جلسه صد و نود و سوم درس خارج فقه

زناشویی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطاهرین

به مناسبت احکام حیض    23   بحث اول اینست که البته صحبت کردیم حالا اشاراتی خواهیم کرد بحث اول اینست که استفاده جنسی که مرد از زن میتواند بکند انحصاری و یا مطلقه سبیلینه یا سبیل واحده است؟ از آیه استفاده کردیم آیه بقره فقط سبیل واحد است که آیه مبارکه بقره می فرماید نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ اما این بحث یه مقداری  تبلور پیدا کنه بر محور توجه به آیاتی که در این زمینه هست. چهارآیه دیگر ما داریم.یه آیه است در سوره بقره راجع به مساله اول و دوم هردو که مساله دوم مساله اینست که آیا اصل اولی و رابطه اولیه این است که انسان اولاد درست کنه که بعدا استثنائاتی هست بعضی اوقات حرام می شود بعضی اوقات واجب می شود و چه می شود این بحث دوم ولکن بحث اول تقدم دارد . ما از دو آیه سوره مبارکه بقره استفاده این مطلب را به خوبی میکنیم که در بحث اول انحصار دارد. استفاده ی جنسی از زن به طریق قبر از طریق قبر نه به ذهن کسی هم نمیاد که بحث ما بعضی ها خیال کنند خب بحث باید بکنیم چکار کنیم در این مسائل بحث بکنیم اصلا یا نکنیم. اینا مسائلیه که شب و روز مورد احتیاج مکلفین و مردماست. حالا ما لفظ عربیش رو میگیم چون فارسیش رو نمیشه گفت حالا اینکه در ایه بقره ایه 222 یا3 بقره نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ  این فاتو امر است اما امر 3:04 چنانکه مفصل عرض کردیم و فقط صرف الجواز در اینجار استفاده میشه جوازاتیان زنان از نظر جنسی فقط در بعد حرث بودن است و حرث هم معناش رو شما میدوننید که زارع خداست وحارث ما هستیم. زارع  ءانتم تزرعونه افرایتم ماتحرثون ءانتم تزرعونه نحن زارعون زارع خداست این تخمی که زیر زمین میرود که بیرون میاره خدا کی زیر زمین میکند ما کی آب میدهد ما کی کشت می کند ما البته این ماها هم یه مقوله الهیه است خب همچنین این نطفه ای رو که انسان در رحم زن قرار میدهد حارث انسانه هدایت حرث قراردادن نطفه است بعد مراعات نطفه است عرض می شود که این نطفه که بیرون می آید این انسان است که این کار رو کرده اما کی نمو میدهد این نطفه رو کی حالات گوناگون جنین را بر جسد و بر روح این نطفه میگذاراند قطعا این خداست و حق. حالا نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ  اما عجیب است که چرا روی انّی اینقدر حساس میشید که انّی4:36 به حساب این که در ذهن ما رفته است که چه از مکان جلو چه از مکان عقب پس انّی یعنی عینا خب انّی یعنی انّی عینا یعنی عینا انّی که عینا نیست عینا هم اانّی نیست. ضرب قام نیست قام هم ضرب نیست ضرب ضرب است قام هم قام است خدا که عوضی حرف نمیزنه در اینجاهم فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ  این یک قاعده کلی است که هرزمانی که بخواهید به طرف حرث خودتون بروید و حرث بودن زن و انتاج ولادتی نسبت به زن فقط از طریق قبل است و از طریق قبل محال است و این حرفی هم که در بعضی از روایات در بحارالانوار دارد که خلیفه دوم از پشت هفت تا زایید بنده عرض کنم اون شخصی که این حدیث رو جعل کرده 70 مرتبه جعل کرده از پشت که نمیشه زایید مگه از 5:36 بالا رود  خب پس نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ   البته استثنائات دارد حالت احرام دارد حالت چه دارد حالت حیض دارد منتها در بعضی چیزها هستش که فقط در حال حیض حرامه که اون اتیان حرثی است 5:57همیشه حرامه اون که اتیان حرثی نیست  اتیان من الدبر  این حرثی نیست حرصی است و این چه در حال حیض و چه درحال غیر حیض و چه در حالی از حالات این حرام است. حالا ببینید نه در اینجا امر است و امر تجویز است ما دو مطلب هم