اینا بولو غاعط کردن که آب میخواد بشورن خودشونو ؟

تمام اینها ببینید تمام اینها آیا خونالود بودن بول کردن غایط کردن که اب لازمه و وقته نمازه همشون ، مگر سربازان در جنگ همه خونالودن ؟‌ببینید لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ تطهیر کند شمارو از چی ؟ از نجاسته ظاهریه یا از حدثه اصغر یا از حدثه اکبر اینو صبرو تقسیم میکنیم نجاسته ظاهریه ای که مورد ثبوتی نیست اخه اون میگه ثابته باید شد نجاسته ظاهریه اگر ثابت بودش استدلال میکردیم اما نجاسته ظاهریه که خون باشد که ثابت نیست از کجا معلومست که خونی بودن همشون یا بعضیشون

ما به اونی که ثابته باید استدلال کنیم ثابت چیه ، يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ ، خواب

اونی که ثابتست از برای کل این سربازانه در جبهه در این حالت اینست که خواب فراگیر شده اونهارو ،‌خب حالا که خواب فراگیر شد خدا اب فرستاد چیکار کنه اینارو یطهرکم پس از خواب یه لاطهارتی درست میشه که یطهرکم لازمه اون چیه ؟‌حدیثیتون نوم

ما در مقابله برادران سنی به این یازدهمه سوره انفال استدلال میکنیم که نوم در صورتیکه شامله کله حواس انسانیه انسان گردد چه ایستاده چه نشسته چه خوابیده چه هرچه این حدثست آقایون تفسیر قاعلن میگه دراز کشیده بله دراز نکشیده نخیر مثلن

ما به این آیه استدلال میکنیم ،‌حالا این اولش که پس این تطهیر در اینجا چیه تطهیر در اینجا تطهیر از حدثه اصغرست که نومه چون چیز دیگر در کار نبوده اما نجاست محتمل نمدونم چه محتمل بولو غایط در خواب بزرگ نمیکنه کوچیکام خیلی کم میکنند

حالا إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً این اول ، لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ اولن بعدش وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ اینجاست بحثه ماست وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ رجزه شیطان چی بود ؟‌اخه رجزه شیطانی که اب از بینش ببره چیه ؟ شلیه در جنگه ریاست عدم عقیده است ؟‌نداشتنه روحیه جنگه ؟ اینارو که اب از بین نمیبره که .

رجز شیطانم باید یه رجزه جسمانی باشد غیر خواب ،‌ اگه خواب بود که یطهرکم تموم بود پس این پله دوم وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ باید رجز شیطانی به وسیله خاب حاصل شده باشد تا به وسیله خواب که این حاصل شده اب اورو از بین ببره این چیه آقایون ؟ خواب که خوابه ، بولو غاطتم که مطرح نیست در خوابم که چنین نیست این که صددرصد هست خوابه

چیه ؟ رجز شیطان در اینجا چیست ؟‌جنابت ،‌بله جنابت کسانیکه میخوابند و در خواب میگیم شیطونی میشن مگه نمیگیم شیطونی میشن در خواب شیطونی میشن بلند میشن خودشونو خراب کردن چه کردنو فلان کردن باید یه پولیم بدن برن حموم بیخودی خودشونو به زحمت انداختن فایده ایم نبردن وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ حالا سوال

ببینید ، باریک شین در آیه رجز شیطان در اینجا جنابه چی چیه جنابته ؟ اگه انسان خواب ندیده چیزی ازش بیاد رجزه شیطان ؟ شیطنتی در کاره شهوتیه ؟ اخه رجزه شیطان شهوته اخه ،‌ببینید شیطان انسان را به شهوات وادار میکند چه شهواته جنسی چه شهواته عقلی چه شهواته عقلی چه شهواته علمی چه شهواته هرچی ،‌شهوات

شهواتست که شیطان این شهوات رو بالو پر میدهد و انسان رو به محالک می اندازد خب در خواب شهوتی رو که انسان تحریک میکند صرف اینست که در خواب خواب ببیند فلان شد و بیدار شد هیچی نشده ؟ اینکه رجزی در کار نیستش که رجز باید یک ماده ای از انسان با این شیطنته شیطان در خواب حاصل شه که این ماده موجبه چیزی بشود که اظهار لازم دارد به وسیله آب اظهابشم اظهابه حدثه اصغر نیست قبلن فرمود

