الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطاهرین
اللهم صل علی محمد و آله محمد
در تتمه بحث اوقات خاصه صلوات یومیه خیلی متوجه بحث نبود که این فرعی که عرض میکنم ازنظر باز سوال میشد باید جواب داده میشد همونطوری که صلاه قبل الوقت باطله چه عمدا چه علما نسیانا سهوا و هرچه و صلاه بعد از وقت قضاست همچنین اگر شما صلاه عصر را به هر حالی از حالات در وقت خاص صلاه ظهر بخوانید باطله چون به مقدار انجام صلاه ظهر از زوال شمس طبعا مخصوص به ظهره بر حسب آیات و همچنین به مقدار انجام صلاه عشا قبل از غسق اللیل مخصوص به عشاست و همچنین صلاه مغرب.
پس در این چهار صلاه که ظهرین و عشائین باشند نمیشود نماز بعدی را در وقت خاص نماز قبلی خواند و نه نماز قبلی را در وقت خاص نماز بعدی خواند چه عمدا باشد چه معلوم و چه سهوا نسیانا جهلا اشتباها باشد که باز معلوم در اینجا نمیشود گفت اگر کسی اشتباها روی ندانستن وقت روی جهالت مثلا آمده است نماز عصر را به خیال اینکه نماز ظهر رو خونده نماز عصر را در عین وقت خاص نماز ظهر خوند بگیم صحیحه چون نمیدونسته این پس بنابراین اگر قبل از ظهر نماز ظهر رو خوند چطور اگر قبل از مغرب نماز مغرب رو خوند چطور؟ خب چه قبل از ظهر و قبل از مغرب نماز ظهر یا مغربو انسان بخواند جهلا قصورا قصور مطلق این باطل است چون در ذیق وقته و اگر چنانچه بعد الوقت انسان نماز رو بخونه این قضاست.
اگر چنانچه انسان نماز بعدی را در وقت خاص نماز قبلی خواند در هر حال باطل است نه اداست نه قضا. ادا نیست در وقتش نیست قضا نیست بعد از وقتش نیست خب این به قول مطلق چون ما بحثی داشتیم راجع به این آیه مبارکه اقم الصلاه لدلوک الشمس الی غسق اللیل چرا من لدلوک الشمس نفرمود؟ فرمود لدلوک الشمس. حسابش اینست که لام ازبرای عزیزان التزامه مثل ان هذا القران یهدی لا یه فاصله ای رو نشون میدهد بین مهتدی و بین محور هدایت اما یهدی للتی هدایت الزام هدایت متصله است یا اهدنا الصراط المستقیم خب هدیناهم الصراط المستقیم اما هدایت الی الصراط المستقیم رو ما داریم فرق است بین هدایت الی الصراط المستقیم و هدایت الصراط المستقیم. در اینجا ملازمه در هدایت به صراط مستقیم فهمیده میشه.
همچنین اقم الصلاه لدلوک الشمس الی غسق اللیل خب دلوک چیه؟ دلوک زواله دیگه زوال شمس زوال عن وسط سمائه فرمود که اقم الصلاه فی دلوک الشمس نفرمود اگر میفرمود اقم الصلاه فی دلوک الشمس دلوک اول قدر متقین بود بعدش چی؟ یعنی نماز عصر در اینجا از استفاده نمیکنیم نماز مغرب که معلوم است که بعد از دلوک کامل شمسه اما فرمود اقم اصلاه لدلوک الشمس شمس در اون حالی که دلوک میکند این وقت اقامه صلاه هست هست هست هست الی غسق اللیل نه التزامه لزومه برای برای دلوک شمس حالا سوال آیا برای دلوک شمس ل برای برای دلوک شمس برای دلوک خاص شمس که دلوک اول باشه دلوک خاص شمس اولا که زوال شمس باشه یا دلوک خاص شمس آخرا که غروب شمس باشه؟ از کجا اولی و از کجا دومی لدلوک شمس مطلقه دلوک شمس به قول مطلق یعنی هرچه صدق دلوک شمس کرد
خب اگر از ظهر تا غروب شش ساعت است شش ساعته دلوک شمس است مگه غیر ازینه پس روایات میگد دلوک شمس یعنی زوال شمس یا روایت میگد دلوک شمس یعنی غروب شمس این بیان مصداق اول و آخرو کرده مصداق اول دلوک اول شمس است که ابتدای زواله مصداق آخر دلوک آخر شمس است که دلوک کلیست و رفت تموم شد رفت رفت پشت افق اما بینهما متوسطا این دلوک هایی که در وسط بین الحدین هست تمام اینها دلوکه خب حالا آخرین دلوک شمس کیه؟ آخرین دلوک شمس غروب شمسه که قبل الغروب و قبل غروبها داشتیم پس بنابراین اقم الصلاه لدلوک الشمس خود دلوک شمس صلاه دورین رو میگیره بعد الی غسق اللیل. الی غسق اللیل معلوم است که تا غسق اللیل ما نماز واجب داریم یکیش در اینجا محرزه که الی غسق اللیل این نمازه تا قبل از غسق اللیل است که نماز عرض میشود که عشاست.
