جلسه ششصد و چهل و نهم درس خارج فقه

اجتهاد و تقلید

658

بسم‌ الله ‌الرّحمن ‌الرّحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطاهرین
ٱللَّهُم صل علی محمَّد و آل محمَّد

نکته بسیار روشن و محوری و مرکزی و زیربنای در پیروی اقوال همان أَحْسَنَه هست که برحسب آیه زمر با تحقیقی که شده و نوشته­ایم و بیشتر خواهد شد انشاءالله احسنه بازگوی تمام شرایطی است که در باب اتباع اجتهادی مطلق در مراحل اربعه­ش و اجتهاد غیر مطلق و تقلید در مراحلش احسنه اصالت دارد و زیربناست.

بعد از ادله فطریه و عقلیه و علمیه و ادله مردمی با عدم توجه مستقیم به دلیل علمی و حتی دلیل عقلی و حتی فطری بلکه در بعد برخورد مردمی اصولا در جریاناتی که چه افکار باشد، علوم باشد، عقاید باشد، اعمال باشد، فردی باشد یا اجتماعی انسان احسن را دنبال می­کند تا آنجایی که خطری و ضرری در کار نباشد. و حتی اگر خطری و ضرری هم در کار نباشد دوران بین اهم و مهم خواهد بود اگر به دست آمدن احسن نتیجه­اش ضرر مالی یا ضرر جانی انسان یا از بین رفتن انسان است مانند باب جهاد فی سبیل الله، در اینجا هم حرج که هیچ بلکه عسر هم منفی خواهد بود.

بعد از این ادله چهارگانه­ای که اگر درست دقت شود و درست بررسی گردد شکی در دلالت این ادله چهارگانه درونی و برونی غیر وحی که فطرت است، که عقل است، که علم است و دلیل مردمی است ما هم از کتاب الله ادله­ای داریم و هم از سنت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم. کتاب الله دو آیه دارد و آیه سوم.

دو آیه و آیه سوم به این حساب است که در دو آیه اول فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ است. اما از کدام یکی از اهل الذکر ما سوال کنیم در این آیه تبیین نشده است بلکه امر عقیب حذر است و فقط دلیل بر جواز است. اما در جواز سوال از اهل الذکر اگر کسی اعلم و اتقی و الیق و ادق و ادحق باشد و دیگری نه، در اینجا نفی و اثباتی ندارد چون امر عقیب حذر است.

و اما در آیه زمر که فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ این از امر عادی هم بالاتر است. ممکن است کسی امر عادی و واجب عادی را ترک کند اما مهر ضلالت به او نخوره. مهر بی­مغزی و بی­عقلی به او نخوره. اما در این آیه مبارکه أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللهُ راه­یافتگان به سوی حق و حقیقت تنها کسانی هستند که قول را استماع می­کنند و نه سماع که بحثش شده و خواهیم عرض کرد فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ. اما اگر اتباع حسن کند تا چه رسد اتباع سیئه و اسوع که از محور بحث آیه خارج است چون احسن در مقابل حسن است این­ها نه هدی الله هستند و نه از اولی الالبابند، نه مغز دارند مغز ایمانی ندارند بلکه مغز غیر ایمانی دارند و همچنین أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللهُ نیستند.

این سه آیه در قرآن شریف که محور هر سه احسنه هست و احسن در قرآن شریف در موارد گوناگون از نظر عقیدتی، علمی، عملی، اخلاقی، فکری، ذکری، فردی و اجتماعی آیات متعدده­ای دارد که محور کل این آیات همون آیه مبارکه احسنه است.

در روایاتم سه روایت محوری داریم. دو تا از روایت­های محوری مانند دو آیه اول است که فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ بود و فقط بعد اول را پیموده است که جواز اتباع و پیروی است اما در جواز اتباع و پیروی آیا وجوب احسن که اعلم است که اتقی است هست یا نه ساکته.

دو روایته یکی روایت عسکریه است صلوات الله علیه که مفصلا ذکر کردیم فاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ الی آخر و مقدمه­ش و دیگر روایت ناحیه مقدس ولی امر صلوات الله و سلامه علیه است که فاَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ احادیثنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ کَما اَنَا حُجَّةُ اللّهِ.

این دو روایات که اَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا، مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ مُخالِفاً علی هَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ که چهار شرط و چهار قید در اینجاست. اول فقهاء و اَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ مُخالِفاً علی هَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ علی العوام نه، ایجاب … (نظر) بله؟ حافِظاً لِدینِهِ چهارتا بله.

و اَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ و اَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً علی هَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ علی العوام نیست. فَلِلْعَوامِ این تجویزه و این تجویز بعد الحذر. در بعضی موارد امر بعد الحذره. در اون مواردی که تعیین نمی­کند که احسن قولا و اعلم و اتقی باشه.

اما روایت سوم که مقبوله عمر بن حنظله است گرچه سندی از نظر اصطلاح سندی صحیح ندارد اما مقبول عند الفقهاست ما هم قبول می­کنیم تا اونجا که موافق است با آیات مبارکات قرآن راجع به قضاته. اگر چند نفر قاضی چون می­دانید دیگه تکرار بحث مفصل نیست چند نفر قاضی در یک موضوعی اختلاف دارند. هر کدام نظری می­دهند که دیگری نظر دیگری می­دهد در موضوع خاص و دعوای خاصی. در اینجا مراحلی را امام علیه السلام طی فرموده­اند و طی داده­اند. اعدلهم افقهما اعدلهما ازهدهما اوفقهما لکتاب الله، ابعدهما عن العامه ایجابی و سلبی. البته ابعدهما عن العامه اونجایی است که دست به کتاب و سنت نرسد که خیلی کم خواهد بود و اون کم هم مربوط به کسانی است که کم هستند و دقت درستی ندارند اما حضرت به وجه العام فرمود.

خب این سرجمع سه روایت و سه آیه بعد از چهار دلیل فطری و عقلی و علمی و مردمی. در اینجا توافق دو برهان است. یک برهان معصوم مطلق که کتاب الله و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم باشد و یک برهان معصوم نسبی که فطرت باشد و بعدا برهانی که عصمتش کمتر است در نسبیتا، عقل باشد بر مبنای فطرت و بعدا علم باشد که تمام علمای عالم در هر علمی از علوم بحث و کاوش و کوشش دارند اعلم را مقدم بر غیر اعلم می­دانند تا اونجایی که ممکن است. و از نظر مردمی هم چنینه. اگر چند تا ماست­فروش هستند که یکی ماستش بهتره و همه به شما نزدیک هستند شما اون ماست بهتر را که قیمتشم همون است طبعا می­خرید. اگر شما برید ماست عرض می­شود بدتر را بخرید که اون ارزش را ندارد و اون نیکی را که ماست دیگر دارد این ندارد به همون قیمت باید در عقل شک کرد. این آدم سفیه است، این آدم عاقل نیست و این آدم عرض می­شود که مجنونه. اما تکمله و تتمیم این براهنی که عصمت مطلقه ندارند در کتاب الله و در سنت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هست.

آقایون فقها اگر هم استدلال می­خواهند بفرمایند از برای اشتراط اعلمیت و اتقاییت به قرآن کاری ندارند. آیه زمر که روشن­ترین بیان را راجع به اشتراط افضلیت­های کلیه و افضلیت­های جزئیه راجع به مرجع تقلید دارد به اون آیه اصلا توجه ندارند. هنگامی که زیراکس شد اون قسمت اجتهاد و تقلید تبصره الفقهاء و پخش شد بین گروهی، یکی از علمای طراز تهران که چند روز بهش گفتم شما در فقه سنتی از طرازها هستید ولی این حرف چی بود شما زدید؟ برای ما نقل کردند که این جزوه اجتهاد و تقلید رو مطالعه کردید و فرمودید بسیار دقیق است بسیار عمیقه، حوزه­ای نیست. می­دونید حوزه­ای نیست یعنی چه؟ یعنی کلام الهی درش هست پس حوزه­ای نیست چون حوزه با کلام الهی کاری ندارد. فقط خیالات و ان قلت و قلت و مقبوله عمر بن حنظله و عرض می­شود که ناحیه مقدسه و چه که این­ها دلالت حسابی احیانا ندارند مگر مقبوله عمر بن حنظله که از باب اولویت می­خواد دلالت کنه که بحث می­کنیم. از باب اولویت که آیا باب حکم شرعی به عنوان فتوای کلی از برای مقلدین مهم­تر است یا احکام قضایی جزئی مهم­تر؟ در قرآن که می­فرماید فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ اگر أُفٍّ گفتن اف گفتن نسبت به پدر و مادر حرام است توسری زدن چطوره؟ خب معلومه دیگه واضحه.

در اینجا اگر در احکام قضاییه شخصیه … بودن، اعدل بودن، ازهد بودن، اقرب الی کتاب الله بودن، ابعد از قول عامه بودن شرط است و حتما شرط است در بالاترش که احکام فتوایی کلی عامه باشد به طریق اولی است به طریق اولی استدلال میشه. ولکن اولای از استدلال به طریق اولی مراجعه به کتاب الله است و کتاب الله تمام بایدها و نبایدها رو دارد. آنچه حرام است یا به وجه العام یا به وجه الخاص قرآن شریف دارد و آنچه واجب دارد به وجه العام یا به وجه الخاص قرآن شریف دارد. قرآن را حوزه­ها کنار گذاشته­اند دنبال … بعضیا مثلا میگن که اصن ما دلیل در باب وجوب تقلید اعلم نداریم.