اظهابه حدثه اکبرست خب با معونه اونچه را که ما از سنت مسلم میدانیم ‌خب حالا اینجا دو مطلب میفهمیم ،‌یک کسانیکه سربازان خواب دیدن شیطانی شدن و ازشون منی خارج شد در اثر شیطانی شدن دو بعدیه ،‌شیطانی شدن و منی خارج شد چه در خواب دیدن کاری کردن یا کاری نکردن کاری نداریم چوندر خواب بعضی  طلبه ها اینارو میبینند دیگه که زورشون نمیرسه زن بیگره در خواب مجانی زن بگیردو مجانی خب حرام که نیست درخواب

حالا میرسیم ،‌فرمایش شمارو من عرض میکنم سوال چنانکه اقا اشاره فرمودن خب ببینید مگه در خواب ما مکلفیم ؟‌ درخواب که مکلف نیستیم وقتی که ما در خواب مکلف نیستیم پس شیطانی شدیم یعنی شطیان کاری بدی کرد و ما هم قبول کردیم کار حرام کردیم ؟ در خواب که کار حرام نیستش که عرض میکنم ، این شهوت جنسی این سه بعد دارد

یک بعدش در حاله غیر تکلیفست در خواب در خواب که انسان تکلیفی ندارد که پس در خواب که انسان خواب میبیند که چنین کرده است و با چنین کردن چنین ازش خارج شده است این کار رحمانی که نیست خدا که نمیخواد ادمو اذیت کنه کشکی

شیطون در بیداریزورش به شما نرسیده یا رسیده حالا در خواب میاد، میتونه در بیداری شما کاری بد نمیکنید معاذلله زنا نمیکنید معاذلله عادته به چیزای دیگه ندارید میاد سراغتون در خواب در خواب مثه مرده افتادین اونجا کاری انجام میده مثلن با هرکسم نه هیچ وقت معصوم شیطونی نمیشه هیچوقت کسانیکه چنانند

خب این ادمی که امکان دارد شیطان در خواب بیاد و با روحه مصاحبت کند و این روحی که توجه به جسمانیاتو شهواتو مادیات تبعن دارد پیرمرد صدساله نیستش که زندشم مثه مردست این آدم شیطان میاد ایرو وادار میکند با یه صور شیطانیه ای که این آدم برد با فلان کس چنین کند چنان کند هفت جارو شما بهتر از من بلدید چون جوانتر از من هستید عرض می شود که بعدم یه چیزی ازش خارج شه صبح بلند میشه هم بیحال شده هم قصه میخوره چرا طول نکشید خواب و هم عرض می شود که باید بره بشوره طلبه باشه باید چیکار کنه فلان کنه کاره رحمانست ؟

کار شیطانه منتها کتک نداره ، خیلیامونم مکلف نبودن ، ولی کار منیه انسان هدر بره این خوبه ؟‌این منیه انسان که ماعول حیاطست که ابو علی سینا میفرماید ماعول حیاطست حواست جمع باشه …

چه آرامشی ؟ چه آرامشی ؟ کجاش آرامشه اگه اینه پس جق بزنید معذرت میخوام ، ببینید این بیرون رفتنه منی خب بره زن بگیره خب بره ماست بخوره بره روزه بگیره بره نمدونم چیکار کنه حالا ببینید حالا ما سوال داریم میکنیم

ببینید آیا اینکه در حالته خواب شیطانی شد این کار رحمانیست و رحمته رحمانیه است این کجاش رحمته رحمانیه ی این ماعول حیاط بیرون رفته یه صورت غلطی در خواب به ما نشون دادن که با اون صورت غلط ازدواج کرده یا ازدواج نکرده به حلال یا به حرام که در خواب حلاله هردوش حلاله اون وقت این ماعه حیاط بیرون رفته بعد به زحمت انداخته این آدم رو بعدم باید قصه بخوره چرا  در بیداری مثلن نبود اگه حلال بود خب این کار کار رحمان نیست کاره شیطانه

منتها اینجا شیطان یه مقداریم کلاه سرش رفته چون این آدم کار گناهی که نکرده است که گناه نکرده این کار شیطانیه ولی شیطانیه چیه ؟‌شیطانیه حلالست ، شیطانیه حرام نیست.