اینجا میفهمیم و هم از آیه صدوشصت و چنده سوره مبارکه بقره. ملاحظه بفرمایید در آیه بقره فرمود که فرمود فالن بشروهن در ضمن ممنوعاتی که راجع به حالت صیام است و تبدل نسبی پیدا کرد که بین غروب و طلوع صبح نه خوردن نه آشامیدن نه مباشرت با نسا حلال نبود فقط مغرب حلال بود و سحر حلال بود اینجا دارد فلن باشروهن وبتغو ما کتب الله لکم وکلو و اشربو اولش فرمود أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ  هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ  این احل خب چرا احل حتما حرام بوده دیگه  عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُم  روایات شیعه و سنی دارد که  عمریه کاری کرده و این حرفا آیه هم به این مناسبت حالا دیگران هم بودن ولی آیه به عمر وارده عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُم  فَتَابَ عَلَيْكُمْ  تاب علیکم خب دو بعد داره یک بعد بعد نسخ توبه نسخی یعنی خدا اون حکم حرمت رو برداشت پس چه فلن باشروهن امر حقی به حرض تجلیله  ولی تجلیل چیه ؟ 8:05 فلن باشروهن  خب چه جور بشروهن  وبتغو ما کتب الله لکم  این مباشرت برای چیست البته بحث و حالا بعدا انشالله خواهیم کرد که این مباشرت با زنان برای اینکه گوروگور بچه بدی بیرون نه مقصد اصلی از مباشرت جنسی با زنان بچه درست کردن است خب این دافع شهوت هست شکی نیست بعضی وقت ها درست نمی کند به علتی بعضی وقت ها درست می کند بعضی وقت ها زیاده بعضی وقت ها کمه ولی اصل مطلب چیه.  فلن باشروهن خب تجویزه دیگه اما تجویز چجور مباشرتی ؟ مباشرت همون عینه که بعضی ها میگن چه از جلو چه از عقب نخیر وبتغو ما کتب الله لکم اون مباشرتی که زمینه این ابتغا رو داره اخه زمینه ابتغا ما کتب الله لکم که از پشت نیست .خب این زمینه فقط از جلوست بنابراین از این آیات استفاده می شود که جواز مباشرت  زنان بعد از این حرمتی که بود جواز مباشرت زنان از طرف قبل است فلن باشروهن وبتغو ما کتب الله لکم وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ که طبق همین آیه ما  بدون تردید میتونیم فتوا بدهیم یا دادیم که انسان جنبا و عمدا میتونه 9:47   روایت ها متناقضه روایت حضرت رسوالله متحدالقوله با آیه این بحث دیگریست حالا در این جا ملاحظه کنید  فلن باشروهن وبتغو ما کتب الله لکم   باشروهن امر تدریجی است ولی وبتغو چیه وبتغو که بعد از حرث نیستش که آخه امر بعدالحزر است که نه امر بعد از امر  بله این امر اولی که امر بعدالحزر است این صرف تجویزه فلن باشروهن اما در زمینه مباشرت مقصود از این مباشرت چیست وبتغو ما کتب الله لکم   اول وبتغو امر کتب امره اگر امر بعد از امر تجویزی نمیشد اما 10:45وبتغو ما کتب الله لکم اونی که خداوند به نفع شماست واجب کرده کتابت در کل قران چه در جایی که تکوینی است و چه در جایی که تشریعی است تمامش وجوب بطی  است  وجوب دو نوع داریم در تفسیر کلی یک جور وجوب عالی است و یک جور وجوب است که بروبرگرد نداره وجوب بطی که بروبرگرد ندارد در قران کریم تعبیر کتابت میشه و ما هم همینطوره کسی که با شما کار داره میگه اسمتون میگی فلان نوشتم ننوشتم نوشتم یعنی چی یعنی تموم شد اونی که میخاستی از من انجام شد نه اینکه بعدا انشالله.