مقبوله عمر بن حنظله که این سندش خیلی قوی نیست در باب قضا هست و نمی­تونیم در باب احکام بیاریم قیاسه ولو اینکه قیاسم نیست این اولویت قطعیه است. از نظر عقلی هم مطلب اینطور نیست و همچنین و همچنین و همچنین. آقا چطور در این بحث محوری ما دلیل نداشته باشیم؟ آیا در باب نبوت می­شود دلیل نباشد؟ که کی باید نبی باشد و شرایطش چیه؟ آیا در باب امامت که خلافت نبوت است می­شود دلیل نباشد؟ فقط به عرفیات و علمیات و فکریات اکتفا بشه که اکثریت مسلمان­ها اونطرف رفتند سلبی و اقلیت اینطرف رفتند تازه بینشون اختلافه. آیا می­شود در باب اصل رسالت و اصل امامت دلیل نداشته باشیم که رسول باید که از دیگران ارجح باشد اونم دلیل نص نه فقط دلیل عقلی.

خب مرحله سوم که مرجعیت فتواست در باب تقیب عصمت طاهره به که باید مردمان رجوع کنند این دلیل نداشته باشیم اصلا، این دین اصلا ناقص است. همانطوری که اگر ما دلیل کتاب و سنت نداشته باشیم بر لزوم اینکه نبی باید چجوریه باشه و چه خصوصیات باید داشته باشه چه در نبوت عامه و چه نبوت خاصه در مرحله دوم که دنباله نبوت خاصه است که امامت است باید دلیل کتاب و سنت داشته باشیم که معصوم است نه ادله عقلیه که مورد اختلاف است و ان قلت و قلت­هاست در باب مرجعیت تقلید و پایین­ترش در باب قضاوت امور شخصیه و امور خصوصیه احکام است حتما باید ما دلیل داشته باشیم و این حتمیت فقط بسته به این است که مقبوله عمر بن حنظله و حدیث ناحیه مقدسه و حدیث عسکری که درش خدشه­ها دارید و ایرادها دارید. و ما هم در کتاب تبصره الفقهاء اول از نظر سند و دلالت اینو اشکال کردیم بعد گفتیم اگر اینطور باشد بله قبوله. چون مطابق است با دلالت قرآن شریف در آیات عرض می­شود که متعدده.

حالا نظام بحث، آقایون در عرض می­شود که حدیث ناحیه مقدسه می­فرمایند که اینجا تعیین نشده است که اعلم باشد، ازهد باشد، اتقی باشد. و اَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ و اَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً علی هَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ.

خب اگر هر چهار شرط در چند نفر بود ولی تفاوت دارند از نظر فقاهت مِنَ الفُقَهاءِ هستند یا نه؟ خب بله نفرمود من الفقهاء والافقهین.

و همچنین صائنا لدینه چند نفر بودند یکی اتقن است یکی پایین­تره. کسی که صائنا لدینه هست باید درجه اول باشد؟ در این حدیث که نیست.

مُخالِفاً علی هَواهُ که لهواه هم نیست. مُخالِفاً علی هَواهُ هست سوار بر هوا شیم. افسار کرده است هوای نفس را بلکه هوای عقل را. عقلش هم جرات ندارد که چیزی را که از وحی استفاده نمیشه نظر بده. هوا در اینجا هوای نفس فقط نیست. هوای عقل هم هست مگه عقل هوا نداره؟ هوای عقل که قوی­تر از هوای نفسه. هوای نفس معاذ الله به زنا می­کشاند، به حرام می­کشاند، حرام­خوری می­کشاند ولی هوای عقل به فتوای بر خلاف ما انزل الله می­کشاند. هوای عقل مهم­تر از هوای نفس. هواهای فقهاء احیانا بدتر است از هواهای غیر فقهاء. مرحوم آقای … رضوان الله علیه در این شرح عرض می­شود که عروه الوثقی در باب اجتهاد و تقلید انصافا انصاف دادند مرقوم فرمودند که بله این شرایط هست صَائِنا لِنَفْسِهِ و چه و چه ولکن اگر مرجع شد و رئیس شد دیگه من نمی­دانم چجوری میشه. یعنی اتوماتیکی از بین میره. اتوماتیکی توجیه، برای پسرم، برای دخترم، برای خواهرم، برای مادرم، برای خودم، برای عنوانم، برای چه­ام. هی برای برای عنوان عنوان. هی توجیه دیگه توجیه. بگذریم.