حالا که به حلال ، منتها به حلالی که ،‌عزیزم اگر شیطان زورش به شما نرسید که شمارو به حرام بندازه چون بیدار هستید در خواب میاد جبران میکنه ،‌بله دیگه مثلن کسی در خواب خواب دید دزدی کرده این مکلف نیست کتکم نمیخوره اما هیچ وقت ایت الله بروجردی خواب نمیبینه دزدی کرده

هیچوقت امام صادق خواب نمیدید ،‌کسی که خب یخورده اینور اونورستو یخورده بالا پایین استو در بیداری مثلن زورش نمیرسه خیلی و میاد در خوابو دزدی میکند قتل کند بعضیا هستن که در خواب رفتن دزدی ازون بالا افتادن پایین پاشون درد گرفته بیدار شده گفت آخ پام

این قدر این روحه حیوانیه انسان بدنه برزخیه انسان با جسمه ظاهر یه انسان ارتباط داره ما نمیخوایم در بابه خواب وارد شیم حال این میخوام استفاده کنم شما آقایون توجه بفرمایید که این وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ شیطان ستا رجز در بابه شهوت داره ستا رجز در بابه شهوت دارد

یک رجز در بابه شهوت در حاله خواب تحریکه شهوت اون صورت اون جریان منی امد بیرون بعد چنین این رجز برای این آدم حلاله برای شیطان نه برای شیطان که شیطنت کرده ولی برای این آدم حرام نیست چون مکلف نبود اما رجزه شیطانه چی رجزه شیطانه ؟‌بیرون نیامدنه منی رجزه شیطانه؟ رجز پس این منی است که بیرون آمده است و کشکیو بیخودی اونم در حالت خواب بیرون امده استو به زحمت انداخته است رجحانیم ندارد این رجزه شیطانه

خب يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً دومیش وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ ، پس معلوم میشد که منی اگر با شیطنت با شهوت بیرون آمد مکلف نبوده ها این منی اگر کسی شهوته بی اختیار برش اومد فرض کنید حالا ، اگر منی با شهوت از انسان بیرون امد این حدثست ، روایات چی گفته ؟‌روایتم عین شهوت شهوت شهوت شهوت حتا در مریض

حتا در مریض مریض اگر منی ازش بیرون امد عرض می شود که شهوتن در روایات داریم ولی دفع ندارد عرض می شود که سستی ندارد چه ندارد اما شهوت یک حالته رعیسی و یک حالته مسلمست در کله مراحله بیرون امدن منی که شهوت است حالا شهوت مریض کمترست و شهوت صحیح زیادترست

خب پس از آیه استفاده کردیم که این رجزه شیطان ، حالا سه بعد داریم بعد دوم ، بعد دوم در حالته بیداری انسان با حلاله خودش کاری کند که این منی بیرون آید ، این رجزه شیطان نیست ، این محذور نیست بلکه محبوره بلکه بعضی وقتا واجبه این شیطونی نیست

اگر کسی با زنش با حلالش بخوابدو کاری کند هیچکس نمیگه شیطونیه ، شیطونی نیست که زنا کند شیطونیه ، ولی اینکه شیطانی نیست که این رجزه شیطان نیست ولاکن با شهوت بیرون امد این منی یا نه ؟‌خب بله ، این که با شهوت بیرون امد این منی این شهوت اگر هم تکلیف درش نباشد چنانکه در خواب موجبه جنابتست ، اگر در حاله تکلیف این انسان شهوت را در راهه حلال مصرف کند یا معاذ الله در راهه حرام این سه تا هرسه شهوت جنسی استن و با شهوت جنسی منی بیرون امده

پس ببینید ما از ین آیه مبارکه در اصل و روایات در فرع استفاده میکنیم که  اگر بر مبدعه شهوت جنسی آبی بیرون آمد که تبعن منیست به حسابه شهوت ، منی بیرون امد بر مبدعه شهوت جنسی این جنابت آورست نجسست و غسل آورست

حلال باشد ، حرام باشد ، در خواب باشد که تکلیف نداریم و این شهوت بدونه تکلیف موجبه خروج منی شد ،‌در حال بیداری باشید کار خوبی کردید که با ناموسه خودتون یا کار بد معاذلله که عادته سریه عربها میگن و استمنا میگن فارسها عرض می شود که یا همچنین