اما نماز مغرب رو از آیات دیگر استفاده کنیم من اناء اللیل مثلا و همچین آیاتی بعد اقم الصلاه لدلوک الشمس الی غسق اللیل و قرآن الفجر که این رو بحثشو قبلا ما کردیم و تکرار لازم نداریم. نخیر اینطور نیست برای اینکه نخیر برای اینکه دلوک شمس یعنی زوال شمس شمس هست تا زوال داره اما وقتی غروب شد چی زوال داره بنابراین همیشه دلوک داریم بنابراین در دور کره زمین در طول ساعات طلوع اینکه پنجره رو باز کردین خب وجب میشه نسبت به اهل هر افقی داره خدا صحبت میکند اقم الصلاه لدلوک الشمس الی غسق اللیل.
حالا یک دلوک شمس ما داریم و یک دلوک اللیل ما داریم دلوک الظهر داریم و دلوک الظلام داریم کمانکه بر حسب آیات که بعضی خوندم من دلوک شمس از ظهر است تا غروب و دلوک الظلام که نصف اللیل است نصف شب است که غسق اللیل میشه پس الی غسق اللیل یعنی تا دلوک لیل دلوک لیل انهدای لیل است و منتهای ظلمت لیل.
خب بحث دیگر قبله بحث قبله بحثیست توام از جهات معرفتی که بسیار عمیق است و از لحاظ اتجاحه هندسی انسان در صلاه که بحث فقه اضرع است. ما یک مشهوراتی داریم که اگر به صرف اینکه مشهور است ما قبول کنیم آدمی هستیم دون المقلد انسان مقلده حسابیه تقلید میکند از کسی که بر مبنای صحیح فتوا داد یه مرتبه نه شخص مقلد و شخص مقلد هر دو به حساب شهرتی که در بین مسلمین هست مطلب رو قبول کردند مقلد تقلیدا قبول کرده است تقلید بدون دلیل مقلد هم از مقلد تقلید کرده است تقلید دوبله بدون دلیل از جمله این جمله ایست که مشهور است بین آقایون داشته باشید که قدس اولی القبلتین و ثانی الحرمین است این دروغه. آیا از اول که نماز واجب شد در مکه مکرمه و سیزده سال عهد مکیه اسلام بود صلاه به طرف بیت المقدس بود؟ اینطور میگن آقایون.
اینطور مشهور است که صلاه در سیزده سال در مکه مکرمه به طرف بیت المقدس بود علیک سلام حالا به طرف بیت المقدس بود دو جوره یه جور اینست که جوری می ایستادند رسول الله صلوات الله علیه طرف کعبه مکرمه که هم کعبه قبله بود و هم بیت المقدس این یه جور. جور دیگر اینه که نخیر به طوریکه حالا ایستاده میشه به هر طرف کعبه شما بایستید جنوبا شمالا شرقا غربا همش قبلست الا ای الحالین ما داریم میگیم که آیا این مطلب مشهور درست است و سند قرآنی و سنتی دارد که سیزده سال در مکه مکرمه رسول الله صلوات الله علیه و مسلمین ماموریت داشتند که قدس را قبله خود قرار بدهند الا ایها حال و بعد که به مدینه منوره منتقل شدند قبله منتقل شد به امر الهی از قدس به کعبه
اول قدس بعد از قدس به کعبه منتقل شد که انتقال یه مرتبست اینطور میگیم که فقط تحلیل یه مرتبست آیا ما قائل به تحلیل واحد بشویم به اینجور که اول سیزده سال در عهد مکی قبله قدس بوده است و بعد در عهد مدنی مقداری گذشت و در مسجد القبلتین پیغمبر بزرگوار که مشغول نماز بودند طرف قدس بر حسب اونچه مشهوره جبرئیل حامل وحی آمد و پیغمبر را از قدس به کعبه مکرمه برگرداند و از اونور در مکه در مدینه منوره قبله شد کعبه مکرمه این یه حرفه که یک تحلیل خواهد بود اما حرف دومی را که ما از قرآن شریف میفهمیم روایتم هست کاری نداریم.