خب حالا این حدیث که خب دلالت بر این مطلب ندارد که اعلم باید باشد، اقحد، اتقی، نه، صرف فقاهت. و اَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا اولا فقیه باشه، صَائِنا لِنَفْسِه، مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ، مُخالِفاً علی هَواهُ، حافِظاً لِدینِهِ با خصوصیتی که باید ما عرض کنیم نوشته­ایم اما مطالب دیگری هم هست که باید عرض کنیم چون زمینه و عرض می­شود که جریان خیلی حساسه ولی از توش اعلمیت و اتقاییت و افقهیت و مخالف­تر بودن با هوا و احفظ دین بودن و افقه بودن در. این یک.

دوم: روایت ناحیه مقدسه که از ولی امر صلوات الله علیه روایت است که وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ‌ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ احادیثنا مجتهدین نداره، فقهاء نداره، صَائِنا لِنَفْسِه نداره، حافِظاً لِدینِه نداره، مُخالِفاً علی هَواهُ هم نداره، مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ نداره. 

فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ احادیثنا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ. اینجا صحبت تقلید نیست. در این روایت ناحیه اصلا بحث تقلید نیست کمااینکه فقهای اولین هم مانند شیخ مفید و قبل و قبل و قبل و کسانی که زمان مقارب زمان ائمه علیهم السلام بودند یا زمان ائمه، اینا فتوا نمی­دادند. روایتی که می­دانستند صادره از معصوم است و می­دانستند نفی نشده است اونا نقل می­کردند. روایت نقل میشد روات احادیثه دیگه. و روات احادیث فرق می­کند. بعضی روات احادیث هستند که هرچه دستشون میومد نقل می­کنند. این فایده نداره تناقض. تناسخه، تناقضه، تقطیعه، چه است چه است اصن حساب نمی­کنه. هر چی دستش اومد اینو نقل می­کنه مثل بعضی از کتابایی که کشکی بوده. هر مزخرفی در این کتاب عرض می­شود نقل میشه، فایده نداره. یه مرتبه نخیر راوی است که آنچه را که امام فرموده است و تحقیق کرده است و بررسی و کاوش و کوشش کرده است می­داند امام فرموده است و می­داند امام فرموده تنها نه و می­داند تقیه نیست چون عرضه بر کتاب الله … و الّا اگه بنا شد کل روات احادیث باشه خب روات احادیث خیلیا هستند غلطم نقل می­کنند جعل هم می­کنند … .

دوم: روات احادیث که آنچه را که شنیده است از باقر العلوم صلوات الله علیه نقل می­کند اما بررسی نمی­کند که این تقیه هست یا نه. اینم فایده نداره.

یا بررسی کرده است که این تقیه نیست اما آیا تقطیع شده است؟ تقطیع نشده است؟ یا بررسی می­کند اما نمی­داند این نسخ شده است با آیه­ای از قرآن یا نه.

اگر این بررسی­ها نباشد اصن اصل این روایت غلط است. مگر می­شود ائمه علیهم السلام، ولی امر صلوات الله علیه محول کنند در زمان غیبت کبری اون زمان پرجنجال، اون زمان پراختلاف و ضلالت و گمراهی، زمانی که خود امام هست که خود امام تشریف دارن زمانی که تشریف ندارند در این زمان عجیب که غیبت کبری مطلقه ولی امر صلوات الله علیهه بگد که فقط به روایات و احادیث. قیود داره روایات و احادیث با شرایطی که معلوم باشد که این احادیث ثقل ثانی است. اگر معلوم نباشد ثقل دوم است که قابل قبول نیست. و معلوم بودن ثقل دوم این است که با ثقل اول موافق باشد، با قرآن موافق باشد، مخالف نباشد، قطعی الصدور باشد، منسوخ نباشد و و الی آخر، این درسته. منتها در درست بودنش فتوا و اجتهادی که معمول است بین ما که نیست، فقط نقله. قال باقر علیه السلام که فلان شی حلال است واجب است فلان شی حرام است. با مراعات تمام خصوصیات این اجتهاد نکرده.

و الّا سوال: مگر امکان دارد که در زمان وجود معصوم اَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ این معنا رو داشته باشه؟ حالا روایات ….. در زمان غیبته.

این فاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ مال امام حسن عسکری علیه السلامه. اینو برای چه زمان فرمودند؟ زمان خودشون و بعدم که امام زمان هست. زمان وجود امام حسن عسکری مگر تقلید از غیر امام درسته اصلا؟ امام رو بگذارید برید عرض می­شود که عمر بن حریث مثلا شما تقلید کنید غلطه این تقلید نیست. این نقله یعنی امام که همه جا حضور ندارند که خودشون. چون امام عسکری علیه السلام که در عسکر در اونجا حبسن خب حضور ندارن همه جا و شیعیان که نمی­تونن وسایل تلگرافی و تلفنی و تلکست و ملکست و این حرفا وجود ندارد که، کتاب هم که اینطور نیست که این … . پس اگر این شیعیانی که در اقصی بلاد عالم هستند یا حتی نزدیکند به امام دسترسی ندارند چیکار کنند؟ فاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ اونم در مقابل فقهای سنی فرمودند که بحثشو می­کنیم.

اینجا نمی­خواد بگد که از اون فقها تقلید کنید. فقهایی که استدلال این حدیث می­کنند حدیث عسکری که استفاده میشه ازش که تقلید از کسی که دارای این چند شرط است بکنید اونوقت تقلید بحثش در اینجاست. قبول روایتی است که این فقهاء از امام عسکری نقل می­کنن، امام دهم نقل می­کنند، امام صادق نقل می­کنند در صورتی نقل اینا درست است که فقیه باشد، حافِظاً لِدینِه باشد، صَائِنا لِنَفْسِه باشد، مُخالِفاً علی هَواهُ باشد، مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ باشد. این پنج شرط و اضافه بر این پنج شرط که این فقط تجویز است باید که احسن قولا باشد چون فقهایی هستند که این شرایط رو دارند و اختلاف هم دارند، از کی باید تبعیت کرد؟ از کدام فقیه ما سوال کنیم که حرفش نزدیک­تر است به قول امام حسن عسکری یا ائمه دیگر؟ از اونی که فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ.

پس این حدیث امام حسن عسکری که مربوط به خود زمان حضور امام است قضیه تقلید نیست. اگرم تقلید باشد تجویز است و آیه احسنه تعیین می­­کند که حتما باید کسی که احسن در مراتب گوناگون باشد که اقرب به قول حق باشه.

و اما اون حدیث ناحیه مقدسه که مربوط به زمان غیبت هست و روات احادیث هم با اون شرایطی که عرض شد …

آیاتم که عرض کردیم که سه جور آیه ما داریم. دو آیه که فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ولی شرط داره. فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ انبیا إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ * بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ یعنی فَسْئَلُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ ،  إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ * بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ

اهل الذکر همش بیان الزبره. شما سوال کنید از اهل الذکر اگر خودتون اهل الذکر نیستید و نمی­توانید بشید که خصوصیاتشو بحث کردیم هم در تفسیر و هم در تبصره الفقهاء، بازم اشاره خواهیم کرد.

فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ نه اینکه ان لم تعلمون. اگر کیمیت شما کیمیتی است که نمی­توانید بدانید چه در اصول معارف چه در احکام چه در هرچه از اهل الذکر کسانی که متذکر هستند و متوجه هستند که اعلمشون رسول الله و ائمه هستند و بعد فقهایی که این شرایط رو که باید داشته باشند دارند.

خب فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ * بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ

فَسْئَلُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ

أَهْلَ الذِّكْر بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ

إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ * بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ

با این شرایط عرض می­شود که زمینه خداوند مقرر فرموده است که شما در مواردی که مجهولاتی دارید عرض می­شود که چه کنید. این دو آیه.

اما آیه محوری که تعیین می­کند حتما باید این أَهْلَ الذِّكْرِ بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ احسن قولا باشند آیه سوره مبارکه زمر است که فَبَشِّرْ عِبَادِ وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ  وَ أُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ

این احسن آیات دیگرم داره. البته این آیه محوری است. در قرآن لزومی ندارد که اگر یه مطلبی یه آیه داشت حتما آیه دوم و سوم. اون در روایت است که اگر یک روایت بود نمی­تونیم اطمینان پیدا کنیم بگیم چند تا باشد تا اینکه خاطرجمع باشیم اضافه بر اینکه بر خلاف کتاب الله نیست مطمئن باشیم که صادر شده. در قرآن اینطور نیست. در قرآن اگر یک اشاره درستی به یک مطلبی بشد از صدها هزار روایت بالاتر است.