پس این سه مرحلست ما نمیخوایم که استدلال به اولویت بکنیم استدلال به اولویتم در جاهایی صحیحه ولی در اینجا سه مرحلست یک شهوت خارج شد ان شهوتن غیر مختاره در خواب ، پس به طریق اولا اگر شهوت خارج شد منی ولو واجبو راجح بود ، و به طریق اولل اولا اگر این منی خارج شد با استمناع کردن معاذلله بدتر با زنا کردن و چه و چه و چه به تمام مراحل این بعد خاص عرض می شود که موجبه جنابتست و ملحق میشود به لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ  این مسعله ظاهرن به جایی که بنا بود برسه رسید

خب بعد ، حیض ،‌ شما نتونید ما که میتونیم که این که دلیل نداریم خب شما نتونین تقصیر من چیه

پس ما این همه روضه میخوندیم …

کی گفت کی گفت ؟‌شرایط منیست که منی دوبعدیه هم نجاستست هم جنابت ، منی صبر کنید منی که از شهوت نیاد نه جنابت برش ثابتست و نه نجاست ، دلیل نداریم اخه چیکار کنیم ما ما تقصیر ما چیه ؟

حالا بعدن حیض ،‌آیه بیستو دومه سوره مبارکه بقره آقایون که در خدمت قرآن هستید ملاحظه بفرمایید البته ما در تفسیر جلده سوم ایرو مفصل بحث کردیم و آقایون خب …

بله ، من مطلب دیگریست اون مطلب دیگریست

خب عرض می شود که در تفسیر الفرقان جلد سوم بحث راجبه حیضه ،‌البته ما این بحث رو تفصیله تفصیلش رو محول میکنیم به مراجعه به الفرقان ولاکن رعوسه بحث و ضوابطو در اینجا عرض میکنم ،‌چند بحثه در بابه حیض یک که حیض از نظر مدته اقل همون ستاست قبول اکثرهمون ده روزه بله ولاکن این سه روز پشت سر هم باید باشد یا نه ؟ ما عرض داریم در اینجا این یک

دوم زنها که به سنه یعس میرسند سنه یعس در بینه زنهای سیده و زنهای غیره سیده فرق میکند چنانکه علمای بزرگوارمون میفرمایند ؟ میفرمایند زنهای سیده تا شصت سالست و زنهای غیر سیده تا پنجاه سالست الا ما شصت یا اینست یا این نیست ما عرض میکنم که این نیست

سوم آیا در حال حیض اگر کسی با زنش البته از طرف جلو داریم بحث میکنیم اگر از طرف جلو کاری انجام بدهد حرامست یا نه ؟ معلومه حرامه اما آیا کفاره دارد یا ندارد ؟ ما عرض میکنم از روایات استحباب استفاده میکنیم وجود کفاره استفاده نمیکنیم

مسعله چهارم آیا در حال حیض مرد میتواند بالای پشت بوم بره یا نمیتونه ؟‌از طرف عقب جایزست یا نه ؟ فقها در اینجا سه نظر دارند ، یک دسته بسیار زیاد میفرمایند که احوته مطلقست یا اقوا اینست که حرامست در حال حیض از پشت بعضی ها مثله اقای خمینی رضوان الله علیه میفرمایند حلالست از پشت و بعضیا مثه بنده عرض میکنم که حرامست از پشت هم در حال حیض هم در حاله طهارت این هم عرض می شود کهیک بحث است

حالا خود آیه حیض رو عنایت بفرمایید ما یک آیه در قرآن شریف راجبه خصوصیت حیض و تکالیفه حیض داریم ، وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرْنَ ۖ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّىٰ شِئْتُمْ ۖ وَقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ ۚ الا اخر

خب عرض کردم بحث بسیارست در آیه حیض ، و ما که غلطست که بگیم چون قبلن مطالبی رو عرض کردیم حالا عرض نمیکنیم اولن برادرانی بسیار تشریف دارند که قبلن تشریف نداشتن و ثانین اون برادرانی که تشریف دارند مطالبیست که ما جدیدن میفهمیم یا جدیدن عرض میکنم که قبلن یا عقلمون نرسیده بود یا مثلن نگفته بودیم تفصیل نداده بودیم چون متبرکه در فقه بحثمون نبود

حالا ، وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ اولن یسعلونک این سعلوکن که نیست یسعلونک مضارعستو استمراره یعنی از حالا که این آیه مبارکه نازل میشد سوال الا یومل قیامه راجبه محیض که شود این جوابشه،‌از خود جواب استفاده میشود که سوال از چی چیه محیضه ‌اولن محیض مفعله اسم مصدرست اسمه زمانست اسمه مکانست مصدرست هرچارتا احتمال هست