حالا در اینجا کتب الله لکم  ان ما تکوینا كَتَبَ اللَّهُ لَأَغلِبَنَّ أَنا وَرُسُلي ۚان ما تشریعا  يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ کتابت بود دیگه  منتها کتب الله لکم آخه بعضی کتب ها تلخه برای انسان  وجوبه بیدارباشه بعضی شیرینه اگر انسان این کار را انجام دهد این کار جنسی را با زن و بچه درست کنه در بعد اول یک  شیرین شهوانی است که فرع است و یک شیرینی اصلی که مبتغای انسان است و هدف اصلی  از این جریان جنسی اون است که فرزندی درست کنه که این فرزند استمرار وجود او باشد این فرزند را تربیت کند تربیت صالح بکند و تمام این خصوصیات رو ما از این آیه و آیه دوم بقره  استفاده میکنیم خب بینید فلن باشروهن این که من قران دست میگیرم اعتماد به حفط نمیکنم چون بعضی وقت ها لفظ اشتباه میشه فلن بشروهن وبتغو ما کتب الله لکم  این وبتغو ما کتب الله لکم امر وجوبی است ولاصی ما به اعتبار ما کتب الله لکم  دو مطلب اینجا استفاده کردیم 1- اون مباشرت جنسی با زن خود انسان جایز است که زمینه کتب الله لکم زمینه فرزند درست کردن باشه خب سوال کجا کتب الله لکم ؟اینجا در آیه ای که مورد بحثمون است نسائکم حرث لکم فاتو حرثکم انی شئتم و قدمو  اونجا در آیه قبلی با چهل آیه فاصله  وبتغو فلن باشروهن وبتغو ما کتب الله لکم این وبتغو  ما کتب الله لکم در آیه 222 یا223 بقره میفرماید  نسائکم حرث لکم فاتو حرثکم اینم وجوب نیستش که این امر 14:02   فاتو حرثکم انی شئتم و قدمو لانفسکم وجوبه دیگه خب مگر وجوب های قرآن امرهای قرآن کمرش بیل خورده که وجوب نباشه خب امر یعنی وجوب دیگه امر وجوبه مگر اینکه قرینه قطعیه بیاد و بگ این اعم است از وجوب و رجحان. یا فرض کنیم رجحانه اگرم رجحان باشد باید از اول تعبیر جور دیگر تا ما رجحان استفاده کنیم. خب در اینجا نسائکم حرث لکم فاتو حرثکم انی شئتم و قدمو لانفسکم  ازش وجوب اولی درست کردن استفاده میشه حالا کسانی که زن دارند نمیخاد بگه زن بگیرید حتما مطلب دیگه ایه. کسانی که زن دارند این زن در مثلث ابعادش چه زن دائمه باشد چه زن منقطع باشد و چه کنیز باشد در مثلث ابعاد حلیت این نسائکم هست دیگه لفط نساوکم شامل همه اینها عرض می شود که هست. خب این نسائکم که حرث لکم فاتو حرثکم انی شئتم در زمینی که حرث دارید این حرث را فاتو انی شئتم اما چی و قدمو لانفسکم واجب است که به صلاح خودتون که شما مسلمانید واجب است در بعد اسلامی جلو بیاندازید از برای خودهاتون چیو؟ میخاد بگه عمل صالح کنید اینجا صحبت نسائکم حرث لکمه مثل اینه که میگن فلانی گندم کاشت حالا که گندم کاشتید پس چندتا به هم بکن خب به که از گندم در نمیاد که دراینجا نساوکم حرث لکم حرث در بعد جنسیه اون هم از راه معمولی که راه: 16:05   نسائکم حرث لکم فاتو حرثکم انی شئتم و قدمو   اگرم قدمو لانفسکم کلیت دارد چنانکه در قرآن کریم قدمو لانفسکم به تعابیر گوناگون ما داریم و ما باید از برای خودهامون برای روز مبادا جلو بفرستیم اعمال صالحه افعال صالحه علوم صالحه الفاظ صالحه آثار باقیه باید بفرستیم اما در اینجا قدمو لانفسکم شامل چه مرحله ایه اما اون مرحله ای که  اون موضوعی قطعا هست از باب حرثیته این حرث باید که نتیجه بدهد این بعنوان به عنوان یه ضابطه کلی است که و قدمو لانفسکم پس دو مطلب فهمیدیم  یک مطلب اینکه با زن رابطه جنسی که جایز است فقط از طرف جلوست و عقب نه و دوم این رابطه جنسی که هر انسان با زن خودش دارد واجب است که فرزند درست کند این بحث دوم . حالا بحث اول در بحث اول چند  تا آیه در قرآن شریف هست که مراجعه میکنیم چهار تاست. راجع به قضیه لوط ببینید در سوره مبارکه اعراف آیه 80 . 81 . حالا و لوطا کسانی که در خدمت قرآن هستند باز کنند وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِها من احد من  العالمین  فاحشه چیه؟  