از قرآن شریف میفهمیم و از اعتبارات اصلیه اسلامیه بلکه از اعتبارات اصلیه دعوات ابتدائیه اسلامیه این مطلب رو میفهمیم اینست که نخیر در مکه مکرمه قبله خود کعبه بود خود کعبه قبله بود بعد بعد در مدینه منوره ابتلاعا بر حسب مختلف روایات از پنج ماه الی هفده ماه بیشتر از پنج ماه الی هفده ماه قبله از کعبه مکرمه تحویل شد به امر الهی به طرف قدس. بعد از پنج ماه یا الی هفده ماه از قدس تحویل شد به کعبه مکرمه پس دو تحویله تحویل اول از کعبه به قدس در مدینه بله تحویل دوم از قدس به کعبه در مدینه. هر دو تحویل در مدینه بوده هر دو تحویل در مدینه بوده و اون قول مشهورم که قول اول است اینست که یک تحویل است و اون یک تحویل در مدینه بوده یعنی قبله مکه سیزده سال مکه مکرمه قدس بوده مثلا بعد در مدینه منوره تحویل شد به کعبه مکرمه.
آنچه در بوق های تبلیغاتی کل مسلمین شیعتا و سنتا به گوش ها میرسد اینست که قدس اولی القبلتین و ثانی الحرمینه نخیر دروغه قدس ثانی القبلتین هست موقتا و ثانی الحرمینم نیست ثانی الحرمین مدینه منوره است. حرم اول حرم الله هست و حرم دوم حرم رسول الله هست و حرم سوم یا چهارم بگید که عرض میشود که قدس است بنابراین در هر دو جمله ما خدشه داریم و استناد ما در اثبات این خدشه خود قرآن شریف. اولا یه مقداری راجع به عظمت کعبه ما صحبت کنیم مختصرا مثلا
بله خود رسول الله حرم نبوده خود رسول الله حرم بوده اصلا حرمین مثلا فرض کنید که مکه مکرمه حرم هست به چه حسابه خدا در مکه هست؟ نه قدسیت مکان کذلک وقتی پیغمبر بزرگوار زنده بود مدینه حرم یا وقتی مرد؟ زنده بود دیگه حالا ببینید قرآن شریف میفرماید که جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس جعل الهی در قدس همچین حرفی نزده در کل قرآن نسبت به قدس چنین جعلی را ولو موقتا نداریم جعل موقت را از آیات تحویل قبله استفاده میکنیم بحث میکنیم که عرض میشود که و ما جعلنا القبله التی کنت علیها الا لنعلم من یتبع الرسول ممن ینقلب علی عقبیه رو بحث میکنیم آقایون مراجعه به عرض میشود که جلد دوم تبصیر بفرمایند و ما امروز هم مقداری روش بحث میکنیم تا بعد بقیش خب
پس جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس حالا عرض میکنم این قیاما للناس قیام چیه قیام در چی؟ قیامه در عبادته غیر عبادت ما نداریم که قیام در عبادت که کعبه بیت الحرام قیاما للناس است برای کل ناس است یا بعض ناس است برای کل ناس. قیاما للناس کعبه برای کل ناس بودن اینست که هر جا ناس هستند یک عبادتی مربوط به اونجا دارند صلاه به طرف قبله و الا اگر قیاما للناس قیام حجی بود و قیام طوافی بود کل ناس که نیست من استطاع الی سبیلا این در هر وقت نازل شد جعل خبر میده از گذشته جعل
ببینید فرق نمیکنه اولا این آیه که مربوطه به اینکه اول اولی القبلتین کدومه که این نیست فعلا ما میخواهیم بگیم اصل قبله کدامه اینکه همه قبول داریم همه قبول دارن که اصل قبله کعبه مکرمه هیچ شکی نداره حالا این جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس این جعل جعل تشریعیست نسبت به مجعول تکوینی این از کعبه البیت الحرام که آیه دیگر آل عمران ان اول بیت وضع لناس للذی ببکه مبارکا و هدی للعالمین فیه آیات بینات مقام ابراهیم و من دخله کان امنا و لله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیللا و من کفر فان الله غنی العالمین ان اول بیت وضع لناس ناس کل ناس در طول تاریخ و عرض جغرافی ناس هایی که مکلف هستند به شریعت الهه الناس ان اول بیت این اولیته این اولیت زمانی دارد اولیت رتبی دارد اولیت مقامی دارد اولیت در کل جهات دارد و منظور از این کعبه هم نیست که عرض میشود که ان اول بیت کعبه نیست منظور از بیت نیست که ساختمان و در و دیوار نه اون مکانی که خداوند مقرر فرموده است که این مخصوص است ازبرای عبادت ناس متعبدین