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ مکانه ریختنه خون معلومست کجاست زمانه ریختنه کجاست اینم یه سوال ، خود ریختنه خون اینم یه سوال این خود ریختنه خون یا بعنوان مصدری یا بعنوان اسمه مصدری ولاکن محیض اول با محیض دوم فرق میکند وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ  این خون حیض چیه ؟ حالت حیض چیه ؟ از قل هو اذن استفاده میکنیم که مکان مراد نیست خب مکان که اذیت نیست که مکان راحتست که مگه اینطور نیست آقایون

مکانه مرد راحتست در مقابله زن مکان زنم راحتست برای مرد اینکه اذیت دیگه نیستش که پس این ریزش خون که از حاض یعنی ساله ،‌سیلان پیدا میکند خون این خونه سیاهه متعفنه کثیفی که باید دفع شود این درین حالته خاص سیلان پیدا میکند وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ البته محیض همه مراحلو میگیره در بعد اول

ولاکن قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا مطلب دیگریست ،‌ حالا ، اونی که بسیار روشنست ، ازین محیض سوال میکنن آیا این سوال سواله بهداشتی میکند ،‌ آیا سوال تکلیفه ضن میکند دو آیا سوال تکلیف شوهر با این زن میکند ،‌سه سوال تکلیفی که میکنند تکلیف فقط جنسیست که مرد چه میتواند بکند زن چه میتوند بکند ؟ یا تکلیف اعمه از جنسی و غیر جنسیست ؟ که آیا میتواند این زن نماز بخواند روزه بگیرد چه کند چه نکند ؟ یا سوالاتی دیگری در این باب

اون مقداری که از جواب استفاده میشود معلوم میشد سوال راجبه اون مقداره، و میشود سوال راجبه اون مقدار باشه از قُلْ هُوَ أَذًى استفاده میکنیم که حالا یا نظر ساعل بوده است یا خاهد بود یا نبوده است که آیا این خونه حیض که میاد چه حالتی دارد این زن ؟‌مریضست صحیح است ؟‌بینهماست ،‌این چه سوال شده باشد چه نشده باشد جواب قُلْ هُوَ أَذًى ،

برای اینکه اینطور نیست که وقتیکه کسی سوال میکند خداوند مطابقه جواب او بده نه زیادتر نه کمتر بعضی وقتا کمتر بعضی وقتا جوابارو نمیده يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ ممکنه کسی که سوال میکند از اهله سوال کند سوال طبیعی سوال نجومی کند از اهله ولاکن خدا جواب به حکمه شرعی میده

پس ، این جوابی که خداوند میدهد یا جواب میدهد نسبت به سوالی که باید بکند و نکرده است یا جوابی از سوالی که کرده است ولاکن خداوند جوابه بیشتر میده یعنی چیزهای دیگرست که سوال باید بکنیم و نکردیم حالا فرق نمیکنه چه در سوالی که میشود یا شده است عنل محیض راجبه این حالت حیض از نظر بهداشتی هم باشد خب جواب داده قُلْ هُوَ أَذًى

ازن مرضست ، و نه صحتست برحسبه آیاتی که ازن رو در مقابله مرض میاره ازن غیر مرضست و مرض غیر ازنه ازن یعنی انحرافه حالت صحیحو بهداشتی این انحرافه دو جوره یک انحرافیست که بهش میگن ناراحتست نقاحت دارد کسالت دارد یه ناراحتیستکه مرضست اون حالت شدیدش حالت مرضست و حالت بیننابین حالت نقاحتستو ازن هست مثلن لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى ۖ وَإِنْ يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُونَ ازین باب

حالا ، قُلْ هُوَ أَذًى این زنی که در حالت اذاست ، در حالته ناراحتیست خب خون ازین زن میره بیرون ، خب خدا هم تکلیف خودشو که صلاتست ازو برداشته که اصن نخون نه حالا نه بعدن، تکلیفه صوم هم برداشته که حالا روزه نگیر بعدن وقتیکه تمام شدی بگیر وقتی که خدا این تکالیف مهم را که صلات و صومه که هردو در بالاترین قله های عباداتست ازین زن برداشته خب مردم باید تکالیفی که دارد یا ندارد ازین زن برداره