من یادم هست در آیه مبارکه نساء که راجع به ولی یتیم است خب ما حدود 23 حکم در مقبره مرحوم … در صحن شریف علوی ما بحث کردیم. بعد خدمت آقای خویی رضوان الله علیه می­رسیم به ایشون عرض کردم که من از این آیه 23 حکم درآوردم. ایشون در اون موقع این حرف رو زدند ولی خب نوعا که این حرف زده نمیشه و ایشونم حتی در فتاوا اینطور نیستند. فرمودند اگر با اشاره­ای از آیه­ای مطلبی رو بفهمیم بهتر است از حدیث متواتر. این حرف صحیحه . اشاره صحیح نه اشاره زور زورکی. نه اینکه شما به زور بخواید بدلالتونید آیه رو، نخیر. اگر با اشاره صحیح آدم­فهم و کج­فهم، نه ناکج مطلبی را 23 حکم وَ ابْتَلُوا الْيَتامى حَتَّى إِذا بَلَغُوا النِّكاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ الی آخر. حالا اصل مطلب اینه من که استناد می­کنم نمی­خوام استناد به عنوان دلیل. این بعضی از فقها این مقدار غیرت دارند و این مقدار دریافت دارند ولو کان در باب استدلالات فقهی احیانا فراموش میشه یا می­فراموشانند اون­ها رو.

خب حالا در این آیه مبارکه أَحْسَنَهُ.

وامر قومک یتبعوا احسنه (وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا) راجع به یهود. موسی علیه السلام ماموریت دارد که به قومش بنی اسرائیل بگد که یتبعوا احسنه. یادم نیست آیه در چه سوره­ایه. سوره اعرافه یادم نیست فردا عرض می­کنم. این ماموریت ربانیه است که موسی علیه السلام حامل این امر است که به قومش بگد که باید احسنه را اتباع کنید. احسنه چیو؟ تورات. خب تورات همش احسنه. حسن و احسن که نیست.

حالا این در چند بعده. یک اینکه کسانی که برای شما تبیین می­کنند تورات را دارای مراتب و مراحل مختلف علمی هستند. شما که نمی­توانید خودتون تبیّن کنید از تورات اونگونه که شاید و باید اتباع احسن کنید یعنی کسی که اعلم است، ابقی است، ازهد است، و و و همون که از آیه احسنه استفاده می­کنیم.

 یا در باب برخورد با اهل کتاب وَ لاتُجادِلُوا أَهْلَ الْكِتابِ إِلّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ. اگر شما با یه یهودی یا نصرانی به طریق سیئه برخورد کنید و تبلیغ کنید حرامه. … تبلیغ کنه حرامه. اگر به طریق حسن برخورد کنید و احسن را کنار بگذارید حرامه، به طریق احسن. احسن از نظر تعبیر، احسن از نظر دلیل، احسن از نظر برخورد، احسن از نظر زمان، احسن از نظر زمینه. تمام احسن­ها را که زودتر برساند طرف را به حق، این واجب است چون اگر طریق غیر احسن طی شود ولاسیما اگر سیئه باشد کافر را کافرتر می­کند، یهودی را یهودی­تر می­کند و نصرانی را نصرانی­تر.

این امر به معروف­ها و نهی از منکرهایی که احیانا انجام میشه اصن مردم رو از دین خارج می­کند مثل بعضی از نهی از منکرایی که راجع به حجاب بعضی از حزب اللّهی­ها انجام میدن که واقعا اینا حزب اللّهی­ نیستند گاو اللّهی­­اند اونا. کسانی که به غلط برخورد می­کنند با زن و بچه مردم، با مردها با زن­ها بدخلقی می­کنند این حرام است. این در مکه که ما بودیم این کسانی که عاملین به معروف و ناهی از منکر بودند میومدند با زدن کتک کردن کتک زدن فحش دادن. یه مرتبه منو دعوت کردند در همون جمعیت امر به معروف و نهی از منکر رفتم گفتم آقایون شما چرا همچین می­کنید شما؟ خب شما قبول ندارید که مردم مذاهب مختلفی دارند؟ شما یا به مذهب خودتون اینا رو بیارید با دلیل بعدا اگر تخلف کردند اونارم کتک زدن نداره، شلاق زدن نداره، هل دادن نداره، فحش دادن نداره، این حرفا رو نداره که.

 یه موقع من نشسته بودم پشت مقام ابراهیم همون مواقعی که درس می­گفتم خب عده­ای دور من جمع شدند. بعد یه نفر که اون عرض می­شود که رئیس شرطه حرم بود که در سی و چند سال پیش ما رو زندان کرده بود اومد گفت چخ چخ چخ گفتم اخته … انت چخ. دیوانه اومد که یه مشت مسلمون دارن سوال می­کنن. آیا مذهبی داری؟ مذهب تو فرق داره این معنا ندارد که. گفت من مدیر شرطه­ام. گفتم هر غلطی هستی برو کنار. بعد امام مسجد الحرام اومد و تنبیهش کرد. گفتش که این چجور حرف زدنیه؟ مسلمون که …

حالا در این آیه وَ لاتُجادِلُوا أَهْلَ الْكِتابِ إِلّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ بهترین راه رو اگر بلدید بسم الله. بلد نیستید ول کن. نگفتن که فقط شما با اهل کتاب برخورد کنید. باید بهترین روش را از نظر منطق، از نظر دلیل، برهان، از نظر برخورد، از نظر ترتیب دلیل انسان پیروی کنه.