الفاحشه این صفت است از برای محبوب المعصیه الفاحشه اینطوریمیشه منتها معاصی فرق میکنه بعضی معاصی فردی است تجاوز به دیگران و این معصیت که فردی است که تجاوز به دیگران بعضی وقتها معصیت کوچیکه بعضی وقت ها بزرگه پس دو بعد داره فاحشه . معصیت فاحشه دارای دو بعده : 1- معصیتی که تجاوز به دیگری درش نیست اما خیلی معصیت است و همچنین ولی بعضی از معاصی است که ولو خودش خیلی بزرگ نیست ولی تجاوز به دیگری  18:37  هم عمل فی نفسه تجاوزگر است در بعد عصیان و هم تجاوز به دیگری این ولافاحشه است پس اگر ما در قران کریم لفظ فاحشه دیدم فقط نباید بگیم فاحشه زن بود فاحشه زن فاحشه مرد فاحشه دروغ فاحشه غیبت اینا همش فاحشه است اینطور نیستش که یک معصیت خاصی داشته باشیم که اسمش فاحشه است ما در لغت فارسی وقتی میگیم فاحشه ممکنه مردی فاحشه باشه معصیتی فاحشه داشته باشه یه مردی که افترا میزند تهمت میزند دزدی میکند چه میکند خب این فاحشه دارد دیگه. در اینجا مورد بحث عمل19:30 فاحش مذکره  فاحشه مونثه منتها چون فاحشه صفت معصیته معصیت مونثه دیگه معصیه فاحشه حالا اتاتون ملاحظه بفر مایید وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ  خود عمل لقاح گرچه طرفین مثلا چنین چنان این معصیت تجاوز گری است بسیار تجاوز گر است 2- تجاور یه دیگری است 3 – تجاوز به زنان است کما اینکه در آیات دیگر استفاده میشه تجاوز به زنان است که زنانند که برای عمل جنسی مقرر شده اند 20:14 4- یه مرتبه در یک شهری بعضی ها بعضی وقت ها این کار و میکنن خب عب نداره ولی در یه جایی که عادت شده مردم همه  زن میگیرن خب مردم همه زن میگیرن مردم نوعا زن میگیرن حالا مردم به جای زن گرفتن مرد می گیرن. قوم لوط اینطور بودن قوم لوط به جای زن گرفتن مرد می گرفتن من یادمه شاه لعنته الله یه ازدواجی درست کرده بین پسر و دختر ما فریادمون بلند شد ، داد و قال و فریاد و این حرفا. عرض می شود که در پارلمان لندن که می شود مرد مرد را بگیرد ببینید این اگر یک بعد شخصی داشته باشد این حرام که مرد گرفتن همونطور که زن گرفتن یه عمل معمولی است از نظر شهوانی و حنسی مرد گرفتن مثلا خب این فاحشه چند بعدی این عمل لباس دسته جمعی یا گروهی که حتی به ملائکه که آمدند اینها طمع کردند نمیدونستند ملائکه ان. وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ  همه ی قوم همه اینجوری بودند وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِها من احد من  العالمین   نه اینکه در اصل عمل لباس ماجرا باشه نه نه عمل دسته جمعی لباس این عمل دسته جمعی مرد مرد گرفتن در هیچ قومی از از آحاد بشریت چه در میان بشرها و چه در میان جن ها و چه در میان اقوام دیگر مکلف تا اینجا که لوط دارد حرف میزند هیچ سبقتی نداشته سبقت زمانی نداشته سبقت ماده ای نداشته است سبقت کیفی نداشته است شما در بالاتری ن قله فحشا در بعد این جریان جنس منحرف قرار گرفتید أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِها من احد من  العالمین  حتی در حیوانها حیوانات هم نر با ماده میره نر با نر ما که ندیدیم شاید هم باشه حتی الاغ ها هم این کار و نمیکنند حتی کرم ها این کار رو نمی کنند مَا سَبَقَكُم بِها من احد من  العالمین . أَئِنَّكُمْ خداوند که یه چیزی رو با این شدت سرزنش میکنه و تاکید میکنه چجوری میشه حلال باشه یعنی محور اصلی ای توبیخ رفته است روی  همین عمل این عمل چیه مردی با مردی مگر مرد با مرد چیه 23:22  انکم خب چرا این مَا سَبَقَكُم بِها من احد من  العالمین   و چرا این فاحشه است انکم إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ   عصیانه این نگاه کردن و معذرت میخام لمس و این حرفا صحبت نیست عصیان است عصیان در کل قرآن در بعد جنسی ، عمل جنسی را  انجام دادن . شما این کار را می کنید بر مبنا و بر محور شهوت . می آیید سراغ مردان . مرد با مرد از نظر جنسی (من دون النساء) چی میخواد بگه ؟ آیا کسی اینجا ممکنه این حرف رو بزنه البته تفاسیرش ملاحظه بفرمایید. کسی می تونه بگه اگه من دون النساء نبود . جمع کرد بین مرد و زن . هم مرد هم زن میشه جایز باشه ؟ می‌گیم نه  چون محور تنبیه و توبیخ رفته روی اصل این عمل جنسی با مرد .