این تکالیف دو نوعیست یک نوع تکالیف زنانگیست از حیصه زنانگی که جریانه مقاربته عرض می شود که جنسیست و ملاقاتهای جنسیست که اون اصلش باشه یک جریان خب این زن چاره میکند واجب البته نیست ولی خب دوتایی باهم برن زندگی بکنن ،‌ جارو کند رختی بشوید چه کند چه کند میگه نه آقا خداوند این یه ادبی به ما یاد بده خداوند متعال در این حاله ازن  مراعات کرده است حالته زن را از بزرگترین واجبات خودش که صلات و سومست صرفنظر کرده شمام از برای اینکه واجب نیست اگرم واجب هست که بعله اونی که واجب نیست راجحست در وضعه زندگی زناشویی صرفنظر کنید

و این آیه بینل افراطه و تفریطه بینل یهوده و نسرانیست چون یهودیا برحس تورات اینجوری بود یهودیا وقتی که زن حاعز میشد زنو از خونه بیرون میکردن اصن از خونه بیرون میکردن ها حالا گربه رو از خونه بیرون نمیکند سگو بیرون نمیکند خوکو بیرون نمیکند الاغو بیرون نمیکنن و این احمقو دوله ها زن رو از خانه بیرون میکردن کجا میکردن من چه عرض کنم

وقتی که از خانه بیرون میکردن دیگه معلومست که نگاه کردن صحبت کردن دست زدن پا زدن چیز دیگه زدن اینام مطلبی نیستش که نسارا در طرف مقابل بودن نسارا عملشون با زن در حاله حیض عینه عملشون بازن در حاله طهارت بود بالاو پایینو اینورو اونور هرچه بود حالام هست

قرآن میگد نخیر وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ أَذًى دلیل داره میاره ،‌حالا ولو سوالست از جهته بهداشتیم نشده قُلْ هُوَ أَذًى یه ناراحتیست ناراحتیست نقاحتیست که از برای زن حاصل میشود مادامیکه در سنه یعس نرسیده نتیجه فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ امره دیگه

واجبست اعتضال کنید از زنان در محیض نفرمود اعضلو هن انلبیوت اینکه ندارد که ، این بینابینه…

دلیل شرعی نداشتن ،‌همون انحرافاتی که در یهودیو در نسرانیست در خیلی مطالب هست و الا این خلافه عدله اصلن چون این اذن اون وقت نبوده زمانه یهود بوده زمانه نسارا بوده زمان اسلام امد فرق میکنه و اون رحمته الاهی که مقتضیست که در حاله ازن چنین باشه

حالا يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ أَذًى بعنوان برهان چرا خداوند میخواد بفرماید فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرْنَ ۖ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ ۚ چرا ؟‌ برای اینکه هو اذن وقتی که ازنه و از بابته اینکه این خون میاد اورو ناراحت نکنید منتها ممکنه ازن یک بعدی باشد ممکنه دو بعدی باشد ممکنه سه بعدی باشد اونارو کاری نداریم ولاکن در کل ابعاد نسبت به زن نسبت به مرد نسبت به بچه ای که نطفش منعقد بشه در حاله حیض معاذلله این هو اذن یک اذیتیست یک حالته نقاحت و ناراحتیست که بعد اولش زنست بعد دوم مردست بعد سوم چه است

قل هو ازن ، نتیجه فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ این فعتظلو چی میخواد بگه ؟ مگر قرآن کتابه مختصر گویی نیست ؟ منتها مختصری که مخل نباشد ،‌مختصر مدل در عینه اونکه بسیار بسیار مختصر میفرمایند درعین حال بسیار بسیار روشن میفرماید این جور نیست که خداوند عجله کندو مختصر بگدون مطلبی کهمیخواد بگه نگه بندازند تو روایاتی که درش تعارضستو ما بریم سراغه سندو مندو عرض می شود که همانطور با هم دعوا کنیم

نخیر ، یک آیه فقط در قرآن راجبه حیض هست و همه مطلبی که سوال شده است باید جواب داده بشه نه سوال شده یسعلونک اونچه راجع به تماسه مرد با زن در حال محیض هست تمام رو باید فرموده باشد

حالا در وضع دیگر عرض نمیکنیم نمیخوام بگیم نماز بخوند نه روزه بگیرد نه اونو که نمیگه