یا فرض کنید نسبت به مسلمان­ها ……. مثلا در باب امر به معروف و نهی از منکر که ما چند آیه در این موضوع عرض می­شود این موضوع داریم.

ادْفَعْ‌ بِالَّتِي‌ هِيَ‌ أَحْسَنُ‌ السَّيِّئَةَ این یک

ادْفَعْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ

اگر کسی با شما بد است مخالف است چنین است چنان است خب مریضه. مریض رو که نباید زد تو سرش که مریض بیشتر بشه. ادْفَعْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ تا اونجایی که ممکنه. اما اگر شما از خود خواستید دفع کنید بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ که ملایمت کنید مرافقت کنید اون بدتر میشه احسنش بزنید تو گوشش، دیگه احسن ………… آخر الدوا …. مثل جنگی که با اهل کتابه إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ در آیه دارد.

وَ لاتُجادِلُوا أَهْلَ الْكِتابِ إِلّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا اونجا احسنش جور دیگه میشه. احسن سلبی میشه. اینجا احسن ایجابی است . در اونجا احسن سلبی میشه که آخرین مرحله بعد از بیان که طرف قبول نکرد روی عناد و روی نفهمی و روی چه در اونجا خب برای اینکه جلوی فتنه گرفته بشود باید که با اونها جهاد کرد و عرض می­شود که جنگ کرد.

آیات احسن ما زیاد داریم. باز بررسی می­کنیم و عرض می­کنیم.

حالا این آیه که آیه محوری است که فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

سوال که یکی از برادران تشریف دارند کردند. خب این استماع اقوال مختلفه که مرحله اولاست بعد اتباع احسن که مرحله ثانیه است این کار همه کس که نیست کار همه کس نیست. اون کسانی که واردند در مطالب و خوب و خوب­تر را تمیز می­دهند و بررسی می­کنند اینا افراد محدودی هستند پس این باید در باب اجتهاد باشه. در باب تقلید نباید باشه.

جواب این است که این هم در باب اجتهاد است در مراتب اربعه­ش و هم در باب تقلید است در مراتب گوناگون. منتها هر کس به اندازه خودش. استماع القول گاه استماع القول مفصل است در بعد اول اجتهاد یا دوم اجتهاد یا سوم اجتهاد یا چهارم اجتهاد که دیروز عرض کردیم.

بعد اول اجتهاد که اجتهاد مطلقه است بر مبنای کتاب و سنت بدون مراجعه به ادله يَسْتَمِعُونَ اون کسی که استعداد داره که استعدادش دنبال استعداد اینجور مجتهده.

دومش این است که اجتهاد بر مبنای کتاب و سنت با مراجعه به عرض می­شود که ادله.

و مرحله سوم و مرحله چهارم که عرض کردیم و تکرار نمی­کنیم تمام مراتبی که اجتهاد است اجتهاد مطلق است اجتهاد غیر مطلق است شما این­ها رو استماع کنید نه سماع. سماع که گوش بخوره نه. میگذشتم اونجا می­گفتند شنیدم نخیر بروید پیجویی کنید کاوش کنید کوشش کنید و بشنوید که این چه می­گوید اون چه می­گوید اون چه می­گوید در مسائل اختلافی یا در مسائلی که می­شود اختلاف بشه که دیروز عرض کردم. ولو ضروری است اما جای این است که این ضرورت درصد نه صد در صد، ضرورت درصد تخلف از مواردی داشته باشد. در اینجا پیجویی کنید. پیجویی بر دو مبنا. یک مبنا خود کتاب و سنت که محور ادله این­هاست. مبنای دوم من … وجوه الآراء عرف مواقع الخطأ به قول امیرالمومنین صلوات الله علیه. خب اینجا بحث حسن و احسن دریافتی به طور تفصیل در بعد اول یا دوم یا غیر اجتهاد یا سوم و چهارم اجتهاد در اینجا اتباع کنید احسن رو. خب این تفصیلش.