ازین دو آیه چی استفاده میکنیم آیه دوم ان اول بیت وضع للناس للذی ببکه مبارکا و هدی للعالمین این که اولیته قدس در کار نیست جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس اضافه بر اولیت این جعل استمرار دارد خداوند قرار داده است از نظر تشریع و اینجا نظر به کل شرایع الهیه است جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما لناس این قیاما لناس دو بعد دارد در یک جهت اون یه جهت عبادته این قیاما للناس عبادته دیگه این عبادت دارای دو بعده یک بعد همگانیست یک بعد بعضیست بعد بعضیست عبارت است از حج که اینجا قیاما لناس معنی میده و بعد همگانی عبارت است از صلاه که در اینجا قیاما لناس معنا دارد درست است حج قیاما لناس است در جهات گوناگون قیام اما برای همه نیست و اینجور نیست همه باید مستطیع بشوند و یا اگر مستطیع شدند همه بروند اما هر کسی هر موحدی هر جای عالم باشد باید اتجاع کند در صلاتش حداقل حالا چیزای دیگه هم داریم در صلاه پس حداقل باید اتجاع کند به کعبه بیت الحرام
پس اولیت کعبه در اینکه بیت عبادت است و بیت مطاف است و بیت چه و استمراریت این مکان است و مقام از برای کعبه بر حسب آیات قرآن ثابته ثم ما میخوایم ببینیم که اولیت بسم الله ولکن امکان دارد که خداوند متعال امتحانا در بعضی از اوقات امتحانا بیاد این کعبه فعلا تا چند وقتی قبله نباشه امتحانا منم همینو دارم میگم دیگه نه میدونیم نیست اگر کسی بگه جواب میخوایم حالا ما اگر داریم قناع قناع نیست این زمینه قناع نیست حالا ما ان قلت را ساختمان فرع بیته و لذا عزرائیل ظرف ابراهیم القواعد من البیت بیت زمین خود زمینه بله این زمین نیست نه تنها زمین نخواستم تفصیلا بگم حالا عرض میکنم ببینید این مکان کعبه یک مربعیست خود مکان کعبه ساختمون داشته باشد نداشته باشد این مکان کعبه از بالا یک استوانه نور تا اعمق اعماق آسمان و از پایین یک استوانه نور تا اعمق اعماق آسمانهای زیر زمین یعنی یک عمودیست که از صدره المنتهای فوق کعبه و از صدره المنتهای ما زیر کعبه تمام اینها بیته. منتهی اونی که از نظر اهل زمین است اینست که روی زمین است و لذا از برای ملائکه الله که تقاضا کردند به طور اشاره عرض میکنم تقاضا کردند که ما هم بیتی میخوایم داشته باشیم که طواف کنیم براشون قری درست شد در آسمان چهارم قری فرعه قری بیت النوره بیت النور موازی با این بیت خاکی زمینه اما این بیت خاکیه زمین محور است کمااینکه رسول خاکی محمد این محور است و تمام رسالتها صلوات الله علیه و تمام رسالتها و تمام هدایت ها و تمام دعوت ها در طول و عرض عالم چه تاریخ عالم و چه جغرافی عالم محورش عبارت است از ام القری که مکه مکرمه است.
حالا ملاحظه کنید آیا ما داریم میگیم آیا به حساب مثلا فرض کنید که امتحان ممکنه از خداوند از اول که اسلام را بر رسول الله صلوات الله علیه نازل کرد در مکه مکرمه و اول واجب نماز بود در فرعیات این نماز را به سوی بیت المقدس بخوان امتحانا چرا؟ اون کسانیکه میخوان ایمان بیارن به پیغمبر در مکه مکین و خود کعبه بیت شرف اینهاست حتی وقتی که مشرکند دورش میگردن وقتی که مشرک بودند دورش میگشتند خداهاشونو داخل کعبه آویزون میکردند پس این کعبه بیت شرف اونهاست این کسی که مشرک هست بت پرست هست دور است از مراحل توحیدی اول بیان بگن لا اله الا الله محمد رسول الله بعدا نماز به طرف بیت المقدس خب چرا؟ برا امتحان. امتحان به این سختی و کشنده که توی صد نفر که بخوان ایمان بیارند و تمام موانع برطرف بشه یک نفر زور زورکی ممکن است سلمان وار ایمان بیاره یه کسی بگد امتحان اینا غلطه چرا؟ برا اینکه وقتی شریعت الهی وارد میشه اول از اول غلاظ و شداد وارد میشه یا از اول ملایم وارد میشه؟ از اول امتحانات سخت را جلو می اندازد یا امتحانات سخت ماله بعده؟
از اول دعوت باید جوری باشد که تا اون مقداری که امکان دارد در نطاق وسیع زیر بارش بروند خب یکی از موانع بسیار بسیار مهم حتی از برای اخلص مومنین در مکه مکرمه در همین مکه اینست که بیاد به طرف بیت المقدس نماز بخونی ولو پشت به کعبه آقا کعبه بیت شرف است بیت عزت است بیت امتیاز مردم مکه است مشرک بودن میخوان مسلمان شون اگه مشرک بخواد مسلمان بشه تمام موانع را عقلا چه چه از بین ببرن بعد این چیزی که نمیشود از بین برد اونم بعنوان امتحان بعنوان اصالت مطلبیست بعنوان اصالت لات برود عذرا برود خدا بیاد