نخیر ، نخیر ، چرا ، برای اینکه حالا جوابش ،‌ببینید سْأَلُونَكَ اولن سعلو نیست سْأَلُونَكَ استمرار دارد الا یومل قیامه کَ پیغمبره از پیغمبر سوال میکنن بعنوان چه سوال میکند بعنوان رسول مبدع رسالت چیه پس سوال از قرآن باید بشه الا یومل قیامه،

همینه دیگه میفهمم ،‌سوال از ، وحیه سنتیه برای اینکه خداوند جوابو اینجا داده از تو پیغمبر سوال میکنند المحیض جوابو من دارم میدم در وحیه قرآنی نه در وحیه سنت در وحی قرآنی قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ الا اخر ،‌ما اینجا سوال میکنیم

ببینید قبلز اینکه سراغه روایات مختلفه و اقوال مختلفه و شهرت ها و نظرات مختلفه عرض می شود که برویم سوال میکنیم که خداوند اینی که در اینجا خواسته بفرمایید مختصر فرموده ولی مختصره مدل ، نه مختصره مخل ، ‌کمااینکه مفصله مخلف و مملم عرض می شود که در کار نیست

حالا مراد از فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ یعنی از طرفه جلو نرید فقط ، عقب مانعی نداره ؟‌ با جاهای دیگر بدنه زن دست بمالید پا بمالید اشکال ندارد ؟ اینهاست مطلب ؟‌اینکه نشد که مثه اینکه بنده بگم برادران عزیزی حوزه قرآن شما فردا تشریف بیارید منزل من اما نگم منزل من کجاست

منزل من در قمست ، کجای قمه ؟‌در شرقه اوسطست این که نشد این مسخرست ادرس باید بده ، در اینجام ادرس نداده خداوند ،‌خداوند که فرموده است قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ اعتزال ،‌اعتزاله بدنیست اعتزاله کاریست اعتزاله جنسیست اعتزاله جماعه در جلوست جماعه در عقبه اعتزاله بوسیدنه ، اعتزاله مالیدنه اعتزاله ایناست دیگه همه اینا هست دیگه

اگر همه اینها مراد نیست پس چرا اینقدر گله گشاد حرف زده اخه درست نیست شمااز یه نفر آدم عاقلی وقتی که مطلبی سوال میکنید جواب شما رو باید طابقه نعل به نعل بده اما جوابو جوری بده که صتا احتمال بدید شما

درست نیست اصن برید از مثلن نوکر من سوال کنید نوکر منم بلد نیست وقتیکه من خودم بلد نباشم نوکرمم بلد نیست،‌پس اینکه میفرمایند يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ موضوع معلومه ،‌موضوع النساع،‌نساعی که در حالت حیضن ، نساعی که در حالت حیضن در حالت اذیت هستند اذیت کجاشون اذیته

اونجایی که خون میاد اذیت میشه این که نیستش که ؟ میگن فلانیچشم درده سخت داره اذیتش نکنید دستشم نگیرید چون چشه یکی درد میکنه دستشم ناراحته دیگه ،‌در اینجا کسی میخواد استدلال کنه بگه آقایون فرمودن سْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ حیض از کجا میاد ؟ ازینجا هو اذنم اونجا پس  فَاعْتَزِلُوا ازینجا

نه این درست نیستش این استنباط نیست اصلن عرض می شود که این خلافه نصه خود آیه است برای اینکه هو اذن یعنی این حالت ریزش خونه حیض از زن ناراحتی و نقاهت آورست برای چی ؟‌برای کله وجوده زن ،‌نه برای اونجا فقط اونجاش درد نداره که درد نیستش که زن نبودیم ما ولی میدونیم زنا عرض می شود که اینطور نیستش که از اونجایی که خون میاد درد میکنه نخیر تمام بدن سست است تمامه بدن شله کار زیاد نمتوننبکنن

پس اینکه میفرمایند فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ یعنی مردان کارهایی که با زنان دارید چه بعنوان راجح چه بعنوان جاعز بعنوانی که زنست نه اینکه نگاشانم نکنید ،‌ نه اینکه باهاشون ناهارم نخورید نه ،‌آخه ببینید یه مرتبست حکم میرد رو موضوع به حسابه خاصه موضوع و موضوع خصوصیت داره یه مرتبه نه اگه گفتن اگرم زیدن عالم یعنی علمه ،‌اما اگه گفت اگرن زیدن نمیفهمی لعلمهی یا لچیز دیگه در اینجام فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ یعنی زنانه خودتون را که بر شما حلالند به حساب اینکه در حالت محیضن و در حالتها زن و نقاحتن از اونها دوری گزینید