 اجمال، اجمال این است که من مقلد خب نمی­دانم کدام از این­ها افقه است، کدام از این­ها استعدادش بیشتر است، کوشش، کاوشش، دقتش بیشتر است. حالا تقوا رو میشه فهمید بهتر میشه فهمید. وقتی که نمی­دانم اینجا به طریق اجمالی، به طریق اجمالی باید از راه­های حجت­های شرعیه به دست بیاریم که این بهتره. مثلا کسی که از پزشکی اصلا آگاهی هیچ ندارد با کسی که مقداری آگاهی دارد فرق داره. کسی که دانشجوی پزشکی است خب این می­تواند بر مبنای علم پزشکی تشخیص بدهد که این دکتر بهتر است یا این دکتر. اما کسی که دهاتی است یا حمال است یا بقال است یا عمله است و نمی­داند اصلا از پزشکی خبر ندارد فقط با خشت و گل و این­ها چیز دارد این خودش نمی­تواند به طور تفصیل، ولی می­تواند از کسانی که وارد هستند و حرفشون مورد اطمینان است از اون­ها سوال کنه که کدام پزشک بهتر است چشم بچه من درد می­کنه. راهشو بره کمااینکه راهشم میرن مگر کسانی که … هستند و توجه عرض می­شود که ندارند.

خب بنابراین چه مجتهد در مراتب گوناگون و چه مقلد در مراتب گوناگون اینطور نیست که ما یه حرفی را که مورد اختلاف است در بعد دینی همینطور بپذیریم. بیشتر گفتند، رادیو گفت، تلویزیون گفت، بی بی سی گفت، نه نه سی گفت، با با سی گفت اینا فایده نداره. این محور شرعی باید باشد و میزان شرعی در کار باشد. اگر میزان شرعی در کار باشد اون هنگام است که انسان حجت الهی … و می­پذیرد مطلب رو.

البته سوالاتی ما داریم چنانکه در تبصره الفقهاء ذکر شده . یکی از سوالاتی که جدیدا شده از ما اینه: اگر اتباع احسن مناطه خب فرض کنید بنده مجتهد اما وقتی که قبول دارم فلان آیت الله عظمی از من مجتهدتره چون اجتهاد مراتب داره دیگه بله؟ مگه اجتهاد مراتب نداره؟ کمااینکه تقلید مراتب دارد اجتهاد هم مراتب داره.

حالا سوال: اگر یک شخصی مجتهد است مجتهد مطلق هم هست ولکن از خود اعلم و اتقی سراغ دارد، در اینجا اگر به رای خود عمل کند احسنه نیست چون اون اعلمه، اگر به رای او عمل کند اجتهادش باطله. جواب چیه؟

فکر کنید و تتمه مطلب رو انشاءالله (سوال) خب این کسی که قبول دارد اجتهاد طرف قوی­تره چیکار کنه؟ (نظر) نشد اجتهاد نشد. تقلیده تقلیده اون تقلیده (نظر) نشد مجتهد مطلق هم هست ببینید یه کسی است که در تمام مسائل اجتهاد داره ولکن قدرت اجتهادش به اندازه آقای بروجردی نیست. ما در فقه سنتی داریم بحث می­کنیم یا در فقه کتابی. در فقه کتابی اگر آیت الله علامه عرض می­شود که صاحب المیزان ایشون اقوی باشد از ما (نظر) خب اگر من نظر فقهی قرآنی دارم منم مجتهدم ایشونم مجتهد، اگر ایشون رو اقوی بدانم ایشون از ایشون باید تقلید کنم یا ایشون منو اقوی بداند ایشون از من تقلید کنه.

(سوال) یعنی اجتهاد نکنه؟ این جواب نیست نه این اجتهاده. اجتهاد ببینید اجتهاد کرده. اجتهاد کرده و اینطور فهمیده اما می­داند که فلانی اعلم از اوست. علامه می­داند فلانی اعلمه، من می­دانم علامه اعلمه. ما باید اجتهاد رو در این صورت کنار بذاریم و مسائل سوالات دیگری هم هست که آقایون من استدعا می­کنم این تبصره الفقهاء رو باب اجتهاد و تقلید رو مطالعه کنید و این بحث یک تبلور کاملی به خودش می­گیره بعد از چند سالی که ما این بحث رو نوشتیم و پخش کردیم ولکن الان یه تبلوراتی و یک حاشیه­هایی و خصوصیاتی باید داشت به حساب زمینه موجود.

اللهم الشرح صدورنا بالنور العلم و الایمان و معارف القرآن العظیم و وفقنا بما تحبوا و ترضا و جنبنا ان ما لا تحبوا و لا ترضا. و السلام علیکم ٱللَّهُم صل علی محمَّد و آل محمَّد