بله نمیشه اصلا نمیشه برا اینکه ببینید همینو میخواستم بگم ببینید اسلام توجه کنید اسلام دو مرحله رو میخواد پیاده کنه یک مرحله اصل اسلام رو اصل اسلام خدا باشد واحدا و شرک نباشد نماز باشد حرف زدن دور بیت نباشد این اصله که دیگه میشه کم کم میاورد اصل اسلام کم کم میاورد خب آیا اول اصل اسلام است یا اول امتحان هست. آخه امتحان اصلیه اسلام است تقویت اسلام است این چند مرد حلاجن از اول اصل اسلام باید بیاد بعد از مدتی امتحان اسلام باید بیاد پس چطور شد چیزی که امتحان است و بعد از آمدن اصله اینو از اول بیارن که جلو اصلم بگیره؟
یه کسیم که میخواد مسلمان بشه و موانع دیگری که بوده است از بین رفته مهم ترین مانع را اونم بعنوان امتحان که جایشم نیست امتحان شما اگه یهودی رو بخواین مسلمونش کنید از اول بگید نماز شب بخون نماز صبح بخون نماز عصر بخون دعا بخون کمیل بخون فلان بخون نمیشه نمیشه اصلا یواش یواش کم کم باید آورد حتی در اصل اسلام اصل اصول اسلام و اصل فروع اسلام آرام آرام باید بیاد جلو تا چه رسد در امتحانی که از اصل هم مشکل تره این امتحانو شما حساب کنید از مهم ترین امتحانات است که در بعضی از ابعاد از اصل لا اله الا الله مهم تره چرا؟
برای اینکه مشرکم که بوده این بیته عزه موحد که شد بیشتر بیت عزه چطور بیت عز و شرف این مردم مکی را مشرکن یا عرض میشود که مسلمن و موحدن بگد که اینو بزاری پشت سر به بیت المقدس برا خاطر کی؟ یهودیا یهود نیست اینجا یهودی وجود نداره که این کسانی که در مکه مسلمون شدند که یهودی توشون وجود نداشت که اینها تماما مشرک بودند و یهودی در مدینه اومد در مدینه است که جای امتحان است نه در مکه اگرم در مکه یهودی بود و جای امتحان بود باز این امتحان جاش نبود این امتحان مرحله ثالث و رابعست مرحله اولی و اساس اسلام است به مقداری
مرحله ثانیه بقیه اسلام است مرحله ثالثه امتحان دین اسلام است اول شما درس رو بده به این بنده خداها بعد امتحان کن شما درس نداده امتحان میکنید. لغتو اول یاد بده شما بعد دیکته بگو هنوز لغت بهش یاد نداده امتحان کن درست در نمیاد.
ان الصفا و المروه من شعائر الله فمن حج البیت او اعتمر فلا جناح علیه ان یطوف بهما از جمله آیاتی که میخواد برسونه بابا این کعبه از اول که درست شد تا آخر مال خدا و موحدینه اینا غاصب بودن شما در جایی که مسجده حالا اومدن رقاص خونش کردند نماز نخونیم شما باید نماز بخونید که رقاص خونه رو از بین ببرید برای همه امتحان سخت هست که مرکز خودشون محور خودشون رو مثل اینکه به قم که چند تا مرجع تقلید وقتی که بود میگد برو در تورقوزآباد از آقا شیخ ملا میزرا فلان تقلید کن آخه این هنوز نفهمیده یعنی چه مثلا حوزه علمیه علما مجتهد فلان از آقا شیخ ملا فلان تقلید کن مثلا این یک امتحانه که نمیخوام استدلال کنما میخوام این زمینه رو عرض کنم پس زمینه امتحان نه مرحله اولی بوده نه مرحله ثانی مرحله اولی بیان اسر و اساس اسلام در عهد مکی مرحله ثانیه مرتبه دوم اسر و اساس که تتمه اسلام که کم کم وارد میشه مرحله ثالثه کم کم امتحان و یکی از امتحانات بسیار بسیار مهم که طرفین امتحان میشن
هم مسلمانی که مشرک بوده امتحان میشه که بابا ما به مکه خب بیت شرف بوده در مکه ما عرض میشود که به طرف کعبه قبله میکردیم و هم یهودی بل میگیره یهودی در مدینه مسلمون شده بل میگیره میگه ها دیدی حق با ما بود از اولم شما کشکی طرف کعبه سجده میکردی جای امتحان مدینست دوبله اما در مکه مکرمه یوبله هم نیست اگر یک بعد امتحان دارد یک بعد امتحاتش اصلا جاش نیست بلکه از اول اسس مرا بگیر یارو دزدیده بود عرض میشود که بعد برای اینکه قروقاطی کنه و اسس مرا بگیر خب اسس مرا بگیر خب معلومد دیگه خود دو خودش رو معرفی میکنه این عرض میشود که مثال به عکس بود.