منتها این اصلی عملی  جنسی مرد با مرد دو جور هست . مثل ربا .

 ربا اگر یک درهم کسی ربا بخوره حرامه همین که آیه بقره : الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ  ولکن در آیه دیگر- يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً- چی میخواد بگه میخواد بگه ربا اگه دوبله  باشه حرامه؟ اگر اینجور بوده باشه حرام نیست مثلا ؟ فقط نه میخواد بگه ربا در اصل حرامه ولی حرام  فوق حرام و ظلمات بعضها فوق بعض ها انجام می دهند یعنی از این مالی که ربا گرفته اند خود اون مال ربا می دهند . ربا روی ربا .

اینجا هم همینطور ، این عصیان رجال شهوت در اصل حرامه خب اگر من دون النسا باشه که زن ها رو زده کنار ، خب حرامه در حرام است. ولی که زن حذف کرده که خداوند مقرر فرموده. کما این که خداوند در آیه دیگر فرموده . پس نمیتواند کسی اینجوری بگه ، بگه این دو تا اگر جمع شد حرامه ، دونه دونه حرام نیست . دونه دونه یعنی چی یعنی فقط زن مثلا حرام نیست . اما اگر که فقط مرد باشه حرامه نیست، اما اگر جمع کند بین مرد و زن حرام، نه این اصل تنبیه و اصل توبیخ رفته است روی این جریانی که إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاء .

إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ  بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ. در حرام اصراف می کنید ، خود حرام بد ، اصرار در حرام  بد در بد . خود عصیان الرجال شهوت بد ،

سوره مبارکه شعرا آیه 165 : اطعتون ذکران من العالمین . این در قوم تنبیه است یا نه ؟ پس صرف این مطلب خودش حرام است نه این که جمع بین أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ و زن ها رو میزارید کنار ولی بالاتر از اون چیست؟ وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ. ما چون ظاهرا احتمال نمی‌تونیم بدهیم که در مباحث فقه دیگر و جلسات برادران فقیه ، این قدر بر روی آیات فقه دقت بشود این است که وقتمون حرام نمیشه اگر ما انقدر دقت کنیم . هر قدر دقت کنیم باز مطلب در آن هست. هر قدر ما باریک بین شویم در آیات مقدسات قرآن باز بیشتر می فهمیم . ملاحظه فرمایید أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ این جنبه جنبه ایجابی است پس جنبه سلبیش چه ؟ 

و ما تذرون لکم ربکم من ازواجکم . خب چی میخواد بگه : دو احتماله یکی این که شما میرید سراغ مرد ها ، زن ها رو رها می کنید . خب اگر سراغ مرد ها نرفتید و زن ها رو رها نکردید. زن ها مورد خاص داره اسلام ، این یک معنا

که اینجا من ، من تبعیین میشه . چطور ؟ وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ اون چیه ماخَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ که من، من تبیین میشه.

 احتمال دوم اینکه وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ اون چیه ماخَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ مورد مورد چی بود شما می آید سراغ مرد ها اون بعض جنسی وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ اون عضو جنسی را که خداوند برای شما به انتفاع شما خلق کرده است. من ازواجکم از زنانتون پس من، من تدریجی است

سوال ، خب دو احتمال است ‌. وقتی دو احتمال بود بنابرین احتمال اول اطلاقه و احتمال دوم نسه . میگیم اگر هم احتمال اول وارد باشد اون دو آیه بقره تایید می کند که فقط از مورد حرث باید  باشه . ولکن کتاب الله حمال ذو وجوه . وجوهی رو در مرحله ظاهر  عرض می شود، می شود  انسان ذکر کند. ولکن فَاحمِلُوهُ على أحسَنِ وُجوهِه. این طور نیست ؟ أحسَنِ وُجوهِ کدامه ؟ أحسَنِ وُجوهِ لفظا و معنا این است که من تدریجی باشد .  اما أحسَنِ وُجوهِ لفظا ؛ آیا خداوند در قرآن میخواد مفصل حرف بزنه با این که مختصر هم میشه . وقتی یه مختصری می خواد جای یه مفصلی بگیره بعد خیلی هم بین باشد این مختصر را بذارد مفصل بگه . این که  نیستش که.  تا اون جایی که امکان دارد مفصل را در مختصر  بیان می کند .