خب دوری گزینید سه تا دوری ما داریم یک دوریه جنسی اصلیست از جلو یا عقب ،‌دو یک دوریه جنیسیه مقدماتیست او کسانیکه میخوان به طور آدم رفتار کنن و در روایت داریم مثه حمار مشغول نشید بلکه باید یه کارایی مقدماتی انجام بشه و بعدن بشه و علتشم روشنست برای زنها بهتر روشنه برای مردهام شاید روشن بشاه یه مقدماتی رو باید که در اون اصافل اوضاع باید انجام داد ما نمیتونیم این حرفارو نزنیم که این مقدمات رو باید انجام داد تبعیضست به رانست به چه است به فلانست عرض می شود که اینو مقدماته ، مقدماته مقربست

اینکه لَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ یعنی نزدیکشم نشو ،‌نه اینکه نخور یعنی کاری نکن که این کار تورا به خوردن برسانه حالا با زنان نه از جلو نه از عقب فعتزلو ، یک ،‌دو چیزهایی که انسان رو میرساند به جلو یا عقب هم انجام ندهید اینم فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ‌ست  مگه نیست ؟

اینم فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ است ، و لذا در روایتی که به طور متواتر از رسول الله صلوات الله علیه  روایت شده و اعمه اهل بیت علیه سلام روایت کردن از ایشون میفرماید که پیغمبر بزرگوار وقتیکه زنشون حیض میشد فرمود که لنگی ببیند که از ناف تا زانو را بپوشاند با اون زن میخوابیدن اما ناف تا زانو پوشانده است پوشیده است بینه ناف و زانو مرحله دومه حساسه

مرحله اوله حساس خود عمل جنسیست از جلو که حلال از عقب که همیشه حرام حالا کاری نداریم ولی مرحله دوم او نمرحله مقرباته مرحله مقرباتم فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ حالا ما از اقای خمینی سوال میکنیم سوال کردم خب ایشون مطلبی فرمودن مام تعدب کردیم چیز دیگه نگفتیم بعد به ایشون عرض کردیم چنینو چنان

آیا اگر کسی از پشته زن در حاله حیض وارد شده اعتظلو شده چه اعتزلویی ،‌ ما میگیم ازین در توی اتاق وارد نشید شما ازون در وارد میشید توی اتاق وارد نشدی‌ ؟ میگه بابا توی اتاق وارد نشید معمولنم توی اتاق ازین در وارد میشدن حالا توی این اتاق از پشت بوم وارد شین وارد نشدین این استدلال اشون همون جمله ای بود که قبلن عرض کردم که آخه محیض که از همون جای خاصه ،‌هو ازنم اونجای خاصه فعتزلوم اونجای خاصه

و این جوابایی که به شما عرض کردم با یه مقدار بیشتر به ایشون عرض کردم خب حالا پس از فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ استفاده این دو بعد حداقل میشه ،‌ یا سه بعد بعد اول معتا عمل جنسی که معمولن انسان از جلو انجام میدهد دو عمل جنسی از عقب،‌سه مقرباته عمل جنسی ،‌مقرباته عمل جنسی اطرافه اورتین هست از ناف تا زانو این سه به چهارش کاری نداریم به پنجم کاری نداریم و لذا در اینجا یه موقعی در نجف من عرض کردم چون این فتوا وحشتناک بود گفتم ما دلیل تقلید میکنیم از مقدسه اردبیلی رضوان الله علیه

مقدس اردبیلیم همون فرمایشو میکنن که بینه سرته و الرجبه ممنوعه ،‌بینه سرته و رجبه داخله فعتزلوست،‌استدلال ایشونم به همین آیه مبارکه است و روایات منتها روایاتو ایشون نیاوردن ،‌ما حدود بیست روایت از رسول الله صلوات الله علیه  داریم چه از طریق برادران سنی و چه از طریق برادران شیعی نقل کردیم دو سه تا روایتم دارد که مخالفه هم با آیه مخالفست و هم با این احادیث مخالفه و قابل قبول هرگز نیست