خب حالا این قسمت اولی حالا میرسیم به آیات ما به دوم سومش کاری نداریم حالا ملاحظه کنید ببینیم که قبله مسلمون ها این مطلبو یادم رفت بگم ببینید شما اگر قبور انبیا رو زیارت کرده باشید بعضا من قبور انبیا رو در قدس زیارت کردم در جاهای دیگر خیلی زیارت کردم تمام طرف قبلست قبور انبیا تمام طرف قبلست و این شاهدشم خود قرآنه اول بیت وضع للناس جعل الله الکعبه البیت الحرام اونوقت قبل ازاینکه قدس ساخته شه ابراهیم قبل از قدس بود ابراهیم قبل القدس خب به طرف قدس نمیشود که ایشون عرض میشود که دفنش کنند و بخوابوننش حالا این مطلب دیگریست که در ضمن بحث باید دید.
اما آیات جز دوم قرآن شریف از این آیه شروع میشه سیقول السفهاء من الناس ماولاهم عن قبلتهم التی کانوا علیها ازین آیات ببینیم دو تحویل میخوایم یا یه تحویل ما میگیم دو تحویل ما میگیم اول مکه بوده بعد در مدینه پنج ماه الی هفده ماه بر حسب اختلاف روایات عرض میشود که قدس شده امتحانا بعد برگشته مکه دو تحویل شهرت بود یک تحویل از اول در مکه کعبه بوده بعد در عرض میشود که ببخشید اول از اول در مکه قدس بوده قدس از اول بعد محول به کعبه شده است که یک تحویل بشه. ما قائل به تحویلین داریم و آقایون قائل به تحویل ببینید چی از آیه درمیاد
سیقول السفهاء سیقول یعنی چه؟ قال که نیست یقول که سیقول بعدا خواهد گفت حالا میشه بعدا جریانی خواهد انجام گرفت اون جریان تحویلی که بعدا خواهد انجام گرفت خداوند از حالا داره میگه که وزوز خواهند کرد سفها نادانان سبک مغزان چه سبک مغزان از مسلمین چه سبک مغزان از یهود و نصاری و چه سبک مغزان از غیر اینها سیقول بعدا خواهند گفت که چی ما ولاهم عن قبلتهم التی کانوا علیها چی سبب شد که از قبله خودشون که بر اون قبله مستقر و مستمر بودند تحویل یافتند خب قبلتهم کدامه؟
اگر مراد از این قبلتهم قدسه قبلتنا باید باشه قدس که یهودا مربوط به قدس میدونن قبله اصلی مسلمون ها ولو در هر قولی از قوله قبلین اصلی مسلمون ها که قبله المسلمین است چیه؟ کعبس قبله یهود چیه؟ قدسه در اینجا خداوند اینطور نقل میفرماید سیقول السفهاء من الناس ما ولاهم یعنی مسلمین را عن قبلتهم آیه هم مدنیست دیگه آیه مدنیست این آیه مدنیه که سوره بقره مدنیست در اول مدینه تقریبا در اوائل عرض میشود مدینه سیقول السفهاء من الناس ما ولاهم عن قبلتهم التی کانوا علیها وز میزنن کی وز میزنه؟ آیا قبله بیت المقدس بود در سیزده سال مکه حالا که اومدن مدینه دیگه چی شد که از قبله خودشان که بر اون قبله بودند تحویل داده شدند؟
نه ببینید این آیه در مدینه است در مدینه عده ای از یهودیان ایمان آوردند عده ای هم نیاوردند حالا اونایی که ایمانشون ضعیفه در ایمان آورندگان اوناییم که ایمان ندارن چه اونایی که ایمان دارن ضعیفه چه اونایی که ایمان ندارن این وزوزو میکنن چی شد که این مسلمین حالا که مدینه اومدند چی شد چه سبب شد که از قبله خودشان که بر اون قبله بودند عوض کردند قبله را خب قبلتهم چیه؟ آقا سیقول السفهاء من الناس نفرمود یهود نفرمود مسلمین بلکه در اینجا اونی که مسخریت زیاد دارد یهود های مسلمون شده و یهودی ها غیر مسلمون شدست یهود مسلمان نشده مسخره میکنه کیو یهود مسلمان شده ضعیفه باز چی شد؟ مشرک مسلمون شدست باز چی شد؟ اونایی که ضعیف الایمانند در این سال آخه همه که نگفتند سیقول السفهاء من الناسو عرض میکنیم ببینید این ناس دو دستند یک دسته سفها من الناسند یک دسته فقها من الناسند فقها من الناس که قول فللله مشرق للمغرب اینکه مطلبی ندارد ولکن سبک مغزان از مردم که به عمق مطلب توجه ندارند اونارو دارم میگم از کجا معلوم باشه باشه ولی سفهاء من الناسم کسایی که در دل منافقن و ظاهرن مسلمان اینم میتونن بگن.