اگر من در این جا من تبیین بود چرا این چنین فرمود . چرا چهار جمله اضافه کرد . اگر مراد این بود که أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ منَ العالمین و تَذَرونَ . تذرونَ چی ؟ اگر تذرون مفعولش فقط زن بود چه مطلق باشد و تذرون ازواجکم . این که نگفت که. و تذرون ما خلق لکم  من (چهار کلمه) . القرآنُ ذو وُجوهٍ ، فَاحمِلُوهُ على أحسَنِ وُجوهِهِ .  این  احسن الوجوه لفظا میشه آیا 

دوم آیا این معنا انسب است با آیات بقره که می گوید نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ  وَقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ یا فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ این انسب است با اون معنا یا خیر اینجا مطلق فرموده است. پس احسن الرجوع از نظر لفظی و معنایی می بینید.

من در اصل تبعیض است در اصل تبعیین نیست . پس چطور شد آیه أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ . أَتَأْتُونَ حرام تَذَرونَ هم حرام .  ولکن اونی که خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ چیه وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ هردوست؟  اگر هر دوست چرا پیش مرد بره دیگه چرا مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ ثانیا اگر چنانچه مشمول دبر هم در اینجا مشمول است در مورد زنان دوباره چه فرقی کرد . اگر که عیب در عصیان دوباره است که این عیب را دارد  این عیب را دارد عیب فردی عیب مزاجی عیب انسانی  اخلاقی دارد این چه فرقی دارد چه مرد باشد و چه زن باشد. برای زن که بدتر است که،  اون رو محروم کردن است از موضع ؟؟؟؟؟؟   .

وَتَذَرُونَ مَا خَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ این طوری که  ثانیا چه حرفی است که آیا سراغ مردان می روید و زنان را که هر دو را دارند ول می کنید خب بعضی وقتا اونجا رو میرید بعضی مواقع اینجا ، مطلبی نیستش که من بیشتر از این واضح نمیتونم صحبت کنم که  .

 آیه دیگر  در سوره مبارکه نمل  آیه ۵۳ وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ وَأَنْتُمْ تُبْصِرُونَ. گاهی اوقات کار بد میکنه و قصور می‌کنه نمیفهمه حالا یا نفهمیش هم  روی تفسیره یا روی تبعیین و لکن نه أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ وَأَنْتُمْ تُبْصِرُونَ وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا دیگه، آیا شما این عمل بد را این عمل تجاوزگر را ، تجاوزگر در بعد عصیان ،تجاوز گر در بعد اجتماع تجاوز گر در بعد مرد تجاوزگر در بعد زن تجاوزگر در بعد زیاد کردن جماع این تجاوزات متعدده را شما می آورید.

أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ  اینم همونه چه فرقی کرد .دو تاش با دوتاش یکیه که  اینم یکی .

آیه دیگر در سوره اعراف در آیه 81 وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُمْ بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِينَ . خب چی میشه لتاتون الرجال یک حکمت بسیار مهم  سبیل عصیان چیست؟ . عصیان سبیله. عصیان خودش اصل نیست. عمل جنسی مرد با هر چه،  با هر که ، این خودش اصل نیست . شهوت خودش اصل نیست ، شهوت سبیل است از برای ؟؟؟؟ انفسکم، سبیل است از برای حرث لکم خب شما می آید با مرد ها و تقطعون السبیل .

مرد قاطع السبیل است زن از دبر قاظع السبیل نیست ؟ مرد به حساب دبر قاطع السبیله . شهوت ناکام شهوت نافرجام در مرد اینجور است و در زن اینجور نیست ؟

إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُمْ بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِينَ. أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِيلَ. این بحث تمومه. خب ما تا این جا قرآن هم مطلب برامون صادق است . تواریخ هم اشاره کردند در تواریخه القرآن هست در صفحه ۵۹ بنده نوشتم شاید بقیه برادران مفسر ننوشته باشند یا کمتر باشه و جدیت این حرف هر چی روایت از طریق شیعه و سنی است، مخصوصا در این بحث هایی که حالت محوری دارند ما ذکر کنیم و روایات از رسوال لله و خیلی تاویل دیگر . چون مرد فقط یک طرفه ، اون دو طرفه. 

عصیان الانسان حلٌ من ؟؟؟؟ دبر و من ؟؟؟؟؟ دبر محرم  و لکن مساله اخری هنا انه الیجب ؟؟؟؟؟ علی زوجین او علی زوج علیک ما

آیات قرآنی می گوید اولاد درست کردن واجب. آیاتی که در کل قرآن  امر می کند قدمو لانفسکم آیا واجب است ما برای سفر طول خودمون و اون منزل برزخی خودمون وسائلی بفرستیم ؟ بهترین وسائل است که آثارش باقیه هست . اگر انسان یک عملی کرد و اون عمل تمام شد، خب خداوند همیشه نتیجه به انسان میده، اما اگر انسان یک کتابی نوشت یک هدایت مستمرری ایجاد کرد که این بعد از او دائمی الی الله بعد عم داعی الی الله هست، این عمل مستمری است دیگه این بزرگترین قدمو لانفسکم هست. قدمو لانفسکم فرضٌ علی صالح المومنین بسوره تلیقه قدرنا یستطیعون فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ فی مَعلوم.

ما از این دو آیه بقره این مطلب رو استفاده می کنیم . آیه اولیش که : فَالْئَنَ بَشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا مَا کتَب اللَّهُ لَکُمْ. 

در آیه بعدی بقره هم فرموده که نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ  وَقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُم.

کتَب اللَّهُ لَکُمْ  ، َقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُم از این دو وجوب استفاده نمیشه ؟ کتَب که ماده وجوب است و قوی تر از هیئت وجوب وَقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُم که هیئت وجوب است ، ازش وجوب استفاده نمیشه ؟ فصل قرآنی بسوره واضحه بینه ناصحه ؟؟؟؟؟ ان استیلات واجب. 

خب اینجا مطلب معلومه، اصل اولیه وجوبه. درسته ؟ اصل اولیه صنع وجوبه .

 فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ .

 يُريدُ اللَّهُ بِکُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِکُمُ الْعُسْرَ .

اصل اول وجوبه، اما اگر عذری داشت (مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ ) وجوب که رفت هیچ حرمت آمد . وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ بر همه کسانی که مکلف اند .

کسی که مریض است یا علی سفر و زاویه و کان شدیدا و عَلَى الَّذينَ يُطيقُونَهُ کسی که واقعا 10 روز براش روزه گرفتن نه مریض میشه نه مریضه ، نه سفره ، خیلی سخته هیچی هم نخواهد شدها فقط سخته . این عَلَى الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ  کسی که خداوند او را برای خیری واجب نکرده دیگر به زحمت بندازه خودش رو انجام بدهد فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ . مثل اولاد درست کردن .

اولاد درست کردن در اصل واجب . در اصل واجب است انسان وقتی در کار جنسی انجام می دهد با زن حتما در این کار جنسی اولاد درست کند. نه مرد میتوتند و نه زن هر دو باهم میتوانند نه این یک قاعده کلی و عمومی است در انسان. ولی اثتثنا داره . در بعضی موارد محرمه ، در بعضی موارد راجح هست . ما راجح بسیار خوب است و در اصل مواقع واجب است .خب حالا کجا محرم است ؟ زن یک اشکال رحمی دارد ، یک اشکال بدنی دارد که اگر حامله بشود این ضرر و زیان می بیند. این که حرام نیست . دوران حمل بین واجب و حرام . این حرام در اینجا مهم تر است .

اَلاصل اَلولین فی بعد الاِحسان و فی بعد الایجاب وجوب تولید هذا هو الاصل الولین ثم هنا اثتثنات عده . محرمات دربعضی موارد حرامه مثلا: شما در یک جایی زندگی می کنید که خودتون تاکید دارید که بچه که اومد بچه رو تربیت کنید و تربیت اسلامی  و دینی ، نسیب مار و عقرب ها نشه ولی اجتماع شما یک اجتماع است که غالب است این تربیت این اجتماع بر تربیت شما . از دست شما در میرود که این بچه رو درست تربیت کنید.