حالا یهود حالا یهودیا اینو یک وسیله ای گرفتند از برای تمام و اعتراضشان که همین یهودیا میگن که خب این الناس رو شما هرکی قبول میکنین حالا همون یهودیا این یهودی های مسلمان شده یا یهودی های مسلمان نشده اینها این سفهاء من الناس چی میگن؟ میگن ما ولاهم یعنی مسلمون هارو چی برگردوند عن قبلتهم التی کانوا علیهما قبلتنا که نگفتن اگر قبلتنا میگفتن یعنی قدس قبلتهم چیه؟ یعنی کعبه بالاخره یهودیا که قدسه ما ولاهم عن قبلتهم اونی که راست و حسینی میشه فهمید اینه که دو دستند یک دسته هم یک دسته سفها سفها رو با هم مقابل بیارید مطلب معلوم میشه بقیه رو کاری نداریم
از سفها من الناس دارن اعتراض میکنند ما ولاهم عن قبلتهم اعتراضه به کسانی که قبلشون عوض شده قبله خودشون را عوض کردند عجب حرفیه آقا اگر طرف قدس نماز میخوندن قبله قدس قبله کیا بوده اصلا؟ قبله اصلی یهودیا بوده
قبله عاریه مسلمون ها ولو در قدس نماز خوندن. فرض کنید سیزده سال در مکه به قدس نماز میخوندن نمیفهمن عاریست ولو چطور میگد چطور شد این قبله ای که مال ما بوده است مسلمون ها از اول قبله نداشتند از اول قبله نداشتند سیزده سال به قبله ما نماز خوندن حالا دارن از قبله ما تجاوز میکنن آیه اینو نمیگه آیه میگه ما ولاهم عن قبلتهم التی کانوا علیهما این قبله مسلمون هاست. پس قبله مسلمون ها غیر از قدس باید باشه.
بنده عرض میکنم که از اول در عهد مکی کعبه بوده بعد در مدینه منوره پنج ماه الی هفده ماه به قدس بوده بعد برگشته به کعبه ببینید سیقول السفها من الناس ما ولاهم عن قبلتهم روی آیه درست آقایون توجه بفرمایید و تفسیرم اینجا هست زیاد مطالعه بفرمایین میخوایین هم ببرید نگاه کنید اشکال نداره سیقول السفهاء من الناس ما ولاهم عن قبلتهم التی کانوا علیها قل لله المشرق و المغرب یهدی من یشا الی صراط مستقیم تا برسیم بعد ببینید آیه دوم
و ما جعلنا القبله التی کنت علیها آیا این قبله کدامه؟ آیا این از قبله التی کنت علیها که در یک قطره ای به این قبله پیغمبر بزرگوار نماز میخوند این قبله مکه است؟ نه این باید قدس باشه درست شد بالا مکه بود اینجا قدس چطور؟ و ما جعلنا القبله التی کنت علیها الا لنعلم قبله امتحانی قبله اصلی قبله امتحانی جدا حالا گوش کنید اگر ما بیشتر دقت به آیات بکنیم بعدا بهتر میتونیم و ما جعلنا القبله التی کنت علیها این قبله التی کنت علیها چیه؟ خود آیه میگد که این قدسه این نمیتونه کعبه باشه چون اگر کعبه بود و ما جعلنا القبله التی این جعل جدید نبود و الا لنعلم من یتبع الرسول ممن ینقلب علی عقبیه هم نبود این قبله امتحانی نبود تحویل اول از کعبه به قدسه صبر کنید تحویل اول از کعبه به قدسه تحویل دوم از قدس به کعبست حالا صبر کنید صبر کنید اینجا فقط کعبه ذکر شده و قدس هم اگر ذکر شده به این عنوانه و ما جعلنا القبله التی کنت علیها الا لنعلم من یتبع الرسول ممن ینقلب علی عقبیه و ان کانت لکبیره الا علی الذین هدی الله.
اینجا قبله امتحانیست که چند تا سوال میشه سوال میشد که خب قبله ما که کعبه بود کعبه که بود در مکه مکرمه یهودیم نبود حالا در مدینه بعد از این چند ماهی قبله تحویل شد به قدس این قبله که تحویل شد به قدس سیقول السفهاء هر دو شونه که ما ولاهم عن قبلتهم التی کانوا علیها خب بعد از قدس که تحویل به کعبه شد بله آیه دوم آیه دوم عرض میشود که و ما جعلنا القبله التی کنت علیها توجه کنید القبله التی کنت علیها یدونست در اینجا و ما دو قبله داریم قبلا یک قبله کعبه بود در مکه مکرمه که قبله اصلیه قبله دوم قدس بود که در مدینه منوره درست شد سوالی که در اینجا میشه غیر از سوال اولی. سوال اولی سیقول السفها من الناس ما ولاهم عن قبلتهم التی کانوا علیها که چرا از کعبه به قدس منتقل شد؟
سوال دوم اینست که وما جعلنا که همون حالت اعتداله و چرا از کعبه به قدس منتقل شد و در قدس هم مقداری موند و ما جعلنا القبله التی کنت علیها الا لنعلم من یتبع الرسول ممن ینقلب علی عقبیه حالا سوال حالا سوال امتحان در چه زمینست اینجا؟ اگر چنانچه در مکه مکرمه قدس قبله بود و در مدینه کعبه شد آیا در مدینه که کعبه شد مسلمون ها علاقه به کعبه بیشتر داشتن یا قدس؟ کعبه بله دیگه مسلمونهایی که عرض میشود در عهد مکی ایمان آوردن اومدن اینجا و مرکز اسلام بودن اینها اصل کارشون کرده بود پس چه امتحانیه اینجا این امتحان نیست اصلا اصلا امتحان
نیست برا اینکه از خدا شب و روز میخواستن فلذا قد نری تقلب وجهک قد نری تقلب وجهک فی السما فلنولینک قبله ترضاها فول وجهک شطر المسجد الحرام و حیث ما کنتم فولوا وجوهکم شطره.
پس این یک اصلا خود مسلمون ها رسول الله مسلمون هایی که مرکز اصلی اسلام بودن در مکه ایمان آوردند حالا که اومدن مدینه یعنی میخواد استمرار کند استمرار پیدا کند قبله کعبه خب پس اینکه این برگشت به قبله دیگر باید به غیر قبله کعبه برگردد اگر به غیر قبله کعبه برگردد معلوم میشود که کیا واقعا ایمان دارند که پشت پیغمبر به طرف قدس برمیگردن بر خلاف میلشون و کیا ایمانشون کم است که نخیر برنمیگردن پس امتحانه اینجا بعکسه. در مکه اصلا جای امتحان نیست اگرم باشد در ابتدای دعوت اون جور امتحان سخت نیست ولکن در مدینه امتحان هست.
حالا که در مدینه آمدن این تحویل قبله از کعبه به قدس دو تا امتحانه. یک امتحان از برای مسلمون ها مسلمونهایی که از اول به طرف کعبه خوندند به طرف قدس بود دوم یهودیها خوشحال میشن یهودیها خوشحال میشن که معلوم شد اون قبله قبله قبلی کشکی بوده و قبله اصلی مال ماست از اول نمازشون باطل بوده چه یهودیایی که مسلمون شدند و چه یهودیایی که مسلمان نشدن قرآن جواب میده و ما جعلنا القبله التی کنت علیها الا لنعلم من یتبع الرسول ممن ینقلب علی عقبیه الی آخر بعد میره سراغ تحویل قبله از قدس به کعبه ملاحظه کنید آیات بعدی رو نه از کعبه به قدس از قدس به کعبه ملاحظه کنید
بله اولین سیقول السفها از کعبه به قدس بود دومی از قدس به کعبست بعد بعدا نه گوش کنید عرض کردم باید آیاتو توجه کنید آقایون منم توجه میکنم شمام توجه کنید من توجه کردم و نوشتم شما توجه کنید و به نوشته ها اگر اعتراض دارید من استفاده میکنم در حاشیه ها یادداشت کنید ملاحظه کنید چون البته این یه موجیست بر خلاف کل امواج شیعه و سنی که اول الاولی القبلتین کعبه بوده ما اینطور معتقدیم.
حالا قد نری که قد نری که قد نری در این که و ماجعلنا القبله التی کنت علیها این قبله کنت علیها برای امتحانه امتحان تموم میشه امتحان که میخواد تموم بشه چی میشه؟ که قدس برگرده به کعبه دیگه قد نری تقلب قد نری تقلب وجهک فی السما فلنولینک قبله ترضاها بحث داره در اینجا ولی خب اون که مقدار مختصرش اینه ما عرض میشود قد نری تقلب وجهک فی السما نه تقلیب وجهک تقلب وجهک یعنی چه؟
یعنی این صورت پیغمبر به خودی خود اتوماتیکی در آسمان متوجه بود که منتظر بود که جبرئیل وحی بیاره که حالا عمل امتحان تمام شد و قبله از قدس برگرده به کعبه. قد نری تقلب وجهک فی السما فلنولینک قبله ترضاها پس مطلب دومو داره میگه.
پس دوم قبله قدس بوده است که از قدس میخواد برگردد به کعبه اگر دوم قبله کعبه بوده از کعبه به قدس بخواد برگرده؟ از کعبه به قدس برگرده که نیستش که ترتیب آیات توجه کنید فلنولینک قبله ترضاها فول وجهک شطر المسجد الحرام و حیث ما کنتم فولوا وجوهکم شطره الی آخر در اینجا چند تا روایت مطابق عرضی که ما میکنیم بر مبنای آیات